Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzynarodowe stosunki gospodarcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.6s.MSG.SL.REKXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Międzynarodowe stosunki gospodarcze
Jednostka: Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej
Grupy: Ekonomia, 6 sem, stacj. licencjat obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze (MSG) * International Economics (IE)

Celem przedmiotu jest przybliżenie relacji gospodarczych występujących we współczesnym świecie, a w szczególności uwarunkowań tych relacji i mechanizmów nimi rządzących. Problematyka przedmiotu obejmuje zagadnienia dotyczące teorii i praktyki wymiany międzynarodowej, procesu międzynarodowej integracji gospodarczej jak również kwestii globalizacji stosunków międzynarodowych. Ponadto zadaniem przedmiotu jest ćwiczenie umiejętności interpretacji zjawisk społeczno-ekonomicznych w warunkach globalnej gospodarki rynkowej z uwzględnieniem zarówno ich przyczyn jak i skutków.

Pełny opis:

Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze (MSG) * International Economics (IE)

Wykłady (15h):

1. Istota i znaczenie międzynarodowych stosunków gospodarczych we współczesnym świecie – determinanty warunkujące i realizujące procesy oddziaływań międzynarodowych; (3h)

2. Teoretyczne podstawy wymiany międzynarodowej – tradycyjne i alternatywne teorie handlu międzynarodowego; (3h)

3. Globalizacja stosunków międzynarodowych - pojęcie i charakterystyka procesu globalizacji, przyczyny i skutki globalizacji stosunków międzynarodowych oraz zagrożenia związane z procesem globalizacji; (3h)

4. Teoria i praktyka międzynarodowej integracji gospodarczej – pojęcie, istota, przebieg i model międzynarodowej integracji gospodarczej oraz jej mechanizm; (3h)

5.Teoria handlu w kontekście nowej geografii ekonomicznej; pojęcie i istota odległości ekonomicznej; uwarunkowania rozwoju międzynarodowych stosunków gospodarczych – podsumowanie. (3h)

Ćwiczenia (15h):

1. Międzynarodowe przepływy czynników produkcji; międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek oraz jej zasady; polityka handlowa – definicje, rodzaje, założenia współczesnej polityki handlowej; zasady, cele i instrumenty polityki handlu międzynarodowego, nominalna i efektywna stopa protekcji, ewolucja współczesnej polityki handlowej; (3h)

2. Polityka handlu międzynarodowego krajów rozwijających się - determinanty niedorozwoju, polityka substytucji importu, polityka dywersyfikacji eksportu; międzynarodowy system walutowy - determinanty wyboru systemu walutowego, kurs sztywny, płynny; bilans płatniczy i handlowy; (3h)

3. Ugrupowania integracyjne na świecie i ich charakterystyka – analiza przypadku (case study) dla Europy, Azji i Afryki; (3h)

4. Ugrupowania integracyjne na świecie i ich charakterystyka – analiza przypadku (case study) dla Ameryki Płn., Pd. i Środkowej oraz Australii i Oceanii; (3h)

5. Kolonializm i jego konsekwencje – terytoria zamorskie i dependencje; międzynarodowe stosunki gospodarcze a uwarunkowania integracyjne ugrupowań w układzie globalnym – podsumowanie. (3h)

Literatura:

Podstawowa:

Krugman P.R., Obstfeld M., 1997: Międzynarodowe stosunki gospodarcze; PWN, Warszawa.

Rynarzewski T., Zielińska-Głębocka A., 2006: Międzynarodowe stosunki gospodarcze; PWN, Warszawa.

Świerkocki J., 2004: Zarys międzynarodowych stosunków gospodarczych; PWE, Warszawa.

Uzupełniająca:

Krugman P.R., Obstfeld M., 2009: International Economics – Theory and Policy; Pearson International Edition, New York – London – Sydney – Tokyo.

Koreleski D., 2004: Euroregions – a Chance for Real Integration; Mlada Veda 2004, “Together in Europe, Together for Europe”, Agricultural University in Nitra, Slovakia, pp. 427- 432.

Koreleski D., 2005: Poland and the Ukraine – a Tentative Comparison of Social and Economic Effects of the Transformation Period; Wyd. SERiA (Warszawa-Poznań) – Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists, Vol. VII, No. 6, pp. 65-71.

Efekty uczenia się:

Student po zakończonym kursie:

a) wiedza:

- opisuje uwarunkowania rozwoju międzynarodowych stosunków gospodarczych,

- identyfikuje determinanty warunkujące i realizujące procesy oddziaływań międzynarodowych,

- wskazuje ugrupowania integracyjne na świecie i podstawowe relacje handlowe współczesnego świata,

- charakteryzuje założenia współczesnej polityki handlu zagranicznego;

b) umiejętności:

- wyjaśnia mechanizm międzynarodowej integracji gospodarczej,

- przedstawia gospodarcze następstwa postępu procesu globalizacji i integracji,

- interpretuje międzynarodowe zjawiska ekonomiczno-społeczne w warunkach globalnej gospodarki rynkowej,

- szacuje międzynarodową (globalną) konkurencyjność gospodarek w różnych regionach świata,

- porównuje skuteczność tworzenia i rozwoju ugrupowań integracyjnych w poszczególnych regionach świata;

c) kompetencje społeczne:

- docenia rolę i znaczenie międzynarodowych relacji gospodarczych we współczesnym świecie,

- ma świadomość kompleksowego charakteru procesów i zjawisk ekonomiczno-społecznych zachodzących we współczesnym świecie.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń (oceny formujące):

- uzasadnienie selekcji materiału do prezentacji,

- interpretacja procesów i zjawisk ekonomiczno-społecznych zachodzących w globalnej gospodarce rynkowej,

- umiejętność dyskusji na temat ugrupowań integracyjnych na poszczególnych kontynentach,

- oryginalność prezentacji międzynarodowych stosunków gospodarczych.

Ocena końcowa: średnia z ocen cząstkowych.

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen: dobrej (4,0 – średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 – średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 – średnio >90%).

Uwaga: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego (polecenia dotyczą umiejętności kojarzenia i łączenia poszczególnych kategorii, zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych oraz prezentacji na wykresach podstawowych praw i zależności ekonomicznych w systemie rynkowym).

Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego (polecenia dotyczą umiejętności kojarzenia, identyfikacji i łączenia poszczególnych zjawisk i procesów społeczno-ekonomicznych związanych z międzynarodowymi stosunkami gospodarczymi współczesnego świata oraz ukazania przykładów skutecznie działających ugrupowań integracyjnych w różnych regionach świata i perspektyw ich dalszego rozwoju).

Bilans nakładu pracy studenta:

- wykłady – 15 godz.

- ćwiczenia – 15 godz.

- egzamin końcowy – 2 godz.

- konsultacje – 10 godz.

Razem: 42 godz. : 25 = 1.7 (czyli 2 pkt ECTS)

- przygotowanie się do ćwiczeń (do dyskusji, percepcja spectrum zagadnienia) – 10 godz.

- przygotowanie prezentacji multimedialnej – 20 godz.

- penetracja literatury (polskiej i obcojęzycznej) – 15 godz.

- przygotowanie się do egzaminu – 10 godz.

Razem godz. praktyczne: 55 godz. : 25 = 2.2 (czyli 2 pkt ECTS)

OGÓŁEM: 4 pkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagmara Zuzek
Prowadzący grup: Anna Kozielec, Dagmara Zuzek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)