Szczegółowa uprawa roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.6s.SZU.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szczegółowa uprawa roślin |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, 6 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agrobiologia Rolnictwo, 6 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroekonomia Rolnictwo, 6 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroturystyka |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : ROLNICTWO / ECTS: 4 / semestr: 6 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: botanika, chemia rolna, gleboznawstwo Tematyka wykładów obejmuje wymagania klimatyczno-glebowe oraz stanowisko w zmianowaniu roślin w uprawach polowych oraz technologie uprawy ze szczególnym uwzględnieniem kierunków użytkowania roślin uprawnych. W ramach ćwiczeń studenci poznają budowę morfologiczna i anatomiczna roślin rolniczych, wartość użytkową, fazy rozwojowe oraz wpływ zabiegów agrotechnicznych na ich przebieg, długość okresu wegetacji, podział odmian rolniczych pod względem długości okresu wegetacji oraz kierunku użytkowania. W ramach ćwiczeń projektowych wykonają projekty kart technologicznych dla wybranych gatunków roślin. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Ziemniak: pochodzenie i znaczenie w zmianowaniu, wymagania klimatyczno glebowe, uprawa roli i nawożenie. Uprawa ziemniaków wczesnych i na sadzeniaki, topinambur ; znaczenie oraz najważniejsze zabiegi uprawowe. 2.Burak cukrowy i pastewny: pochodzenie i znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno glebowe, właściwości użytkowe odmian. Agrotechnika buraka cukrowego i pastewnego, uprawa buraków na nasiona 3.Cykoria, marchew pastewna, brukiew, rzepa, kapusta pastewna: ważniejsze elementy agrotechniki 4.Rośliny oleiste: znaczenie gospodarcze, stanowisko w zmianowaniu, czynniki decydujące o jakości surowca dla przemysłu olejarskiego. 5.Agrotechnika rzepaku ozimego. 6.Agrotechnika rzepaku jarego, gorczycy białej i rzodkwi oleistej. 7.Uprawa maku i słonecznika ważniejsze elementy agrotechniki. 8.Rośliny włókniste: znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno glebowe, agrotechnika lnu włóknistego i oleistego najważniejsze różnice. 9.Rośliny motylkowe grubonasienne: znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno glebowe, stanowisko w zmianowaniu, uprawa bobiku. 10.Agrotechnika grochu siewnego, peluszki i wyk na nasiona i zielonkę. 11.Uprawa łubinów i soi: wymagania klimatyczno glebowe, charakterystyka odmian, przygotowanie do zbioru i zbiór nasion. 12.Mieszanki zbożowo-strączkowe, dobór gatunków, pielęgnacja. 13.Rośliny motylkowe drobnonasienne: znaczenie w zmianowaniu, wymagania klimatyczno glebowe, sposoby siewu i użytkowania Uprawa koniczyny czerwonej. 14.Uprawa i użytkowanie lucerny siewnej i mieszańcowej. 15.Dobór gatunków i odmian do uprawy w międzyplonach. Ćwiczenia: 1. Rośliny oleiste, charakterystyka tłuszczów roślinnych, sposoby pozyskiwania oleju, produkty uboczne z olejarni. 2. Rzepak i rzepik różnice w budowie morfologicznej roślin, fazy rozwojowe, ocena rzepaku ozimego przed zimą, ocena zimowania roślin, skład chemiczny nasion, komponenty struktury plonu, obliczanie plonu z rośliny i jednostki powierzchni, charakterystyka odmian rolniczych. 3. Projekt technologii uprawy rzepaku ozimego. 4. Gorczyce, rzodkiew oleista, słonecznik, mak, dynia oleista różnice w budowie morfologicznej roślin, znaczenie gospodarcze, rozpoznawanie nasion. 5. Rośliny włókniste (len i konopie). 6. Wstęp do roślin motylkowych. Rośliny strączkowe, rozpoznawanie nasion, skład chemiczny nasion wartość pastewna. 7. Łubiny biały, wąskolistny i żółty: charakterystyka gatunków i odmian rolniczych, budowa morfologiczna owoców i nasion, wartość pastewna. 8. Groch jadalny i pastewny, budowa morfologiczna roślin, charakterystyka odmian rolniczych. 9. Bobik, budowa morfologiczna roślin, charakterystyka odmian rolniczych. (tradycyjne, samokończące, niskotaninowe). 10. Wyki i soja: budowa morfologiczna roślin, charakterystyka odmian rolniczych. 11. Projekt technologii uprawy wybranego gatunku roślin strączkowych. 12. Rośliny motylkowate drobnonasienne. Rozpoznawanie roślin koniczyny czerwonej, białej, szwedzkiej, perskiej i inkarnatki (cechy diagnostyczne), charakterystyka materiału siewnego, wartość pastewna zielonki i siana. 13. Lucerna mieszańcowa i chmielowa, nostrzyk: charakterystyka gatunków oraz budowa morfologiczna owoców i nasion, wartość pastewna zielonki i siana. 14. Pozostałe rośliny motylkowe drobnonasienne esparceta, seradela, komonica: znaczenie i charakterystyka gatunków oraz sposoby użytkowania. 15. Rośliny przemysłowe specjalne: tytoń, machorka, chmiel, wiklina. Tematyka ćwiczeń terenowych z przedmiotu Szczegółowa uprawa roślin: 1.Ocena plantacji roślin rolniczych w Stacji Doświadczalnej w Prusach k. Krakowa. 2.Rozpoznawanie i ocena materiału siewnego. 3.Rozpoznanie gatunków i faz rozwojowych najważniejszych grup roślin rolniczych. 4.Pomiar obsada roślin na jednostce powierzchni za pomocą: ramki o pow. 0,25 i 1 m2 lub długości rzędu i szerokości międzyrzędzi. 5.Charakterystyka czynników badawczych na poletkach doświadczalnych. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 60 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 36 godz. konsultacje 6 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 60 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szczegółowa uprawa roślin. wyd 2, 2003, WAR Wrocław, praca zbiorowa, red. Z. Jasińska i A. Kotecki. 2. Ćwiczenia ze szczegółowej uprawy roślin rolniczych. Rośliny zbożowe Wyd. II, 2009, Wyd. UP w Poznaniu, A. Kruczek 3. Szczegółowa uprawa roślin. Morfologia i biologia roślin uprawnych. Wyd. 4, 1982. E. Ziółek Z. Grzywnowicz-Gazda, M. Lipińska, W. Ziółek. Uzupełniająca: 1. Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych. Wyd. Wieś Jutra 2005, praca zbiorowa pod red. J. Chotkowskiego. 2. Pszenice - zwyczajna, orkisz, twarda. Uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2012, pod red. W. Budzyńskiego. 3. Rośliny oleiste uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2010, pod red. W. Budzyńskiego i T. Zająca. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna budowę anatomiczną i morfologiczną roślin oleistych i motylkowatych oraz cechy charakterystyczne gatunków umożliwiające ich rozpoznanie - posiada wiedzę o przebiegu wzrostu i rozwoju roślin rolniczych (fazy rozwojowe) - zna skład chemiczny organów użytecznych roślin oraz ich wartość użytkową Umiejętności: - rozpoznaje gatunki roślin oleistych i motylkowatych oraz ich nasiona - potrafi opracować kompleksowe technologie uprawy rzepaku ozimego i roślin strączkowych - potrafi ocenić wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin rolniczych - student potrafi rozpoznać gatunki roślin rolniczych w czasie wegetacji, - potrafi określić fazę rozwojową roślin - umie ocenić stan plantacji roślin rolniczych - potrafi oszacować obsadę roślin na jednostce powierzchni Kompetencje społeczne: - student organizuje pracę w małym zespole w celu wykonania określonych zadań przy opracowywaniu kart agrotechnicznych uprawy roślin - dostrzega potrzebę ustawicznego poszerzania wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii produkcji roślinnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny - test i zadania obliczeniowe lub pytania problemowe Kryteria oceniania: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 65-75%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 75-85%), ponad dobrej (4,5 - średnio 85-95%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >95%). Ćwiczenia: Indywidualne rozpoznawanie nasion i roślin rolniczych, ocena kart agrotechnicznych uprawy roślin, sprawdzian wiadomości. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z poszczególnych zagadnień. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.