Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywne formy rekreacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.7s.AFR.SI.RROXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aktywne formy rekreacji
Jednostka: Studium Wychowania Fizycznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktywnymi formami rekreacji przydatnymi w agroturystyce.

Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z ćwiczeniami ogólnorozwojowymi, rekreacją i turystyką. Jaki jest wpływ ruchu na zdrowie i funkcjonowanie organizmu człowieka. Przekazane zostaną podstawowe wiadomości dotyczące zabaw i gier rekreacyjnych. Zasady organizacji imprez rekreacyjno-sportowych oraz turystyki dla osób w różnym wieku i o wielopłaszczyznowych zainteresowaniach. Propozycje wykorzystania środowiska naturalnego oraz zwierząt do prowadzenia zajęć z rekreacji ruchowej, turystyki i rehabilitacji. Propozycje różnych form ruchu które mogą być wykorzystane w agroturystyce.

Pełny opis:

Wykłady

1. Cel i zakres przedmiotu. Wpływ ruchu i ćwiczeń fizycznych na zdrowie człowieka. Pojęcie turystyki i aktywnych form rekreacji.

2-3. Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne z uwzględnieniem grup wiekowych i osób niepełnosprawnych. Tereny i urządzenia sportowe ,rekreacyjne w planowaniu przestrzennym: urządzenia boiskowe, wodne urządzenia rekreacyjno-sportowe, urządzenia do sportów zimowych

4-5 Gry i zabawy ruchowe indywidualne i zespołowe

6-7. Pojęcie turystyki , jej cele i rodzaje (aktywna, kwalifikowana) -poznanie bliższej i dalszej okolicy: turystyka rowerowa, narciarska, żeglarska, kajakowa i konna, turystyka piesza

8-9. Zasady organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych. Systemy rozgrywek. Przepisy wybranych gier i zabaw.

10-11 Dobór urządzeń sportowych i rekreacyjnych do pomieszczeń zamkniętych i ich wykorzystanie. Zajęcia świetlicowe

12 . Las i zieleń-wykorzystanie i organizacja zajęć sportowych w terenie

13-14. Zwierzęta i ich rola w zajęciach rekreacyjno-sportowych oraz rehabilitacji

15. Podstawowe wiadomości z pierwszej pomocy przedlekarskiej , bezpieczeństwo, profilaktyka i higiena. Nowe tendencje w aktywnych formach rekreacji oraz potrzeba ciągłego aktualizowania wiedzy

Ćwiczenia

1. Doskonalenie elementów techniki w piłce koszykowej , nauka przepisów gry i ich umiejętne zastosowanie podczas organizacji gier i zabaw oraz turnieju (zawodów ) piłki koszykowej ,umiejętność współpracy w zespole i pełnienia w nim różnych funkcji . Ocena projektu

2. Doskonalenie elementów techniki w piłce siatkowej i siatkówce plażowej ,nauka przepisów oraz omówienie różnic w poszczególnych dyscyplinach. Organizacja gier i zabaw oraz turnieju (zawodów) piłki siatkowej , umiejętność współpracy w zespole i pełnienia w nim różnych funkcji. Ocena projektu

3. Doskonalenie elementów techniki w piłce nożnej i futsalu nauka przepisów gry , organizacja zabaw oraz turnieju piłki nożnej .Ocena projektu

4. Wykorzystywanie przykładowych gier i zabaw zespołowych w rekreacji ruchowej – unihoc, ringo, korfball, kwadrant i inne. Organizacja oraz nauka przepisów . Ocena zadania

5. Doskonalenie elementów techniki jazdy na łyżwach i łyżworolkach – organizacja zabaw i gier na łyżworolkach. Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa podczas zajęć z łyżwiarstwa. Ocena zadania

6. Doskonalenie podstawowych elementów gry : tenis stołowy, tenis ziemny , squash. Organizacja turnieju tenisa stołowego z zastosowaniem różnych systemów rozgrywek , nauka przepisów gry .Ocena zadania

7-8. Organizowanie ćwiczeń i zabaw przy muzyce (aerobic, step, pilastes ,taniec towarzyski i inne formy ruchu przy muzyce ). Ocena zadania

9. Planowanie zajęć w siłowni ,nauka doboru ćwiczeń i poprawnego ich wykonania. Zachowanie bezpieczeństwa ćwiczeń siłowych. Ocena zadania

10. Organizowanie gier i zabaw rekreacyjno – sportowych w sali gimnastycznej ( bieżne , rzutne, skoczne ,na czworakach itp.).Organizacja zawodów i festynów sportowo-rekreacyjnych. Ocena zadania

11-12.Organizowanie gier i zabaw rekreacyjno – sportowych w terenie , gry strategiczne. Nauka przepisów wybranych gier terenowych .Zachowanie bezpieczeństwa podczas zajęć w trudnym terenie. Ocena zadania

13. Organizowanie gier i zabaw ruchowych : świetlicowe, integracyjno – poznawcze. Zapoznanie z charakterem zabaw świetlicowych. Ocena zadania

14. Atletyka terenowa, marszobiegi, tory przeszkód – zasady bezpiecznej organizacji i umiejętny dobór stopnia trudności do uczestników. Ocena zadania

15. Zapoznanie z alternatywnymi formami rekreacji ruchowej – joga,tai-chi ,nordic walking ,gimnastyka korekcyjna i inne. Ich umiejętny dobór w zależności od zainteresowań. Ocena zadania

Statystyka przedmiotu:

1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: -

2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2

3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem

akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2

4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne,

projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: -

5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do

realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. „ Teoria wychowania fizycznego” M. Demel, A. Skład

2. „ Teoria wychowania fizycznego” W. Osiński

3. „Zielona sala jako forma rekreacji” J. Kosiewicz

4. „ Gry i zabawy ruchowe” R. Trześniowski

5. „Zabawy w grach sportowych” M. Bondarowicz

Literatura uzupełniająca:

1. „ Teoria sportu” J. Januszewski

2. „ Wypoczynek dzieci i młodzieży” program i organizacja pracy wychowawczej

3. „W kręgu teorii, metodyki i praktyki współczesnego wychowania fizycznego” W .Pańczyk , K. Warchoł

4 . „Organizacja lekcji wf w trudnych warunkach” A. Dembińska

5. „400 gier i zabaw” W. Rice, M. Yaconelli

6. „Turystyka kwalifikowana” J. Merski

7. „Poradnik młodzieżowego organizatora sportu” Z. Cendrowski

8. „Przepisy gry w korfball”

9. „Przepisy gry w unihoc”. Abramuk

10. „Sporty różne(dyscypliny mniej znane)” Wyd. ZG SZS

11. „500 gier i zabaw. Gry świetlicowe” I. Czkannikow

12. „Gry i zabawy na cztery pory roku – jesień” M. Bondarowicz

13. „Podręcznik pierwszej pomocy” M. Buchwalder, A. Buchwalder

14. „Pierwsza pomoc przed lekarska – poradnik” B. Bieś,

Z. Mazur

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Zna podstawowe pojęcia z zakresu kultury fizycznej ,rekreacji , turystyki oraz wpływ ruchu na fizyczną ,psychiczną i społeczną sferę człowieka

2. Zna szereg gier, zabaw i innych form ruchu o różnym charakterze przydatnych w agroturystyce oraz podstawowe zasady organizacji i przeprowadzenia imprezy sportowo-rekreacyjnych

Umiejętności

1. Potrafi dobrać gry i zabawy oraz inne formy rekreacji ruchowej odpowiednio do wieku , zainteresowań i możliwości uczestników oraz umie je przeprowadzić

2. Umie zorganizować ciekawe zajęcia rekreacyjne oraz różne formy turystyki mające zastosowanie w agroturystyce

Kompetencje społeczne

1. Potrafi rozwiązywać postawione zadania samodzielnie ,umie pracować i funkcjonować w zespole

2. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji w zakresie aktywnych form rekreacji

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia :

Ocena na podstawie wykazania się organizacją konkretnych zajęć ruchowych realizowanych indywidualnie i w zespołach dwuosobowych .Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność doboru formy, intensywności do zainteresowań i możliwości grupy , a także opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu danej formy aktywności fizycznej

Wykłady :

Ocena podsumowująca : egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień)

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W,

U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej

składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K)

efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U

lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%),

ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych

danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej

kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)