Szczegółowa uprawa roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.6s.SZU.NI.RROAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szczegółowa uprawa roślin |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, 6 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : ROLNICTWO / ECTS: 7 / semestr: 6 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI status: kierunkowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: botanika, chemia rolna, gleboznawstwo Tematyka wykładów obejmuje wymagania klimatyczno-glebowe oraz stanowisko w zmianowaniu roślin w uprawach polowych oraz technologie uprawy ze szczególnym uwzględnieniem kierunków użytkowania roślin uprawnych. W ramach ćwiczeń studenci poznają budowę morfologiczna i anatomiczna roślin rolniczych, wartość użytkową, fazy rozwojowe oraz wpływ zabiegów agrotechnicznych na ich przebieg, długość okresu wegetacji, podział odmian rolniczych pod względem długości okresu wegetacji oraz kierunku użytkowania |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Aktualny stan produkcji roślinnej w Polsce i na świecie, plon roślin uprawnych i możliwości jego zwiększania. 2.Wykorzystanie rolniczej przestrzeni produkcyjnej w Polsce. 3.Rośliny zbożowe: struktura zasiewów, stanowisko w zmianowaniu, czynniki ograniczające produkcje zbóż w Polsce. 4.Technologia uprawy pszenicy ozimej: prowadzenie łanu, technika nawożenia azotowego. 5. Uprawa zbóż ozimych: żyta i pszenżyta ozimego. 6. Uprawa jęczmienia ozimego. Uprawa zbóż jarych - znaczenie gospodarcze. 7.Uprawa jęczmienia i owsa dla różnych kierunków użytkowania. Mieszanki zbożowe i zbożowo - strączkowe. 8.Kukurydza: znaczenie i możliwość uprawy w Polsce, przydatność gleb i stanowiska w zmianowaniu, mechaniczna uprawa gleby w jesieni i na wiosnę. Prowadzenie łanu kukurydzy uprawianej na ziarno, CCM i kiszonkę. 9.Ziemniak: pochodzenie i znaczenie w zmianowaniu,wymagania klimatyczno - glebowe, uprawa roli, nawożenie. Uprawa ziemniaków wczesnych i na sadzeniaki. 10.Burak cukrowy i pastewny:pochodzenie, znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno - glebowe, właściwości użytkowe odmian. Agrotechnika buraka cukrowego i pastewnego. Inne rośliny okopowe. 11.Rośliny oleiste: znaczenie gospodarcze, stanowisko w zmianowaniu, czynniki decydujące o jakości surowca dla przemysłu olejarskiego. Agrotechnika rzepaku ozimego. 12.Pozostałe oleiste (gorczyca biała, sarepska, słonecznik, dynia). Rośliny włókniste: pochodzenie i znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno glebowe. Rośliny włókniste: pochodzenie i znaczenie gospodarcze , wymagania klimatyczno - glebowe.Agrotechnika lnu włóknistego i oleistego. 13.Rośliny motylkowate grubonasienne: znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno - glebowe, charakterystyka odmian, stanowisko w zmianowaniu.Uprawa bobiku i grochu. 14.Rośliny motylkowate drobnonasienne - znaczenie w zmianowaniu, wymagania klimatyczno - glebowe, sposoby siewu i użytkowania. Uprawa i użytkowanie plantacji lucerny i koniczyny czerwonej. 15.Międzyplony ozime, ścierniskowe, wsiewki, plony wtóre. Ćwiczenia: 1.Systematyka roślin zbożowych. 2.Fazy rozwojowe zbóż (skala Zadoksa i Feekesa), stałe cechy diagnostyczne gatunków zbóż należących do podrodziny wiechlinowatych. 3.Pszenica: systematyka gatunków i odmian botanicznych, budowa morf kłosa, charakterystyka odmian rolniczych, projekt technologii uprawy pszenicy ozimej. 4.Żyto, pszenżyto: budowa morf kłosa, charakterystyka odmian rolniczych, wartość pastewna ziarna i zielonki. Jęczmień i owies: rozpoznawanie podgatunków i odmian botanicznych, budowa morfologiczna kłosa i wiechy. 5.Wybrane elementy agrotechniki.Projekt technologii produkcji jęczmienia jarego. 6.Kukurydza: systematyka, rozpoznawanie podgatunków, budowa morfologiczna i anatomiczna oraz skład chemiczny ziarniaka. 7.Projekt technologii uprawy kukurydzy. Proso i gryka. 8.Ziemniak: budowa morfolog i anatomiczna bulwy ziemniaka, wpływ zabiegu podkiełkowania i pobudzania na plon. Fazy rozwojowe, zmienne i stałe cechy odmianowe, charakterystyka grup wczesności i kierunku użytkowania ziemniaka. Topinambur: budowa morfologiczna rośliny. 9.Burak cukrowy i pastewny: budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia spichrzowego, skład chemiczny,wartość przemysłowa i pastewna.Pozostałe okopowe: brukiew, rzepa, marchew pastewna, cykoria. 10.Rośliny oleiste: Rzepak, rzepik: różnice w budowie morfologicznej roślin. Projekt tech. uprawy rzepaku ozimego. Pozostałe oleiste i włókniste: znaczenie i charakterystyka botaniczna gatunków. 11.Rośliny strączkowe, rozpoznawanie nasion, skład chemiczny nasion wartość pastewna, budowa morf roślin, charakterystyka odmian. 12.Rośliny motylkowate drobnonasienne: koniczyny i lucerny: budowa morfologiczna organów wegetatywnych i generatywnych, charakterystyka odmian. Ćwiczenia terenowe: 1)Rozpoznawanie materiału siewnego. 2)Rozpoznawanie roślin w różnych stadiach rozwojowych. 3)Ocena stanu plantacji produkcyjnych. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 55 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 8 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 120 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szczegółowa uprawa roślin. wyd 2, 2003, WAR Wrocław, praca zbiorowa, red. Z. Jasińska i A. Kotecki. 2. Ćwiczenia ze szczegółowej uprawy roślin rolniczych. Rośliny zbożowe Wyd. II, 2009, Wyd. UP w Poznaniu, A. Kruczek 3. Szczegółowa uprawa roślin. Morfologia i biologia roślin uprawnych. Wyd. 4, 1982. E. Ziółek Z. Grzywnowicz-Gazda, M. Lipińska, W. Ziółek. Uzupełniająca: 1. Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych. Wyd. Wieś Jutra 2005, praca zbiorowa pod red. J. Chotkowskiego. 2. Pszenice - zwyczajna, orkisz, twarda. Uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2012, pod red. W. Budzyńskiego. 3. Rośliny oleiste uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2010, pod red. W. Budzyńskiego i T. Zająca. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna budowę anatomiczną i morfologiczną roślin rolniczych - zna cechy charakterystyczne gatunków umożliwiające ich rozpoznanie w różnych fazach rozwojowych - zna skład chemiczny organów użytecznych roślin rolniczych oraz ich wartość użytkową - posiada wiedzę o przebiegu wzrostu i rozwoju roślin rolniczych (fazy rozwojowe) Umiejętności: - student rozpoznaje gatunki roślin oraz ich nasiona - potrafi ocenić wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin rolniczych Kompetencje społeczne: - student dostrzega potrzebę ustawicznego poszerzania wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii produkcji roślinnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny - test i zadania obliczeniowe lub pytania problemowe Kryteria oceniania: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 65-75%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 75-85%), ponad dobrej (4,5 - średnio 85-95%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >95%). Ćwiczenia: Indywidualne rozpoznawanie nasion i roślin rolniczych, ocena kart agrotechnicznych uprawy roślin, sprawdzian wiadomości. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z poszczególnych zagadnień. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 25 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik | |
Prowadzący grup: | Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 25 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 25 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 25 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.