Biotechnologia w ochronie środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.6s.BOS.SI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biotechnologia w ochronie środowiska |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 6 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 4 / semestr: 6 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów kierunku Ochrona Środowiska z zastosowaniem najnowszych zdobyczy wiedzy z dziedziny nauk przyrodniczo-technicznych w szeroko pojętej biotechnologii środowiska. Ponadto w cyklu kształcenia zaprezentowane zostaną najnowsze procesy biologiczne, szczególnie mikrobiologiczne, mające zastosowanie w produkcji roślinnej, zwierzęcej, żywności i ochronie środowiska, głównie gleby, wody i krajobrazu. Przedmiot przewiduje również omówienie biologicznych metod utylizacji odpadów, możliwości regeneracji gleb zanieczyszczonych różnymi związkami chemicznymi, niekonwencjonalnych źródeł energii jak biomasa i biogaz, biologicznych metod oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem metody osadu czynnego, która zostanie szeroko przedstawiona w części laboratoryjnej zajęć. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów (15 godz.): 1. Wprowadzenie do biotechnologii środowiskowej - podstawowe pojęcia (2h). 2. Współczesne tendencje w biotechnologii środowiskowej (2h). 3. Biologiczna degradacja materii organicznej (2h). 4. Wykorzystanie biopreparatów w ochronie środowiska (2h). 5. Biopaliwa jako odnawialne źródło energii (2h). 6. Produkcja i zagospodarowywanie biogazu (2h). 7. Znaczenie bioindykacji w ochronie środowiska (2h). 8. Biologiczne metody oczyszczania ścieków (1h). Ćwiczenia audytoryjne (10 godz.): 1.Charakterystyka biologicznych metod oczyszczania ścieków (2h). 2.Wykorzystanie osadu czynnego w procesie biologicznego oczyszczania ścieków i usuwania substancji biogennych (2h). 3.Organizmy występujące w osadzie czynnym i ich znaczenie w procesie biologicznego oczyszczania ścieków (2h). 4.Możliwości wykorzystania metabolizmu bakteryjnego w procesie usuwania związków fosforu w oczyszczanych ściekach (2h). 5.Bioindykatory (2h). Ćwiczenia laboratoryjne (20 godz.): 1.BHP na ćwiczeniach z biotechnologii w ochronie środowiska (2h). 2.Podstawowa aparatura i metody stosowane w badaniach biotechnologicznych (2h). 3.Morfologia kłaczków osadu czynnego jako wskaźnik jego pracy (2h). 4.Organizmy występujące w osadzie czynnym – bakterie właściwe (2h). 5.Organizmy nitkowate występujące w osadzie czynnym – osad spęczniały (2h). 6.Identyfikacja mikroorganizmów nitkowatych (2h). 7.Barwienie polifosforanów w komórkach bakterii osadu czynnego (2h). 8.Pierwotniaki i tkankowce występujące w osadzie czynnym (2h). 9.Znaczenie wskaźnikowe organizmów występujących w osadzie czynnym (2h). 10.Możliwości wykorzystania drożdży w procesach biotechnologicznych. Liczenie drobnoustrojów w komorze Thoma (2h). Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 58 ECTS** 1,9 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 4 godz. udział w badaniach 6 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. e-learning 0 godz. praca własna (2,1 ECTS**) 62 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Klimiuk E., Łebkowska M.: Biotechnologia w ochronie środowiska. PWN, Warszawa, 2005 2. Miksch K.: Biotechnologia środowiska. Biblioteka Fundacji Ekologicznej, Katowice, 1995 3. Zamorska J., Papciak D.: Wybrane zagadnienia biotechnologii środowiskowej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów, 2001 Literatura uzupełniająca: 1. Buraczewski G. Biotechnologia osadu czynnego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994. 2. Fiałkowska E., Fyda J., Pajdak – Stós A., Wiąckowski K. Osad czynny biologia i analiza mikroskopowa. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków, 2005. 3. Bazeli M. Mikroorganizmy osadu czynnego. Klucz. Gdańska Fundacja Wody, Gdańsk, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna biologiczne metody oczyszczania ścieków działające w oparciu o metabolizm mikroorganizmów - posiada podstawową wiedzę związaną z drobnoustrojami wykorzystywanymi w biotechnologii - zna współczesne tendencje w biotechnologii środowiskowej Umiejętności: - samodzielnie ocenia zagrożenia i korzyści wynikające z zastosowania biotechnologicznych procesów w różnych obszarach działalności gospodarczej człowieka - rozróżnia 4 podstawowe grupy fizjologiczne organizmów wykorzystywanych w biotechnologii ścieków - samodzielnie posługuje się drobnym sprzętem laboratoryjnym oraz aparaturą pomiarową - potrafi zinterpretować efektywność procesu biologicznego oczyszczania w oparciu o analizę mikroskopową osadu czynnego, z uwzględnieniem jego morfologii i biocenozy Kompetencje społeczne: - docenia zdobycze wiedzy z zakresu biotechnologii w tym tak drażliwe tematy jak GMO, klonowanie czy komórki macierzyste - organizuje pracę w laboratorium, której celem jest kontrola jakości biologicznie oczyszczonych ścieków trafiających do odbiorników wodnych - wykorzystuje zdobytą wiedzę w tworzeniu programów obejmujących ochronę środowiska przed szkodliwym oddziaływaniem różnych czynników |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test wyboru Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: samodzielnie lub w zespołach dwuosobowych studenci sporządzają raport z odbytych zajęć laboratoryjnych, wykorzystując w tym celu specjalny arkusz. Oceniana będzie poprawność i efektywność wykonania raportu, w tym współpraca w zespole.Ćwiczenia kończy się oceną. Ocena końcowa=0,6 x ocena z egzaminu (wykłady)+ 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CWA
CZ CWL
CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Paśmionka | |
Prowadzący grup: | Karol Bulski, Iwona Paśmionka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.