Systematyka i diagnostyka roślin rolniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9Z3.A173.SL.RXXXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systematyka i diagnostyka roślin rolniczych |
Jednostka: | Katedra Szczegółowej Uprawy Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznanie nowej systematyki roślin rolniczych, omówienie cech diagnostycznych umożliwiających rozpoznawanie roślin w różnych fazach rozwojowych.Przedmiot będzie obejmował wykłady z systematyki roślin rolniczych, charakterystykę faz rozwojowych roślin z uwzględnieniem stosowanych obecnie skal Feekes'a i BBCH (BBA). W czasie ćwiczeń studenci zapoznają się z elementami budowy morfologicznej i anatomicznej oraz cechami diagnostycznymi służącymi do rozpoznawania gatunków i odmian oraz faz rozwojowych. Uwaga: Przedmiot wskazany do wyboru przed "technologiami produkcji roślinnej", stanowi wprowadzenie i przygotowanie do tego przedmiotu dla studentów, którzy nie mają podstaw przyrodniczych. Efekty kształcenia: umiejetność ropoznawania najważniejszych gatunków (podgatunków i odmian botanicznych) roślin rolniczych w różnych fazach rozwojowych |
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1.Podstawy systematyki roślin rolniczych, podział roślin rolniczych na grupy użytkowe. 2. Znaczenie i systematyka roślin zbożowych (wiechlinowe) 3.Znaczenie i systematyka zbóż (prosowe) i pseudozbóż 4.Systematyka, znaczenie i pochodzenie roślin okopowych bulwiastych 5.Systematyka, znaczenie i pochodzenie roślin okopowych korzeniowych 6.Systematyka, znaczenie roślin oleistych (kapustowate(krzyżowe)) 7.Systematyka, znaczenie roślin oleistych z innych rodzin botanicznych 8.Systematyka, znaczenie roślin włóknistych 9.Systematyka, znaczenie roślin strączkowych z plenienia wykowych 10.Systematyka, znaczenie roślin strączkowych z plenienia janowcowych i fasolowych 11.Sposoby kiełkowanie, fazy rozwojowe roślin strączkowych 12.Systematyka, znaczenie roślin motylkowatych drobnonasiennych 13.Systematyka, znaczenie i morfologia roślin specjalnych (tytoń, chmiel) 14.Systematyka, znaczenie i morfologia roślin alternatywnych (wierzba krzewiasta, miskant olbrzymi, ślazowiec pensylwański i inne) 15.Systematyka wybranych ziół i ich znaczenie w uprawie polowej Tematy ćwiczeń: 1.Budowa rośliny zbożowej (cechy diagnostyczne) 2.Fazy rozwojowe zbóż 3.Skala BBCH, literowa i Feekesa 4.Rozpoznawanie roślin i ziarna 5.Budowa morfologiczna i anatomiczna ziemniaka i topinamburu, zmienne i stałe cechy odmianowe, fazy i skale rozwojowe 6.Budowa anatomiczna i morfologiczna roślin i korzeni buraka cukrowego i pastewnego, zmienność pokroju liści w okresie wegetacji, fazy i skale rozwojowe 7.Pozostałe rośliny okopowe korzeniowe (cykoria, marchew, brukiew, rzepa) 8.Rozpoznawanie nasion roślin strączkowych 9.Cechy diagnostyczne roślin strączkowych, rozpoznawanie gatunków i odmian, skala BBCH 10.Rozpoznawanie nasion roślin motylkowatych drobnonasiennych 11.Budowa morfologiczna i rozpoznawanie roślin motylkowatych drobnonasiennych 12.Rozpoznawanie nasion roślin oleistych 13.Fazy rozwojowe rzepaku, budowa morfologiczna roślin oleistych (kapustowate) 14.Budowa morfologiczna pozostałych oleistych i włóknistych 15.Zaliczenie ćwiczeń |
Literatura: |
Klucze do oznaczania nasion, roślin i faz rozwojowych - udostępniane na sali ćwiczeń i na stronach internetowych Szczegółowa uprawa roślin - t. 1 i 2, WAR Wrocław 2003, pod red. Z. Jasińskiej i A. Koteckiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.