Aktywne formy rekreacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.7s.AFR.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywne formy rekreacji |
Jednostka: | Studium Wychowania Fizycznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktywnymi formami rekreacji przydatnymi w agroturystyce. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z ćwiczeniami ogólnorozwojowymi, rekreacją i turystyką. Jaki jest wpływ ruchu na zdrowie i funkcjonowanie organizmu człowieka. Przekazane zostaną podstawowe wiadomości dotyczące zabaw i gier rekreacyjnych. Zasady organizacji imprez rekreacyjno-sportowych oraz turystyki dla osób w różnym wieku i o wielopłaszczyznowych zainteresowaniach. Propozycje wykorzystania środowiska naturalnego oraz zwierząt do prowadzenia zajęć z rekreacji ruchowej, turystyki i rehabilitacji. Propozycje różnych form ruchu które mogą być wykorzystane w agroturystyce. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Cel i zakres przedmiotu. Wpływ ruchu i ćwiczeń fizycznych na zdrowie człowieka. Pojęcie turystyki i aktywnych form rekreacji. 2-3. Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne z uwzględnieniem grup wiekowych i osób niepełnosprawnych. Tereny i urządzenia sportowe ,rekreacyjne w planowaniu przestrzennym: urządzenia boiskowe, wodne urządzenia rekreacyjno-sportowe, urządzenia do sportów zimowych 4-5 Gry i zabawy ruchowe indywidualne i zespołowe 6-7. Pojęcie turystyki , jej cele i rodzaje (aktywna, kwalifikowana) -poznanie bliższej i dalszej okolicy: turystyka rowerowa, narciarska, żeglarska, kajakowa i konna, turystyka piesza 8-9. Zasady organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych. Systemy rozgrywek. Przepisy wybranych gier i zabaw. 10-11 Dobór urządzeń sportowych i rekreacyjnych do pomieszczeń zamkniętych i ich wykorzystanie. Zajęcia świetlicowe 12 . Las i zieleń-wykorzystanie i organizacja zajęć sportowych w terenie 13-14. Zwierzęta i ich rola w zajęciach rekreacyjno-sportowych oraz rehabilitacji 15. Podstawowe wiadomości z pierwszej pomocy przedlekarskiej , bezpieczeństwo, profilaktyka i higiena. Nowe tendencje w aktywnych formach rekreacji oraz potrzeba ciągłego aktualizowania wiedzy Ćwiczenia 1. Doskonalenie elementów techniki w piłce koszykowej , nauka przepisów gry i ich umiejętne zastosowanie podczas organizacji gier i zabaw oraz turnieju (zawodów ) piłki koszykowej ,umiejętność współpracy w zespole i pełnienia w nim różnych funkcji . Ocena projektu 2. Doskonalenie elementów techniki w piłce siatkowej i siatkówce plażowej ,nauka przepisów oraz omówienie różnic w poszczególnych dyscyplinach. Organizacja gier i zabaw oraz turnieju (zawodów) piłki siatkowej , umiejętność współpracy w zespole i pełnienia w nim różnych funkcji. Ocena projektu 3. Doskonalenie elementów techniki w piłce nożnej i futsalu nauka przepisów gry , organizacja zabaw oraz turnieju piłki nożnej .Ocena projektu 4. Wykorzystywanie przykładowych gier i zabaw zespołowych w rekreacji ruchowej – unihoc, ringo, korfball, kwadrant i inne. Organizacja oraz nauka przepisów . Ocena zadania 5. Doskonalenie elementów techniki jazdy na łyżwach i łyżworolkach – organizacja zabaw i gier na łyżworolkach. Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa podczas zajęć z łyżwiarstwa. Ocena zadania 6. Doskonalenie podstawowych elementów gry : tenis stołowy, tenis ziemny , squash. Organizacja turnieju tenisa stołowego z zastosowaniem różnych systemów rozgrywek , nauka przepisów gry .Ocena zadania 7-8. Organizowanie ćwiczeń i zabaw przy muzyce (aerobic, step, pilastes ,taniec towarzyski i inne formy ruchu przy muzyce ). Ocena zadania 9. Planowanie zajęć w siłowni ,nauka doboru ćwiczeń i poprawnego ich wykonania. Zachowanie bezpieczeństwa ćwiczeń siłowych. Ocena zadania 10. Organizowanie gier i zabaw rekreacyjno – sportowych w sali gimnastycznej ( bieżne , rzutne, skoczne ,na czworakach itp.).Organizacja zawodów i festynów sportowo-rekreacyjnych. Ocena zadania 11-12.Organizowanie gier i zabaw rekreacyjno – sportowych w terenie , gry strategiczne. Nauka przepisów wybranych gier terenowych .Zachowanie bezpieczeństwa podczas zajęć w trudnym terenie. Ocena zadania 13. Organizowanie gier i zabaw ruchowych : świetlicowe, integracyjno – poznawcze. Zapoznanie z charakterem zabaw świetlicowych. Ocena zadania 14. Atletyka terenowa, marszobiegi, tory przeszkód – zasady bezpiecznej organizacji i umiejętny dobór stopnia trudności do uczestników. Ocena zadania 15. Zapoznanie z alternatywnymi formami rekreacji ruchowej – joga,tai-chi ,nordic walking ,gimnastyka korekcyjna i inne. Ich umiejętny dobór w zależności od zainteresowań. Ocena zadania Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. „ Teoria wychowania fizycznego” M. Demel, A. Skład 2. „ Teoria wychowania fizycznego” W. Osiński 3. „Zielona sala jako forma rekreacji” J. Kosiewicz 4. „ Gry i zabawy ruchowe” R. Trześniowski 5. „Zabawy w grach sportowych” M. Bondarowicz Literatura uzupełniająca: 1. „ Teoria sportu” J. Januszewski 2. „ Wypoczynek dzieci i młodzieży” program i organizacja pracy wychowawczej 3. „W kręgu teorii, metodyki i praktyki współczesnego wychowania fizycznego” W .Pańczyk , K. Warchoł 4 . „Organizacja lekcji wf w trudnych warunkach” A. Dembińska 5. „400 gier i zabaw” W. Rice, M. Yaconelli 6. „Turystyka kwalifikowana” J. Merski 7. „Poradnik młodzieżowego organizatora sportu” Z. Cendrowski 8. „Przepisy gry w korfball” 9. „Przepisy gry w unihoc”. Abramuk 10. „Sporty różne(dyscypliny mniej znane)” Wyd. ZG SZS 11. „500 gier i zabaw. Gry świetlicowe” I. Czkannikow 12. „Gry i zabawy na cztery pory roku – jesień” M. Bondarowicz 13. „Podręcznik pierwszej pomocy” M. Buchwalder, A. Buchwalder 14. „Pierwsza pomoc przed lekarska – poradnik” B. Bieś, Z. Mazur |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna podstawowe pojęcia z zakresu kultury fizycznej ,rekreacji , turystyki oraz wpływ ruchu na fizyczną ,psychiczną i społeczną sferę człowieka 2. Zna szereg gier, zabaw i innych form ruchu o różnym charakterze przydatnych w agroturystyce oraz podstawowe zasady organizacji i przeprowadzenia imprezy sportowo-rekreacyjnych Umiejętności 1. Potrafi dobrać gry i zabawy oraz inne formy rekreacji ruchowej odpowiednio do wieku , zainteresowań i możliwości uczestników oraz umie je przeprowadzić 2. Umie zorganizować ciekawe zajęcia rekreacyjne oraz różne formy turystyki mające zastosowanie w agroturystyce Kompetencje społeczne 1. Potrafi rozwiązywać postawione zadania samodzielnie ,umie pracować i funkcjonować w zespole 2. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji w zakresie aktywnych form rekreacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia : Ocena na podstawie wykazania się organizacją konkretnych zajęć ruchowych realizowanych indywidualnie i w zespołach dwuosobowych .Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność doboru formy, intensywności do zainteresowań i możliwości grupy , a także opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu danej formy aktywności fizycznej Wykłady : Ocena podsumowująca : egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień) 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.