Wpływ produkcji roślinnej na środowisko
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.WPR.NI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wpływ produkcji roślinnej na środowisko |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 5 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 4 / semestr: 5 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI status: fakultatywny Wymagania wstępne: botanika, chemia rolna, gleboznawstwo Celem dydaktycznym jest zapoznanie studentów z wpływem różnych technologii uprawy podstawowych gatunków roślin rolniczych, jako kreatorów wielkości i jakości plonu. Omówione zostaną technologie wysokonakładowe; intensywne, niskonakładowe; ekstensywne oraz integrowane. Uwarunkowania produkcyjne wynikają z oddziaływania czynników siedliskowych oraz sumujących się efektów postępu technologicznego oraz biologicznego, realizowanego poprzez hodowlę roślin, z uwzględnieniem wykorzystania zasobów genowych i GMO.Lepsze przygotowanie uzyskują studenci którzy uprzednio zrealizowali kurs;Systematyka i pochodzenie roślin rolniczych;. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Porównanie technologii uprawy roślin - zbożowych z kukurydzą, okopowych, oleistych, włóknistych i tytoniu. Zostanie uwzględnione ich oddziaływania na efekty produkcyjne uprawianych gatunków i odmian oraz środowisko glebowe i wodne pól uprawnych w różnych warunkach siedliskowych kraju z uwzględnieniem założonej technologii uprawy. Wykorzystanie progów szkodliwości agrofagów oraz stanu roślin w charakterystycznych fazach wzrostu jako determinantów interwencji pestycydowej i nawozowej w pielęgnacji roślin i łanu. 2. Uprawa roślin pastewnych; jednorocznych i wieloletnich jako przykład krańcowo pozytywnego oddziaływania roślin na środowisko rolnicze. Mieszanki zbożowo-strączkowe i motylkowo-trawiaste jako agrobiologiczne opcje poszerzenia bioróżnorodności. 3.Postęp hodowlany i jego wpływ na produkcję roślinną, ochrona zasobów genowych i jej wykorzystanie w doskonaleniu roślin. 4. Metody indukowania zmienności wykorzystywane w ulepszaniu roślin. 5. GMO w środowisku rolniczym. Ćwiczenia: 1. Znaczenie gospodarcze zbóż (pszenica, pszenżyto, żyto, jęczmień, owies kukurydza) sposoby wykorzystania ziarna. Charakterystyka gatunków, wymagania siedliskowe i nawozowe, wpływ intensywność technologii uprawy na środowisko. 2. Opracowanie założeń do projektu technologii uprawy pszenicy ozimej (stanowisko w zmianowaniu, system uprawy roli, potrzeby pokarmowe i nawozowe, ilość wysiewu, prowadzenie łanu). Wykonanie projektu technologii uprawy pszenicy ozimej wg technologii intensywnej i średnio intensywnej. 3. Rośliny okopowe korzeniowe i bulwiaste (buraki, ziemniak, topinambur, cykoria, marchew pastewna) - znaczenie gospodarcze, kierunki użytkowania oraz systemy produkcji, elementy agrotechniki oraz zabiegi poprawiające bilans próchnicy i składników pokarmowych w glebie, warunki fitosanitarne, a także ograniczające ilość stosowanych pestycydów. 4. Projekt technologii uprawy ziemniaka jadalnego w konwencjonalnym, integrowanym i ekologicznym systemie produkcji oraz buraka cukrowego z uwzględnieniem zróżnicowanych systemów uprawy roli. 5. Rośliny oleiste i włókniste, charakterystyka gatunków, znaczenie gospodarcze, właściwości fitosanitarne gorczycy białej i rzodkwi oleistej, ocena możliwości wykorzystania roślin w remediacji gleby. 6. Produkcyjna i ekologiczna funkcja roślin motylkowatych. Charakterystyka gatunków, znaczenie gospodarcze, sposoby użytkowania. 7. Sposoby rozmnażania roślin uprawnych, podstawowe zabiegi w doskonaleniu roślin. 8. Efekty doskonalenia roślin uprawnych analizowane na podstawie materiałów wydawanych przez COBORU. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 40 godz. w tym: wykłady 16 godz. ćwiczenia i seminaria 16 godz. konsultacje 6 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 60 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szczegółowa uprawa roślin. wyd 2, 2003, WAR Wrocław, praca zbiorowa, red. Z. Jasińska i A. Kotecki. 2. Wdrażanie nowych proekologicznych technologii w zakresie produkcji roślin uprawnych. Mat. Szkol. 84/02. IUNG, Puławy, 2002 3. Agrotechnika i jakość cech roślin uprawnych – wybrane zagadnienia, praca zbiorowa pod red, B. Sawickiej.Wyd. AR w Lublinie 2000, ss. 477. 4. Hodowla roślin z elementami genetyki i biotechnologii, praca zbiorowa pod red. B. Michalik. PWRiL Poznań, 2009. Uzupełniająca: 1. Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych. Wyd. Wieś Jutra 2005, praca zbiorowa pod red. J. Chotkowskiego. 2. Pszenice - zwyczajna, orkisz, twarda. Uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2012, pod red. W. Budzyńskiego. 3. Rośliny oleiste uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2010, pod red. W. Budzyńskiego i T. Zająca. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - student zna budowę roślin rolniczych oraz cechy charakterystyczne gatunków umożliwiające ich rozpoznanie, - posiada wiedzę o przebiegu wzrostu i rozwoju roślin rolniczych (fazy rozwojowe), - zna skład chemiczny organów użytecznych roślin oraz ich wartość użytkową - ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach, - definiuje i rozpoznaje sposoby rozmnażania roślin uprawnych, charakteryzuje znaczenie postępu hodowlanego w produkcji roślinnej, objaśnia rolę zasobów genowych w hodowli nowych odmian i wskazuje proekologiczne sposoby zwiększania odporności upraw polowych. Umiejętności: - student rozpoznaje gatunki roślin rolniczych, - potrafi dokonać oceny poprawności technologii produkcji roślin uprawianych w rożnych systemach rolniczych - potrafi ocenić wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój, plonowanie roślin rolniczych oraz ich oddziaływanie na środowisko, - wykonuje przygotowanie kwiatostanów zbóż do krzyżowania, - korzysta z informacji zawartych w publikacjach COBORU. Kompetencje społeczne: - student organizuje pracę w małym zespole w celu wykonania określonych zadań przy opracowywaniu kart agrotechnicznych uprawy roślin, - dostrzega potrzebę ustawicznego poszerzania wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii produkcji roślinnej. - ma świadomość ryzyka i skutków stosowania chemicznych i biologicznych środków produkcji, w tym GMO - jest wrażliwy na zachowanie bioróżnorodności w produkcji roślinnej, - ma świadomość roli hodowli roślin w kształtowaniu postępu w produkcji roślinnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny - test i zadania obliczeniowe lub pytania problemowe Kryteria oceniania: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 65-75%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 75-85%), ponad dobrej (4,5 - średnio 85-95%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >95%). Ćwiczenia: Indywidualne rozpoznawanie nasion i roślin rolniczych, ocena kart agrotechnicznych uprawy roślin, sprawdzian wiadomości. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z poszczególnych zagadnień. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca ( |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.