Biologia agrofagów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.7s.BAF.SI.RROAB | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia agrofagów | ||
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: Rolnictwo, / ECTS: 1 / semestr: 7 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: fakultatywny Poszerzenie wiedzy z zakresu entomologii i fitopatologii odnośnie wybranych szkodników i organizmów chorobotwórczych, relacje: agrofag - roślina żywicielska. Biologia owadów roślinożernych oraz pasożytniczych i drapieżnych regulujących ich populacje, biologia organizmów fitopatogennych. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Biologia szkodników - ewolucyjne przystosowanie do różnych środowisk. 2. Zachowania szkodników związane z żerowaniem i rozmnażaniem. Migracje i rozprzestrzenianie się fitofagów i entomofagów. 3. Zapylanie roślin - interakcje między zapylaczem a rośliną zapylaną, biochemia zapylania. 4. Oddziaływania hormonalne roślina - owady, interakcje pasożytów z żywicielami i drapieżców z ofiarami. 5. Budowa, rozmnażanie i systematyka organizmów fitopatogennych. 6. Adaptacja patogenów do środowiska oraz ich zmienność. 7. Rola enzymów, toksyn, substancji wzrostowych, polisacharydów w patogenezie. Ćwiczenia: 1. Biologia zwierząt z gromady: Nicienie. Ekstrakcja z gleby i z materiału roślinnego różnych stadiów rozwojowych nicieni, praca w zespołach 2 - 3 osobowych. Sporządzenie krótkiego raportu z wyników ekstrakcji. 2. Biologia roślinożernych zwierząt bezkręgowych (z wyj. gromady Owady). Diagnostyka różnych stadiów rozwojowych pajęczaków, skorupiaków, wijów z użyciem świeżych i spreparowanych okazów, praca w zespołach 2 - 3 osobowych. 3. Życie i rola owadów bezskrzydłych. Ekstrakcja z gleby, praca indywidualna. Sporządzenie krótkiego raportu z wyników ekstrakcji. 4. Biologia owadów uskrzydlonych o przeobrażeniu niezupełnym - gatunki szkodliwe i pożyteczne. Diagnostyka jaj, larw i postaci dorosłych z użyciem kluczy diagnostycznych i spreparowanych okazów - praca w zespołach 2 - 3 osobowych. 5. Biologia owadów uskrzydlonych o przeobrażeniu zupełnym - gatunki szkodliwe i pożyteczne. Diagnostyka larw, poczwarek i postaci dorosłych z użyciem kluczy diagnostycznych i spreparowanych okazów - praca w zespołach 2 - 3 osobowych 6. Biologia wybranych sprawców chorób wirusowych roślin (PLRV-Potato Lear roll virus, BLCV –Beet Lear curl virus, BYMV- Bean yellow mosaic virus, PPV- Plum pox virus. 7. Biologia wybranych sprawców chorób bakteryjnych roślin – Streptomyces scabies, Erwinia amylovora, Clavibacter michiganensis. 8. Biologia wybranych grzybów fitopatogennych. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 18 godz. w tym: wykłady 7 godzin ćwiczenia i seminaria 8 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 1 godz. e-learning 0 godz. praca własna 12 godz. |
||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Jura Cz. Bezkręgowce. Wyd. PWN, Warszawa, 1997. 2.Błaszkowski J. i inni. Przewodnik do zajęć z fitopatologii, AR-Szczecin, 1999. 3. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, Wyd. PWRiL Warszawa, 2001. Uzupełniająca: 1. Boczek J. Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych Tom I i II. Wydaw. SGGW Warszawa, 1994 i 1996. 2. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin. Fundacja-Rozwój SGGW-Warszawa 2003. 3. Rusin M., Gospodarek J., Nadgórska – Socha A. Barczyk G. 2017. Effect of petroleum-derived substances on life history traits of black bean aphid (Aphis fabae Scop.) and on the growth and chemical composition of broad bean. Ecotoxicology, 26: 308-319. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - posiada poszerzoną wiedzę z zakresu biologii szkodników, owadów pożytecznych i wybranych organizmów chorobotwórczych - charakteryzuje rozwój i objawy wystąpienia ważniejszych agrofagów - potrafi przewidzieć konsekwencje dostosowania się agrofagów do roślin żywicielskich. Umiejętności: - potrafi dokonać diagnostyki wybranych zwierząt bezkręgowych, biorąc pod uwagę różne stadia rozwojowe, z użyciem odpowiedniego klucza - umie sporządzić raport z wykonania określonego zadania związanego z problematyką zajęć. Kompetencje społeczne: - rozwiązuje postawione zagadnienia w zespołach 2-3 osobowych łącząc biologię stadiów młodocianych z biologią imagines danego szkodnika oraz biologię choroby z występowaniem objawów. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: - egzamin pisemny - zadania testowe i problemowe. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Oceny formujące (w trakcie) za: - sporządzenie raportu zespołowego (ćwicz. 1) i indywidualnego (ćwiczenie 3) - umiejętność zdiagnozowania poszczególnych stadiów rozwojowych bezkręgowców i objawów chorobowych poznawanych na zajęciach (sprawdzane pod koniec poszczególnych zajęć, ćwicz. 2 oraz 4-8) - indywidualne, pisemne sprawdzenie wiadomości z biologii agrofagów, poznawanych w trakcie ćwiczeń Ocena podsumowująca z ćwiczeń: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.