Łąkarstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.6s.LON.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Łąkarstwo |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, 6 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agrobiologia Rolnictwo, 6 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroekonomia Rolnictwo, 6 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroturystyka |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECT5: 3 / semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy/fakultatywny Wymagania wstępne: brak Wykładowca przedmiotu przybliży słuchaczowi szeroki zakres zagadnień dotyczących powstawania, występowania oraz klasyfikacji użytków zielonych. Łąkarstwo z uwagi na syntetyczny charakter zawiera w sobie elementy wielu pokrewnych dyscyplin naukowych, takich jak: botanika, fizjologia roślin, chemia rolna, żywienie zwierząt. W programie przedmiotu uwzględniono gospodarcze znaczenie użytków zielonych jako źródła paszy dla zwierząt, pozarolnicze funkcje w ochronie środowiska naturalnego, walory przyrodnicze i estetyczne. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Pochodzenie, struktura i rozmieszczenie trwałych użytków zielonych. 2. Kryteria podziału oraz wyróżnienie głównych typów użytków zielonych. 3. Wymagania siedliskowe roślinności użytków zielonych i ich rozwój. 4. Funkcje paszowa i poza paszowa użytków zielonych. 5. Rodzaje stosowanych nawozów i zasady nawożenia. 6. Sposoby użytkowania i koszty produkcji pasz. 7. Przyczyny i metody regeneracji. 8. Metody konserwacji pasz. Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Podział traw pod względem sposobu krzewienia, formy wzrostu i przydatności użytkowej. 2. Zasady oznaczania traw w stanie kwiatowym i ich charakterystyka. 3. Zasady oznaczania nasion traw. 4. Zasady oznaczania traw w stanie wegetatywnym. 5. Zasady układania mieszanek na użytki zielone. 6. Metody oceny składu florystycznego zbiorowisk łąkowo-pastwiskowych i ich wydajności. Ćwiczenia terenowe: 1. Praktyczne wykorzystanie metod oceny składu florystycznego zbiorowisk łąkowych. 2. Zebranie różnych gatunków roślin występujących na użytkach zielonych celem sporządzenia zielnika. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 51, ECTS** 4,0 w tym wykłady 15 godz. ćwiczenia laboratoryjne i terenowe 36 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. praca własna 65 godz. (1,6 ECTS**) |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Włodarczyk S., 1984. Botanika łąkarska 2. Czyż H., 2000. Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa. 3. Rogalski M., 2004. Łąkarstwo. Uzupełniająca: 1. Falkowski M., 2000. Właściwości chemiczne roślin łąkowych. 2. Klima K., Kasperczyk M., 2009. Gospodarka rolna na terenach górskich. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna pochodzenie i rozmieszczenie użytków zielonych w Polsce i na świecie - zna zabiegi pratotechniczne stosowane na użytkach zielonych - zna sposoby konserwacji pasz pochodzących z użytków zielonych Umiejętności: - ocenia zbiorowiska łąkowe i ustala poziom nawożenia - rozpoznaje podstawowe gatunki traw w stanie wegetatywnym i generatywnym - układa mieszanki traw na potrzeby różnych sposobów użytkowania powierzchni zadarnionych - organizuje sposób użytkowania pastwiska - w przypadku zdegradowanego zbiorowiska stosuje metodę regeneracji Kompetencje społeczne: - realizuje pracę w małych zespołach w celu wykonania określonego zadania - wdraża nowe sposoby konserwacji pasz w gospodarstwie |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin ustny - całości wiedzy przedstawionej na wykładach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień). Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jeden z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska student mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W. U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla oceny dobrej (4.0 - średnio 71-80%). ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio>90%). Ćwiczenia: student rozpoznaje trawy w stanie wegetatywnym i generatywnym oraz nasiona traw Ćwiczenia terenowe: raport z ćwiczeń terenowych, przygotowanie zielnika Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykład) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kacorzyk, Adam Radkowski | |
Prowadzący grup: | Beata Grygierzec, Piotr Kacorzyk, Adam Radkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.