Zarządzanie przedsiębiorstwem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.6s.ZRP.NI.RROAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie przedsiębiorstwem |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Rolnictwo, 6 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO/ ECTS: 4/ semestr: 6 Profil ogólnoakademicki / Forma i poziom:SL status :przedmiot specjalnościowy Wymagania wstępne: brak "Zarządzanie przedsiębiorstwem" ma na celu przygotowanie słuchaczy do pełnienia ról kierowniczych różnego szczebla w organizacjach, poprzez przekazanie wiedzy dotyczącej procesu zarządzania i organizacji pracy kierowniczej. Studiowanie zagadnień zarządzania nie może ograniczać się jedynie do zapamiętania gotowych twierdzeń, ale powinno przede wszystkim prowadzić do wyrobienia umiejętności myślenia organizacyjnego. Z tego też powodu w ramach ćwiczeń wykorzystano metodę case study, która umożliwia dostarczenie studentom cennych doświadczeń, biegłości i obserwacji oraz wykorzystania zasobów sprawnego zarządzania w praktyce. |
Pełny opis: |
Plan wykładów: 1.Wprowadzenie do przedmiotu, podstawowe pojęcia, główne nurty i kierunki zarządzania, składniki modelu z., funkcje kierownicze-1h. 2.Środowisko zarządzania. System otwarty i zamknięty. Szczeble zarządzania-1h. 3.Składniki funkcjonalne procesu zarządzania. Rola planowania strategicznego i operacyjnego, misja organizacji, rodzaje celów, etapy procesu planistycznego-1h. 4.Organizowanie w zarządzaniu – podział pracy w ramach struktur, specjalizacja, rozszerzanie i wzbogacanie pracy, kryteria i rodzaje departamentalizacji-1h. 5.Komunikacja w organizacji – kanały, sieci scentralizowane i zdecentralizowane. Modele procesu komunikacji (Umstota, Morgana) Komunikacja formalna i nieformalna a wzory zachowań organizacyjnych-1h. 6. Teorie treści motywacji (Maslowa, Herzberga, ERG, XY Mc Gregora, Mc Clellanda), modyfikacja zachowań Skinnera-1h. 7.Ocena sprawności działań menedżerskich. Controlling – główne obszary kontroli, etapy procesu, podział (prewencyjna, sterująca, ex post), techniki kontroli operacyjnej, kontrola materiałowa i kontrola jakości-1h. 8.Zarządzanie informacją – podział danych, źródła pozyskiwania. System Informowania Kierownictwa – cele, funkcje, rola systemów komputerowych. Proces przetwarzania danych. Sposoby przetwarzania, wspomaganie decyzji, symulacje-1h. 9.Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Identyfikacja i zdefiniowanie problemu. Proces analizy racjonalnej. Tworzenie wariantów decyzyjnych i kryteria ich oceny-1h. 10. Przegląd koncepcji i metod zarządzania przedsiębiorstwem. Reengeneering - rekonstrukcja i wdrożenie procesu, benchmarking - wewnętrzny, konkurencyjny, funkcjonalny i ogólny-1h. Plan ćwiczeń: 1.Zarządzanie w skali ponadnarodowej-1h. 2.Szkoła klasyczna, behawioralna i ilościowa. Zarządzanie w kontekście zmian. Case study – linie lotnicze-2h. 3.Prognozowanie w planowaniu – metody, zastosowanie. Case study – dystrybucja kosmetyków-1h. 4.Rozpiętość kierowania.Case study – przedsiębiorstwo przemysłu drzewnego-1h. 5.Skuteczność komunikacji poziomej i pionowej. Przekaz werbalny i niewerbalny-1h. 6.Przywództwo w zarządzaniu – determinanty skuteczności, koncepcje podstawowe (skala ciągła, przywództwo dwuwymiarowe) i rozwinięte. Case study – firma software-2h. 7.Kontrola finansowa – obszar i przedmiot analiz; kontrola zasobów ludzkich – podstawowe techniki.Case study – produkcja sprzętu turystycznego-1h. 8.Interpretacja danych w zarządzaniu-1h. 9.Normy i role w grupach pracowniczych. Istota zarządzania zespołami ludzkimi. Case study – firma ubezpieczeniowa-2h. 10.Zachowania organizacyjne. Case study - funkcjonowanie agencji reklamowej-2h. 11.Metody i techniki upraszczania pracy w zarządzaniu produkcją. Automatyzacja i robotyzacja procesów wytwórczych. Doskonalenie organizacji, koła jakości. Case study - branża papiernicza-2h. 12.Zarządzanie ryzykiem decyzyjnym. Zastosowanie tabeli korzyści i drzew decyzyjnych.Case study - bank-1h. 13.Wprowadzenie do zarządzania strategicznego. Poziomy strategii (Thompson i Strickland)-1h. 14.Zarządzanie strategią przedsiębiorstwa - analiza portfelowa (BCG),strategia jednostki gospodarczej. Planowanie strategiczne w małych przedsiębiorstwach i organizacjach non-profit-2h Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz.36 ECTS**2,2 w tym: wykłady (podać liczbę godzin) 10 godz. ćwiczenia i seminaria (podać liczbę godzin) 20 godz. konsultacje (podać liczbę godzin) 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże (podać liczbę godzin) 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu (podać liczbę godzin 3 godz. praca własna (1,8 ECTS**) 54 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1.Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2017. 2.Stoner J., Wankel Ch., Kierowanie, PWE. Warszawa 2001. 3. Drucker P., Praktyka zarządzania,MT Biznes, 2017. Uzupełniająca: 1. Współczesne systemy ekonomiczne. Powstanie, ewolucja, kryzys. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2000. 2. Zieniewicz K. Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003. 3. Martyniak Z. Nowe metody i koncepcje zarządzania, AE Kraków, 2002. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - student zna genezę i ewolucję teorii zarządzania, - potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania, UMIEJĘTNOŚCI: - opisuje kluczowe elementy procesu zarządzania organizacją, - identyfikuje zasadnicze procesy organizacyjne współczesnych przedsiębiorstw, - ocenia, analizuje i rozwiązuje praktyczne problemy zarządcze w przykładowych jednostkach gospodarczych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - posiada umiejętność planowania pracy w zespole - docenia potrzebę wymiany informacji i dzielenia się wiedzą |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny z całości materiału. Ćwiczenia: 1. Oceny z okresowych sprawdzianów wiadomości (1-2) w formie kolokwium. 2. Aktywność podczas rozwiązywania studium przypadków. Przyjęto procentową skalę oceny kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1.Ocena niedostateczna (2,0) zostaje wystawiona w sytuacji, gdy co najmniej jedna z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia zostanie oceniona poniżej 55% efektów dla danej składowej. 2.Ocena dostateczna (3,0) zostaje wystawiona w sytuacji, gdy w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) uzyskane zostanie minimum 55% efektów dla danej składowej. 3.Ocena ponad dostateczna (3,5) zostaje wystawiona na podstawie wyliczenia średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia, dla wartości znajdującej się w przedziale 61-70%. 4.Analogicznie jak w punkcie 3 wyliczona zostaje wartość dla oceny dobrej (4,0 – średnia 71-80%), ponad dobrej (4,5 – średnia 81-90%) oraz bardzo dobrej (5,0 – średnia powyżej 90%). Uwaga: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Cymanow | |
Prowadzący grup: | Piotr Cymanow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.