Alternatywne źródła energii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.7s.AZE.NI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne źródła energii |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 7 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA/ECTS: 3/SEMESTR 7 PROFIL: OGÓLNOAKADEMICKI/RORMA I POZIOM NI Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką związaną z użytkowaniem tradycyjnych nośników energii oraz możliwościami zastąpienia ich nośnikami odnawialnymi |
Pełny opis: |
Wykłady: Ogólna charakterystyka tradycyjnych i odnawialnych źródeł energii - 1 Energia Słońca (fotowoltaika, kolektory słoneczne) - 1 Energia Ziemi (geotermia głęboka i płytka) - 1 Energia wody (wody morskie i śródlądowe) -1 Energia wiatru -1 Biopaliwa płynne różnych generacji - 2 Biopaliwa gazowe - 2 Biomasa (drewno, słoma, siano, rośliny energetyczne) - 2 Wpływ na środowisko stosowania różnego rodzaju nośników energii - 1 Ćwiczenia: Wykonywanie uproszczonych projektów doboru wybranych urządzeń energetycznych dla określonego typu obiektów - 8 Obliczanie ciepła spalania i wartości opałowej surowców roślinnych w zależności od ich stanu uwilgotnienia oraz przetworzenia - 10 Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego, godz. 40 / ECTS 3 w tym: wykłady: 12 godz ćwiczenia i seminaria: 18 godz konsultacje: 5 godz udział w badaniach: 0 godz. udział w egzaminach i zaliczeniu: 5 godz. praca własna: 35 godz. |
Literatura: |
Kieć J. 2007. Odnawialne źródła energii. Wyd. AR w Krakowie Klugmann-Radziemska E., Klugmann E. 2002. Systemy słonecznego ogrzewania i zasilania elektrycznego budynków. Wyd. Ekonomia i Środowisko. Białystok Tytko R. 2006. Odnawialne źródła energii. Wybrane przykłady instalacji grzewczych. Wyd. Dimikor. Kraków Tytko R. 2010. Odnawialne źródła energii. OWG. Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Znajomość podstawowych praw przyrody wykorzystywanych przy pozyskiwaniu energii pozwalających na ograniczenie negatywnego wpływu człowieka na środowisko Umiejętności: Znajomość podstawowych zasad doboru odnawialnych źródeł energii do ogrzewania c.w.u. i pomieszczeń oraz określenie podstawowych czynników wpływających na ciepło spalania biomasy. Pozwala to na lepszy kontakt z projektantami lub wykonawcami instalacji energetycznych Kompetencje społeczne: Umiejętność współpracy z innymi ludźmi oraz wyrobienie poszanowania dla środowiska naturalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie cząstkowych prac wykonywanych w czasie ich trwania. Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wówczas, gdy w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wówczas, gdy w zakresie jednej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio powyżej 90%). Ćwiczenia: Samodzielnie lub w zespołach dwuosobowych studenci wykonują zadania ćwiczeniowe. Oceniana jest poprawność i efektywność wykonania zadania, w tym współpraca w zespole. Każde ćwiczenie kończy się oceną. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.