Obsługa konsumenta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.6s.OKO.SI.RROXX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obsługa konsumenta |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka |
Grupy: |
Rolnictwo, 6 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroturystyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie kursantów z nowoczesnymi metodami obsługi konsumenta, poprzez zaznajomienie ich zarówno z funkcjonowaniem zakładów żywienia zbiorowego jak i obowiązującymi standardami w podejściu do gości hotelowych, klientów restauracji i barów szybkiej obsługi. Poruszane będą także tematy związane z estetyką przygotowania sali konsumenckiej oraz podawania i serwowania potraw wchodzących w skład wszystkich posiłków. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z przygotowaniem sali konsumenckiej do obsługi gości, serwowaniem potraw i napojów oraz organizacją przyjęć i bankietów. |
Pełny opis: |
1. Ogólne wiadomości o zakładach gastronomicznych, asortyment naczyń stołowych, czynności porządkowe związane z utrzymaniem w czystości zastawy stołowej. 2. Przygotowanie sali konsumenckiej do obsługi konsumenta (metody składania obrusów, przygotowanie serwetek do nakrycia stołów), wyposażenie części handlowej zakładu gastronomicznego w podstawowy sprzęt niezbędny do obsługi konsumenta 3. Poziom i kultura obsługi konsumenta (higiena osobista kelnera, ubiór kelnera i innych pracowników obsługi, organizacja pracy i wyekwipowanie kelnera) 4. Ogólne zasady serwowania i podawanie potraw i napojów (podawanie potraw na talerzu, serwowanie z półmisków, serwowanie metoda angielską, technika noszenia tac, talerzy, półmisków) 5. Organizacja i technika obsługi konsumenta przy podawaniu śniadań i przekąsek (przekąsek rybnych, z drobiu, z jaj, sera, zimnych i gorących, kanapek) 6. Organizacja i technika obsługi konsumenta przy podawaniu obiadów (zup, dań głównych, i deserów) oraz kolacji 7. Zasady nakrywania stołów i obsługi na bankietach i przyjęciach (rodzaje przyjęć okolicznościowych, przygotowanie stołów i obsługa uczestników, kuchnie różnych narodów). 8. Zapoznanie się z organizacją pracy i zasadami obsługi bufetowej, barowej i samoobsługi, organizacja wyżywienia grup wycieczkowych, wyżywienie na zjazdach i kongresach Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 25; ECTS: 1 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 0,6 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny:-; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 10; ECTS: 0,4 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Arens-Azevedo U., Grimpe E., Peschke E., Rosomm-Grolms M. (1998) Technologia gastronimiczna z obsługą gości. Wydawnictwo „rea”, Warszawa 2. Jargoń R. (1992) Obsługa konsumenta. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. 3. Szajna R., Ławniczak D., Ziaja A. (2008) Obsługa gości (konsumentów). Wydawnictwo REA Literatura uzupełniająca: 1. Flis K., Procner A. (1997) Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. 2. Szajna R. (2006) Vademecum kelnera. Wydawnictwo Alfa. 3. Zalewski S. (1997) Podstawy technologii gastronomicznej. Wydawnictw Naukowo-Techniczne, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Posiada wiedzę o zakładach gastronomicznych i metodach obsługi konsumentów 2. Rozpoznaje rodzaje przyjęć okolicznościowych i bankietów oraz wie jak zaplanować takie przyjęcie. Umiejętności: 1. Potrafi prawidłowo przygotować i nakryć zastawę stołową do każdego posiłku 2. Zna techniki obsługi konsumenta i potrafi prawidłowo wykonać czynności związane z podawaniem potraw 3. Potrafi zaplanować i przygotować przyjęcie okolicznościowe Kompetencje społeczne: 1. Wykazuje aktywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. Posiada zdolność do oceny wagi wykonywanych zadań 2. Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 5,0 1. Potrafi prawidłowo przygotować i nakryć zastawę stołową do każdego posiłku 2. Zna techniki obsługi konsumenta i potrafi prawidłowo wykonać wszystkie czynności związane z podawaniem potraw 3. Potrafi zaplanować i przygotować wszystkie rodzaje przyjęć okolicznościowych 4. Wykazuje aktywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. Posiada zdolność do oceny wagi wykonywanych zadań 5. Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem Na ocenę 4,0 1. Potrafi prawidłowo przygotować i nakryć zastawę stołową do większości posiłków 2. Zna większość technik obsługi konsumenta i potrafi prawidłowo wykonać prawie wszystkie czynności związane z podawaniem potraw 3. Potrafi zaplanować i umie przygotować wybrane przyjęcia okolicznościowe 4. Wykazuje w miarę aktywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. Posiada zadowalającą zdolność do oceny wagi wykonywanych zadań 5. Potrafi sprawnie pracować w grupie ale nie umie kierować małym zespołem Na ocenę 3,0 1. Potrafi prawidłowo przygotować i nakryć zastawę stołową tylko do wybranego posiłku 2. Zna tylko niektóre techniki obsługi konsumenta i potrafi prawidłowo wykonać wybrane czynności związane z podawaniem potraw 3. Potrafi zaplanować ale nie umie przygotować przyjęcia okolicznościowego 4. Wykazuje pasywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. Posiada słabą zdolność do oceny wagi wykonywanych zadań 5. Potrafi pracować w grupie w stopniu podstawowym ale nie umie kierować małym zespołem Na ocenę 2,0 1. Nie potrafi prawidłowo przygotować i nakryć zastawy stołowej do żadnego posiłku 2. Nie zna technik obsługi konsumenta i nie potrafi prawidłowo wykonać czynności związanych z podawaniem potraw 3. Nie potrafi zaplanować i nie umie przygotować przyjęcia okolicznościowego 4. Wykazuje negatywną postawę do przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. Nie posiada zdolności do oceny wagi wykonywanych zadań. 5. Nie potrafi pracować w grupie i nie umie kierować małym zespołem 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.