Wpływ produkcji roślinnej na środowisko
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.WPR.NI.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wpływ produkcji roślinnej na środowisko |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Ochrona Środowiska 4 sem. stacj inż obow. Monitoring środowiska i zagrozenia ekosystemów Ochrona środowiska, 4 sem, stacj. inż. fakultety Ochrona Środowiska, 5 sem,stacj. inż.SPC |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 4 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: fakultatywny Wymagania wstępne: botanika, chemia rolna, gleboznawstwo Celem dydaktycznym jest zapoznanie studentów z wpływem różnych technologii uprawy podstawowych gatunków roślin rolniczych na wyniki bezpośrednie - plonowanie oraz pośrednie - oddziaływanie na stan środowiska rolniczego. Program obejmuje omówienie różnych technologii produkcji: intensywnych oraz ekstensywnych. Technologie integrowane zostaną przedstawione jako opcja produkcyjna i zarazem proekologiczna w relacji do technologi wysoko- i niskonakładowych. Uwarunkowania produkcyjne gatunków i odmian wynikają także z oddziaływania czynników siedliskowych oraz sumujących się efektów postępu technologicznego i biologicznego na wysokość i jakość plonu. Ocenie poddany zostanie postęp biologiczny, realizowany poprzez hodowlę roślin - bioróżnorodność i wprowadzanie do uprawy odmian GMO. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Grupy roślin rolniczych - agrobiologiczne uwarunkowania uprawy. 2. Stan uprawy roślin rolniczych w dzielnicach i jej oddziaływanie na środowisko glebowe. 3-5. Rośliny zbożowe - technologie uprawy, uwarunkowania ilościowo-jakościowe plonu nasion, mieszanki zbożowe. 6-7. Rośliny okopowe - technologie uprawy, wielkość i jakość plonu użytecznego. 8-9. Rośliny przemysłowe - technologia uprawy, kształtowanie produkcyjności i jakości plonu, perspektywy. 10. Rośliny strączkowe i mieszanki zbożowo-strączkowe. 11. Rośliny motylkowe drobnonasienne i mieszanki motylkowo-trawiaste. 12. Rośliny specjalne - tytoń i chmiel, uprawa międzyplonów jako opcja środowiskowa. 13.Znaczenie postępu biologicznego w produkcji roślinnej i jego wpływ na środowisko przyrodnicze i rolnicze. Przykłady osiągnięć hodowlanych o dużym znaczeniu dla rolnictwa i środowiska. 14.Ochrona różnorodności biologicznej w celu wykorzystania jej w ulepszaniu roślin. 15.Metody indukowania zmienności wykorzystywane w ulepszaniu roślin. 16.GMO w środowisku rolniczym. Odbiór społeczny GMO. Ćwiczenia: 1.Znaczenie gospodarcze zbóż. Sposoby wykorzystania ziarna. Pszenica, omówienie gatunków, wymagania siedliskowe i nawozowe, wpływ intensywność technologii uprawy na środowisko. 2.Opracowanie założeń teoretycznych (stanowisko w zmianowaniu, system uprawy roli, potrzeby pokarmowe i nawozowe, ilość wysiewu, prowadzenie łanu) do projektu technologii uprawy pszenicy ozimej. Opracowanie projektu karty agrotechnicznej uprawy pszenicy ozimej wg technologii intensywnej i średnio intensywnej. 3.Pszenżyto i żyto, charakterystyka gatunków, wymagania siedliskowe. 4.Jęczmień i owies, charakterystyka gatunków, znaczenie gospodarcze, wymagania siedliskowe, wpływ agrotechniki na jakość ziarna, właściwości fitosanitarne roślin owsa. Rola zasiewów mieszanych w ograniczaniu zachwaszczenia i porażenia roślin chorobami. 5.Kukurydza, charakterystyka podgatunków, znaczenie gospodarcze i sposoby użytkowania, oddziaływanie na środowisko, ocena możliwości wykorzystania w uprawie kukurydzy genetycznie modyfikowanej MON 810. 6.Ziemniak - znaczenie gospodarcze, kierunki użytkowania oraz systemy produkcji, elementy agrotechniki i zabiegi poprawiające bilans próchnicy i składników pokarmowych w glebie, warunki fitosanitarne, a także ograniczające ilość stosowanych pestycydów. Topinambur – alternatywne źródło biomasy. 7.Buraki i pozostałe rośliny okopowe korzeniowe – charakterystyka i znaczenie gospodarcze gatunków. Systemy uprawy roli w produkcji buraka cukrowego i ich wpływ na środowisko glebowe. Właściwości fitosanitarne cykorii. 8.Rzepak - opracowanie założeń teoretycznych (stanowisko w zmianowaniu, system uprawy roli, potrzeby pokarmowe i nawozowe, ilość wysiewu, prowadzenie łanu) do projektu technologii produkcji rzepaku uprawianego w systemie konwencjonalnym i integrowanym. prawy. Opracowanie projektu karty agrotechnicznej uprawy rzepaku ozimego. 9.Pozostałe rośliny oleiste, charakterystyka gatunków, znaczenie gospodarcze, właściwości fitosanitarne gorczycy białej i rzodkwi oleistej. 10.Rośliny włókniste – len i konopie, charakterystyka gatunków, znaczenie gospodarcze, ocena możliwości wykorzystania roślin w remediacji gleby. 11.Produkcyjna i ekologiczna funkcja roślin motylkowatych. Charakterystyka roślin strączkowych. 12.Motylkowe drobnonasienne, charakterystyka gatunków, sposoby użytkowania, wpływ na właściwości fizyko-chemiczne oraz erozyjność gleby. 13.Charakterystyka sposobów rozmnażania roślin, podstawowe zabiegi w doskonaleniu roślin. 14.Zmienność i różnorodność nasion. 15.Konsekwencje genetyczne sposobów rozmnażania. 16.Efekty doskonalenia roślin uprawnych analizowane na podstawie materiałów wydawanych przez COBORU. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 70 godz. w tym: wykłady 30 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 8 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 50 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szczegółowa uprawa roślin. wyd 2, 2003, WAR Wrocław, praca zbiorowa, red. Z. Jasińska i A. Kotecki. 2. Wdrażanie nowych proekologicznych technologii w zakresie produkcji roślin uprawnych. Mat. Szkol. 84/02. IUNG, Puławy, 2002 3. Agrotechnika i jakość cech roślin uprawnych – wybrane zagadnienia, praca zbiorowa pod red, B. Sawickiej.Wyd. AR w Lublinie 2000, ss. 477. 4. Hodowla roślin z elementami genetyki i biotechnologii, praca zbiorowa pod red. B. Michalik. PWRiL Poznań, 2009. Uzupełniająca: 1. Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych. Wyd. Wieś Jutra 2005, praca zbiorowa pod red. J. Chotkowskiego. 2. Pszenice - zwyczajna, orkisz, twarda. Uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2012, pod red. W. Budzyńskiego. 3. Rośliny oleiste uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2010, pod red. W. Budzyńskiego i T. Zająca. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna budowę anatomiczną i morfologiczną roślin rolniczych oraz cechy charakterystyczne gatunków umożliwiające ich rozpoznanie, - posiada wiedzę o przebiegu wzrostu i rozwoju roślin rolniczych (fazy rozwojowe), - zna skład chemiczny organów użytecznych roślin oraz ich wartość użytkową - ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach - student charakteryzuje znaczenie postępu hodowlanego w produkcji roślinnej, objaśnia rolę zasobów genowych w hodowli nowych odmian i wskazuje proekologiczne sposoby zwiększania odporności upraw polowych - definiuje i rozpoznaje sposoby rozmnażania roślin uprawnych Umiejętności: - student rozpoznaje gatunki roślin rolniczych oraz ich nasiona, - potrafi dokonać oceny poprawności technologii produkcji roślin uprawianych w rożnych systemach rolniczych - potrafi ocenić wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój, plonowanie roślin rolniczych oraz ich oddziaływanie na środowisko - wykonuje przygotowanie kwiatostanów zbóż do krzyżowania - korzysta z informacji zawartych w publikacjach COBORU. Kompetencje społeczne: - student organizuje pracę w małym zespole w celu wykonania określonych zadań przy opracowywaniu kart agrotechnicznych uprawy roślin, - dostrzega potrzebę ustawicznego poszerzania wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii produkcji roślinnej. - ma świadomość ryzyka i skutków stosowania chemicznych i biologicznych środków produkcji, w tym GMO - jest wrażliwy na zachowanie bioróżnorodności w produkcji roślinnej - świadomość roli hodowli roślin w kształtowaniu postępu w produkcji roślinnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny - test i zadania obliczeniowe lub pytania problemowe Kryteria oceniania: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 65-75%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 75-85%), ponad dobrej (4,5 - średnio 85-95%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >95%). Ćwiczenia: Indywidualne rozpoznawanie nasion i roślin rolniczych, ocena kart agrotechnicznych uprawy roślin, sprawdzian wiadomości. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z poszczególnych zagadnień. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Marek Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik, Tomasz Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Marek Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Anna Lorenc-Kozik, Tomasz Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.