Metody oceny tożsamości gatunkowej i odmianowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.7s.MOT.SI.RROAB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody oceny tożsamości gatunkowej i odmianowej |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami identyfikacji gatunków i odmian roślin uprawnych w oparciu o cechy morfologiczne i biochemiczne. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Znaczenie oceny tożsamości gatunkowej i odmianowej w hodowli roślin i nasiennictwie. /1 h/. 2. Wykorzystanie cech morfologicznych roślin i nasion do oceny tożsamości. /3 h/. 3. Wykorzystanie cech anatomicznych i cytologicznych do oceny tożsamości. /3 h/. 4. Metabolity wtórne w ocenie tożsamości /2 h/. 5. Białka jako markery umożliwiające identyfikację gatunków i odmian. /3 h/. 6. Markery DNA w ocenie tożsamości. /3 h/. ĆWICZENIA 1. Ocena charakterystycznych cech morfologicznych roślin w okresie wegetacji. /3 h/. 2. Wykorzystanie komputerowej analizy obrazu do oceny cech morfologicznych nasion. /3 h/. 3. Obserwacje kariotypu u wybranych gatunków roślin uprawnych /3 h/. 4. Amplifikacja markerów molekularnych typu RAPD i SSR i interpretacja uzyskanych obrazów elektroforetycznych. /6 h/ Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Szymczyk R. 2006. Odmianoznawstwo i ocena odmian. PWRiL Poznań Rogalska S., Małuszyńska J., Olszewska M.J. 2005. Podstawy cytogenetyki roślin. PWN Warszawa Gąsiorowski H. 2004. Pszenica – chemia i technologia. PWRiL Poznań Avise J. 2008. Markery molekularne – historia i ewolucja. WUW Warszawa |
Efekty uczenia się: |
wiedza: 1. Charakteryzuje podstawowe metody wykorzystywane w ocenie tożsamości gatunkowej i odmianowej roślin; umiejętności: 1. Ocenia morfologie nasion przy pomocy komputerowej analizy obrazu 2. Ocenia cechy morfologiczne roślin w okresie wegetacji kompetencje społeczne: 1. potrafi samodzielnie lub w zespole rozwiązywać postawione zadania; (K2) 2. ma świadomość znaczenia oceny tożsamości gatunkowej i odmianowej w rolnictwie i jej wykorzystania w hodowli roślin i nasiennictwie; |
Metody i kryteria oceniania: |
1). Wykłady: zaliczenie w formie pisemnej (pytania testowe). 2). Ćwiczenia: ocena formująca: - oceny za aktywność; - ocena za sprawozdania z wykonanych doświadczeń realizowanych w grupach; - sprawdzian spisemny. Ocenę końcową stanowi średnia z ocen cząstkowych. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.