Prognozowanie w przedsiębiorstwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9PWP.4S.NM.REKEX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prognozowanie w przedsiębiorstwie |
Jednostka: | Zakład Rolnictwa Światowego i Doradztwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest studiowanie teoretycznych podstaw i zasad konstruowania i opracowania prognoz mikro i makro- zjawisk, co zmniejsza stopień nieokreśloności, właściwej całym procesom ekonomicznym. Podczas zajęć zostaną omówione metody i techniki opracowywania prognoz prostych, wariantowych opartych na modelach tendencji rozwojowych, przyczynowo-skutkowych, wielorównaniowych ekonometrycznych i nieekonometrycznych oraz z metodami symulacji różnych zjawisk ekonomicznych. Studenci zapoznają się z możliwościami ilościowej analizy danych ekonometrycznych i prognozowania z wykorzystaniem środowiska Excel. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Teoretyczne podstawy prognozowania: pojęcie prognoz i ich znaczenie, cele prognozowania, funkcje i klasyfikacja prognoz (1 godz.). 2. Organizacja procesu prognostycznego: prognozowanie matematyczne i eksperckie, horyzont czasowy prognozy (1 godz.). 3. Dane wykorzystywane w prognozowaniu, źródła danych i ich wizualizacja, kryteria doboru danych (1 godz.). 4. Etapy i reguły prognozowania. Wybór metody prognozowania: ilościowe, jakościowe i kombinowane metody (1 godz.). 5. Weryfikacja modelu: kryteria oceny jakości prognoz: trafność i dopuszczalność prognozy, błędy prognoz (1 godz.). 6. Analiza i prognozowanie szereg czasowych. Pojęcie, rodzaje i składowe szeregów czasowych: stały poziom, trend, wahania cykliczne, wahania sezonowe (1 godz.). 7. Analiza i prognozowanie szereg czasowych. Pojęcie, rodzaje i składowe szeregów czasowych: stały poziom, trend, wahania cykliczne, wahania sezonowe (1 godz.). 8. Prognozowanie na podstawie klasycznych modeli trendu: wyodrębnianie funkcji trendu, liniowe i nieliniowe modeli, tempo zmian (1 godz.). 9. Prognozowanie na podstawie modeli adaptacyjnych: istota modeli adaptacyjnych, metody naiwne, modele średniej ruchomej (prostej i ważonej), modele wyrównywania (wygładzania), Metoda Holta, modeli trendu pełzającego. Sezonowość w szeregach czasowych. Prognozowanie na podstawie modeli dynamicznych (autoregresji i średniej ruchomej) (1 godz.). 10. Prognozowanie na podstawie modeli adaptacyjnych: istota modeli adaptacyjnych, metody naiwne, modele średniej ruchomej (prostej i ważonej), modele wyrównywania (wygładzania), Metoda Holta, modeli trendu pełzającego. Sezonowość w szeregach czasowych. Prognozowanie na podstawie modeli dynamicznych (autoregresji i średniej ruchomej) (1 godz.). 11. Prognozowanie na podstawie modeli adaptacyjnych: istota modeli adaptacyjnych, metody naiwne, modele średniej ruchomej (prostej i ważonej), modele wyrównywania (wygładzania), Metoda Holta, modeli trendu pełzającego. Sezonowość w szeregach czasowych. Prognozowanie na podstawie modeli dynamicznych (autoregresji i średniej ruchomej) (1 godz.). 12. Prognozowanie na podstawie modeli adaptacyjnych: istota modeli adaptacyjnych, metody naiwne, modele średniej ruchomej (prostej i ważonej), modele wyrównywania (wygładzania), Metoda Holta, modeli trendu pełzającego. Sezonowość w szeregach czasowych. Prognozowanie na podstawie modeli dynamicznych (autoregresji i średniej ruchomej) (1 godz.). 13. Jakościowe prognozy (1 godz.). 14. Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Znaczenie prognoz w zarządzaniu firmą (1 godz.). Ćwiczenia: Rozwiązywanie przykładowych zadań prognozowania w pakiecie MS EXCEL: 1. Zapoznanie się z narzędziami modelowania i prognozowania pakietu EXCEL. Błędy prognoz (2 godz.). 2. Naiwne metody prognozowania (2 godz.). 3. Prognozowanie na podstawie modelu ekonometrycznego (2 godz.). 4. Modele średniej ruchomej (prostej i ważonej) (2 godz.). 5. Prognozowanie na podstawie modeli trendu. Dopasowanie trendu do wykresu (2 godz.). 6. Wygładzanie wykładnicze, Metoda Holta (2 godz.). 7. Sezonowość w szeregach czasowych (2 godz.). 8. Prognozy w regresji liniowej i nieliniowej (2 godz.). |
Literatura: |
1. Gajda J.B., Prognozowanie i symulacja a decyzje gospodarcze, C.H.Beck Warszawa, 2001. 2. Manikowski A., Tarapata Z.: Prognozowanie i symulacja rozwoju przedsiębiorstwa. WSE Warszawa 2002 3. Radzikowska B. (red.): Metody prognozowania. Zbiór zadań, wyd. 3, Wyd. AE Wrocław, 2001. 4. Snarska A.: Statystyka. Ekonometria. Prognozowanie. Ćwiczenia z Excelem, Placet, Warszawa, 2005, 2007, 2009 5. Sobczyk M.: Prognozowanie: teoria, praktyka, zadania. Placet, Warszawa, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - teoretyczne - praktyczne zasady procesu prognostycznego tak na poziomie oddzielnego zjawiska, jak i na poziomie przedsiębiorstwa lub regionu; - możliwości wykorzystania metod matematycznych do prognozowania procesów gospodarczych, - dobierania metod odpowiednich do specyfiki problemu badawczego, - budowy modelu prognostycznego i jego weryfikacji. Umiejętności: - rozwiązywanie problemów gospodarczych za pomocą różnych metod prognozowania; - tworzenie modelów opisujących zjawiska ekonomiczne, ich ocena, dobór odpowiednich zmiennych, ocena błędów prognoz, interpretacja wyników, - korzystanie z możliwości środowiska Excel w procesie prognostycznym; - uzasadnienia na podstawie prognoz niezbędnych kroków dla osiągnięcia wybranych celów gospodarczych, zamierzonych rezultatów i rozwiązywania problemów funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Kompetencje społeczne: Student: - wypracowuje precyzję myślenia i solidność podejmowanych działań, - świadomie wybiera i interpretuje informacje istotne dla podejmowania racjonalnych decyzji w obszarze zawodowym, - wykazuje kreatywność w pozyskiwaniu informacji dla celów decyzyjnych, - docenia potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy oraz zastosowania jej praktyce zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Oceny cząstkowe za rozwiązanie zestawu zadań indywidualnych Ocena końcowa na zaliczenie ćwiczeń jest średnią uzyskanych ocen. Wykłady: Oceny cząstkowe za 2 kartkówki Oceny cząstkowe za esej na zadany temat. Ocena końcowa na zaliczenie ćwiczeń jest średnią uzyskanych ocen. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.