Pozyskiwanie wsparcia finansowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.PWF.SI.RBIOY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pozyskiwanie wsparcia finansowego |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Biogospodarka, 1 sem. stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Biogospodarka/ECTS 3/ semestr: 5 Profil: ogólnoakademicki/ Forma i poziom: SL Status: kierunkowy Celem kształcenia jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu polityki rolnej i strukturalnej UE. Treści kształcenia obejmują: Podstawy prawne funkcjonowania Unii Europejskiej, historię UE, instytucje UE, cele i zasady WPR, reformy WPR, źródła wsparcia rozwoju obszarów wiejskich w Polsce i UE, PROW 2014-2020, PO Infrastruktura i środowisko oraz innych Programów Operacyjnych oraz kryteria dostępu do wybranych działań. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Historia UE: historia integracji, traktaty rzymskie, etapy rozszerzenia Wspólnoty Europejskiej, Jednolity Akt Europejski, Traktat z Maastricht, Traktat amsterdamski, rozszerzenie UE na wchód, Traktat nicejski, Konstytucja dla Europy (2 godz.) 2.Instytucje Wspólnot Europejskich: Rada Europejska, Rada UE, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy, Komitet Społeczno-Ekonomiczny, Komitet Regionów (2 godz.) 3.Podstawy prawne funkcjonowania UE: inicjatywa legislacyjna, organ decyzyjny - Rada UE, uprawnienia Parlamentu Europejskiego w procesie decyzyjnym, instrumenty prawne UE (2 godz.) 4.Wspólna Polityka Rolna UE: cele i zasady WPR, Ewolucja WPR, prawne instrumenty interwencji rolnej (2 godz.) 5.Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (2 godz.) 6.Fundusze Strukturalne w UE: charakterystyka i zmiany w funduszach oraz ich budżet w latach 2014-2020, podział środków strukturalnych, inicjatywy wspólnotowe (2 godz.) 7.Programy operacyjne jako narzędzie realizacji Narodowej Strategii Spójności: Regionalne Programy Operacyjne, PO Infrastruktura i Środowisko, PO Inteligentny Rozwój, PO Wiedza Edukacja Rozwój, NFOŚiGW, EkoFundusz, WFOŚiGW, kredyty z dopłatą ARiMR (3 godz.) Ćwiczenia: 1.Planowanie projektu i jego weryfikacja od pomysłu do projektu w obszarze Infrastruktury i środowiska. W trakcie ćwiczeń opracowywane będą projekty w zespołach dwuosobowych – 1 godz. 2.Analiza problemu, celów – 1 godz. 3.Analiza rezultatów – 1 godz. 4.Analiza interesariuszy – 1 godz. 5.Opracowanie harmonogramu – 1 godz. 6.Przygotowanie budżetu – 1 godz. 7.Weryfikacja projektu, matryca logiczna – 2 godz. 8.Zapoznanie się z generatorami wniosków, z wybranych Programów Operacyjnych dla Polski na lata 2014-2020 – zajęcia na sali komputerowej – 2 godz. 9.Wypełnianie wniosku i biznesplanu w ramach wybranego działania z funduszy strukturalnych, (praca w zespołach), 3 godz. - zajęcia na sali komputerowej z wykorzystaniem generatora wniosków 10.Prezentacja i ocena przygotowanych projektów i wniosków o ich dofinansowanie ze środków UE – 2 godz. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 ECTS 1,4 w tym: wykłady 15 godz ćwiczenia 15 godz konsultacje 2 godz udział w badaniach 0 godz obowiązkowe praktyki i staże 0 godz udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz praca własna (1,6 ECTS) 40 godz |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Domiter M., Marciszewska A., 2013. Zarządzanie projektami unijnymi. Teoria i praktyka. Wyd. Dyfin, Warszawa 2. Gwizda M., Kosewska-Kwaśny M., Żółciński Sz. 2014. Fundusze UE 2014-2020, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 3. Małuszyńska E., Gruchman B. (red.), 2006. Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 4. Oręziak L.2009. Finanse Unii Europejskiej. Wyd. PWN, Warszawa Uzupełniająca: 1. Pietrzyk J., 2006. Polityka regionalna UE i regiony w państwach członkowskich. Wyd. PWN, Warszawa 2. Trocki T. 2012. Nowoczesne zarządzanie projektami. Wyd. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa Portal Funduszy Europejskich - Ministerstwo Rozwoju: www.funduszeeuropejskie.gov.pl Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi: PROW 2014-2020: www.minrol.gov.pl Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa: www.arimr.gov.pl |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma podstawową wiedzę o Wspólnej Polityce Rolnej i strukturalnej UE. Zna fundusze strukturalne i programy operacyjne dla Polski na lata 2014-2020. Zna i rozumie kryteria dostępu do poszczególnych programów operacyjnych i ich działań, które muszą być spełnione przez beneficjentów. Umiejętności: Student potrafi wskazać źródła finansowania realizacji różnych przedsięwzięć na obszarach wiejskich z wykorzystaniem środków UE. Umie wyjaśnić zasady i kryteria dostępu do poszczególnych działań PO 2014-2020. Posiada umiejętność przygotowania wniosku o pomoc finansową z UE Kompetencje społeczne: Student ma świadomość ważności Wspólnej Polityki Rolnej i Strukturalnej w rozwoju obszarów wiejskich. Student rozumie trendy zmian polityki UE w kierunku ochrony środowiska i społeczne skutki jej nieprzestrzegania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: test jednokrotnego wyboru obejmujący 20 pytań Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w następujący sposób: 1. Ocena niedostateczna (2,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% i mniej niż 60% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5) również jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (61-70%). 4. Ocena dobra (4,0) student uzyskuje jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) uzyskuje średnio 71-80%. 5. Ocenę ponad dobrą (4,5) student uzyskuje jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) uzyskuje średnio 81-90%. 6. Ocena bardzo dobra wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska ponad 90% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ćwiczenia: ocena projektu przygotowanego samodzielnie, technika pracy parami lub w zespole 3-osobowym oraz ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,5 ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 ocena podsumowująca (ćwiczenia) Uwaga: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.