Szczegółowa uprawa roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.SZU.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szczegółowa uprawa roślin |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, 5 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroekonomia Rolnictwo, 5 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroturystyka |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : ROLNICTWO / ECTS: 4 / semestr: 5 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: botanika, chemia rolna, gleboznawstwo Tematyka wykładów obejmuje wymagania klimatyczno-glebowe oraz stanowisko w zmianowaniu roślin w uprawach polowych oraz technologie uprawy ze szczególnym uwzględnieniem kierunków użytkowania roślin uprawnych. W ramach ćwiczeń studenci poznają budowę morfologiczna i anatomiczna roślin rolniczych, wartość użytkową, fazy rozwojowe oraz wpływ zabiegów agrotechnicznych na ich przebieg, długość okresu wegetacji, podział odmian rolniczych pod względem długości okresu wegetacji oraz kierunku użytkowania. W ramach ćwiczeń projektowych wykonają projekty kart technologicznych dla wybranych gatunków roślin. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Aktualny stan produkcji roślinnej w Polsce i na świecie. 2.Plonowanie roślin uprawnych i możliwości jego zwiększania. 3.Wykorzystanie rolniczej przestrzeni produkcyjnej w Polsce 4.Rośliny zbożowe: struktura zasiewów, stanowisko w zmianowaniu, czynniki ograniczające produkcję zbóż w Polsce 5.Technologia uprawy pszenicy ozimej: prowadzenie łanu, technika nawożenia azotowego, szacowanie i ograniczenie strat 6.Uprawa żyta i pszenżyta ozimego na ziarno i na zielonkę, zapobieganie wyleganiu i ograniczenie strat w czasie zbioru 7.Uprawa jęczmienia ozimego. 8.Zboża jare znaczenie gospodarcze w Polsce 9.Agrotechnika jęczmienia jarego na ziarno pastewne i browarne 10.Uprawa pszenicy i pszenżyta jarego, 11.Żyto jare i owies najważniejsze zabiegi agrotechniczne 12.Uprawa zbóż jarych w mieszankach międzygatunkowych i mieszaninach odmian, efekty produkcyjne i ekonomiczne 13.Kukurydza: znaczenie i możliwość uprawy w Polsce, przydatność gleb i stanowiska w zmianowaniu, mechaniczna uprawa gleby w jesieni i na wiosnę. 14.Prowadzenie łanu kukurydzy uprawianej na ziarno CCM i kiszonkę. 15.Uprawa prosa, gryki najważniejsze zabiegi agrotechniczne. Ćwiczenia: 1. Rośliny zbożowe, znaczenie gospodarcze, powierzchnia uprawy, udział w strukturze zasiewów, przynależność systematyczna. Budowa morfologiczna i anatomiczna rośliny zbożowej - anatomia i morfologia ziarniaka, skład chemiczny ziarna zbóż, rozpoznawanie nasion. 2. Fazy rozwojowe zbóż, stałe cechy diagnostyczne gatunków zbóż należących do podrodziny wiechlinowatych. 3. Pszenica: systematyka gatunków i odmian botanicznych, budowa morfologiczna, charakterystyka i podział odmian rolniczych. 4. Opracowanie założeń teoretycznych (stanowisko w zmianowaniu, system uprawy roli, potrzeby pokarmowe i nawozowe, ilość wysiewu, prowadzenie łanu) do projektu technologii uprawy pszenicy ozimej. 5. Wykonanie projektu technologii uprawy pszenicy ozimej. 6. Żyto i pszenżyto – znaczenie gospodarcze, różnice w budowa morfologicznej roślin, charakterystyka odmian rolniczych, wartość pastewna ziarna i zielonki. 7. Jęczmień; budowa morfologiczna kłosa, podgatunki i odmiany botaniczne, rozpoznawanie podgatunków, jęczmień pastewny oraz jęczmień browarny. 8. Owies; budowa morfologiczna kwiatostanu, znaczenie owsa, wartość paszowa ziarna odmian oplewionych i nagoziarnistych. 9. Kukurydza budowa morfologiczna rośliny, systematyka, rozpoznawanie podgatunków, skład chemiczny ziarna, grupy wczesności mieszańców. 10. Proso, gryka budowa morfologiczna, skład chemiczny nasion, wartość żywieniowa. 11. Ziemniak: budowa morfologiczna i anatomiczna bulwy ziemniaka, wpływ zabiegu podkiełkowania i pobudzania na plon, rozwój kiełka świetlnego i etiolowanego. 12. Fazy rozwojowe, zmienne i stałe cechy odmianowe, charakterystyka grup wczesności i kierunku użytkowania ziemniaka. Topinambur: budowa morfologiczna rośliny. 13.Wykonanie projektu technologii uprawy ziemniaka. 14. Burak cukrowy i pastewny: budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia spichrzowego, skład chemiczny, wartość przemysłowa i pastewna. 15. Pozostałe okopowe: brukiew, rzepa, marchew pastewna, cykoria budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia, rozpoznawanie nasion, odmiany rolnicze. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 55 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 8 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 65 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szczegółowa uprawa roślin. wyd 2, 2003, WAR Wrocław, praca zbiorowa, red. Z. Jasińska i A. Kotecki. 2. Ćwiczenia ze szczegółowej uprawy roślin rolniczych. Rośliny zbożowe Wyd. II, 2009, Wyd. UP w Poznaniu, A. Kruczek 3. Szczegółowa uprawa roślin. Morfologia i biologia roślin uprawnych. Wyd. 4, 1982. E. Ziółek Z. Grzywnowicz-Gazda, M. Lipińska, W. Ziółek. Uzupełniająca: 1. Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych. Wyd. Wieś Jutra 2005, praca zbiorowa pod red. J. Chotkowskiego. 2. Pszenice - zwyczajna, orkisz, twarda. Uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2012, pod red. W. Budzyńskiego. 3. Rośliny oleiste uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2010, pod red. W. Budzyńskiego i T. Zająca. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna budowę anatomiczną i morfologiczną roślin zbożowych i okopowych oraz cechy charakterystyczne gatunków umożliwiające ich rozpoznanie, - posiada wiedzę o przebiegu wzrostu i rozwoju roślin rolniczych (fazy rozwojowe), - zna skład chemiczny organów użytecznych roślin oraz ich wartość użytkową umiejętności: - student rozpoznaje gatunki roślin okopowych i zbóż oraz ich nasiona, - potrafi opracować kompleksowe technologie uprawy roślin zbożowych i okopowych kompetencje społeczne: - student organizuje pracę w małym zespole w celu wykonania określonych zadań przy opracowywaniu kart agrotechnicznych uprawy roślin, - dostrzega potrzebę ustawicznego poszerzania wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii produkcji roślinnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny - test i zadania obliczeniowe lub pytania problemowe Kryteria oceniania: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 65-75%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 75-85%), ponad dobrej (4,5 - średnio 85-95%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >95%). Ćwiczenia: Indywidualne rozpoznawanie nasion i roślin rolniczych, ocena kart agrotechnicznych uprawy roślin, sprawdzian wiadomości. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z poszczególnych zagadnień. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik, Andrzej Oleksy | |
Prowadzący grup: | Marek Kołodziejczyk, Anna Lorenc-Kozik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.