Marketing produktów rolno-spożywczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9Z5.SMPR.NL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing produktów rolno-spożywczych |
Jednostka: | Instytut Ekonomiki i Zarządzania Przedsiębiorstwami |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot marketing produktów rolno-spożywczych jest rozwinięciem kursu marketingu podstawowego. W ramach przyjętego programu zostanie przedstawiona specyfika produktu rolno-spożywczego, uwzględniająca nowy produkt żwnościowy,innowacje, promocję, dystrybucję i politykę cenową. Słuchacze będą mieli okazję poznać wyniki badań naukowych odnoszących się do "sylwetki współczesnego" konsumenta oraz teorie wyjaśniające i modelujące jego zachowanie na rynku. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Istota marketingu produktów rolno-spożywczych - 1 godz. 2. Konsumenci żywności - zmiany i tendencje w spożyciu żywności w gospodarstwach domowych w Polsce -1 godz. 3. Teorie i modele zachowań konsumentów na rynku rolno-spożywczym - 1 godz. 4. Producenci żywności - charakterystyka wybranych grup producentów - 1 godz. 5.Nowy produkt, innowacje -strategie wprowadzania produktów rolno-spożywczych na rynek -1 godz. 6. Dystrybucja produktów rolno-spożywczych - 1 godz. 7. Promocja produktów rolno-spożywczych na przykładach krajowych i zagranicznych- 1 godz. 8. Polityka cenowa na rynku produktów rolno-spożywczych - 1 godz. 9. Marketing wybranych grup produktów rolno-żywnościowych (m.in. żywność ekologiczna, wygodna, mleko, kwiaty, owoce) - 2 godz. Ćwiczenia: 1. Konsument żywności i jego zachowania rynkowe -1godz. 2. Produkty rolno-spożywcze i ich cechy - 1 godz. 3. Dystrybucja produktów rolno-spożywczych - 1 godz. 4. Komunikacja marketingowa na rynkach rolno-spożywczych - 1 godz. 5. Cena i jej znaczenie w marketingu rolno-spożywczym - 1 godz. |
Literatura: |
1. Domański T., Bryła P., Marketing produktów spożywczych, PWE, Warszawa 2010. 1.Figiel S., Kozłowski W, Pilarski S.: Marketing w agrobiznesie. Marketing produktów żywnościowych. Tom II, Wyd. UWM w Olsztynie, Olsztyn 2001. 2. Kos Cz., Szwacka-Salmonowicz J.: Marketing produktów żywnościowych. PWRiL. Warszawa 1997 3. Urban S.: Marketing produktów spożywczych, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1999. 4. Popyt na żywność. Raporty rynkowe. IEiGŻ Warszawa. Rocznik aktualny. |
Efekty uczenia się: |
Student po zakończonym kursie: A/ wiedza Relacjonuje wiedzę teoretyczną z marketingu produktów rolno-spożywczych Relacjonuje spożycie grup art. spożywczych i rolnych, wydatki na żywność Polaków z aktualnych statystyk (raportów rynkowych). Identyfikuje problemy odnoszące się do zarządzania marketingowego produktem rolno-spożywczym (z zakresu wprowadzania nowego produktu, wyboru jego nazwy,opakowania, sposobu promocji, dystrybucji, ustalania cen); B/ umiejętności Wyjaśnia źródła problemów marketingowych producentów funkcjonujących na rynkach rolnych, sugeruje proste rozwiązania w zakresie dostosowywania oferty. Rozpoznawaje działanie praw ekonomicznych i nieekonomicznych (np. psychologicznych) zachowań konsumentów żywności i i nabywców produktów rolnych. Demonstruje projekt kampanii społecznej dla wybranego produktu/-ów rolno-spożywczych. Ilustruje "konsumenta" wybranego produktu spożywczego w teście skojarzeń swobodnych i teście personifikacji. Modyfikuje: nazwę (strategiami namingowymi) i funkcje opakowania produktu spożywczego. c/ społeczne Tworzenie zespołów roboczych przy realizacji złożonych zadań typu: projekt kampanii społecznej dla produktu rolno-spożywczego. Nawiązywanie współpracy, podział zadań, wybór lidera grupy, negocjowanie rozwiązań. Organizowanie się czasowe w "przestrzeni grupy" (zadania limitowane czasowo). Uczestniczy w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny projektów wg punktów. Zaliczenie ćwiczeń za "aktywność" na ćwiczeniach (plusy), głosy w dyskusji, udział w konkursach na najlepszy projekt, zadania grupowe odnoszące się do tematyki zajęć wg programu. + zaliczenie pisemne (test). Egzamin z wykładu w formie testu. Bilans pracy własnej studenta: wykład 15 godz. ćwiczenia 15 godz. egzamin końcowy 1 godz. konsultacje 19 godz. Razem: 50 : 25 = 2 (2 ETCS) Przygotowanie do ćwiczeń: 5 godz. Przygotowanie do egzaminu:5 godz. Dokończenie ćwiczeń w domu (o charakterze otwartego rozwiązania) 5 godz Studiowanie literatury przedmiotu (czytanie artykułów opisujących proces zmian zrealizowanych w przedsiębiorstwach) 5 godz. Opracowanie projektu kampanii społecznej dla produktu rolno-spozywczego 5 godz Razem: 25:25= 1 (1 ECTS ) OGÓŁEM : 75:25 =3 ( 3 ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.