Podstawy gospodarki żywnościowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.PGZ.SI.RROAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy gospodarki żywnościowej |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Rolnictwo, 5 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroekonomia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Rolnictwo ECTS 3/ semestr 5 Profil: ogólnoakademicki /Forma i poziom: SLI status: przedmiot specjalnościowy Wymagania wstępne: brak Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z istotą gospodarki żywnościowej oraz jej rolą w życiu gospodarczym i społecznym kraju.a treść wykładów składają się zagadnienia wprowadzające w problematykę gospodarki żywnościowej, przedstawiające sytuację żywnościową świata oraz problemy wyżywienia ludności poszczególnych regionów.W dalszej kolejności treścią wykładów będzie charakterystyka kompleksu żywnościowego w Polsce oraz poszczególnych jego elementów, tj.: produkcji rolniczej, przetwórstwa, przemysłu środków produkcji oraz sfery usług i szeroko pojętego otoczenia.Końcowa część wykładów poświęcona zostanie regionalnym aspektom gospodarki żywnościowej ze szczególnym uwzględnieniem krajów Unii Europejskiej. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów (W): W1. Wprowadzenie w problematykę gospodarki żywnościowej. Podstawowe pojęcia. (1h) W2. Miejsce gospodarki żywnościowej w badaniach naukowych i literaturze (1h). W3. Sytuacja żywnościowa świata. Światowa produkcja żywności, a problem ubóstwa i głodu (1h). W4. Dotychczasowy rozwój sektora żywnościowego i jego miejsce w strukturze gospodarczej kraju (1h). W5. Potencjał produkcyjny i kierunki rozwoju poszczególnych składników kompleksu żywnościowego (1h). W6. Rolnictwo jako wyjściowy (surowcowy) segment sektora żywnościowego (1h). W7. Problem efektywności i wydajności podstawowych czynników wytwórczych w rolnictwie (1h). W8. Przemysł przetwórczy i jego rola w rozwoju sektora żywnościowego (1h). W9. Przemysł środków produkcji dla rolnictwa i przetwórstwa rolno-spożywczego (1h). W10. Otoczenie rolnictwa i gospodarki żywnościowej (obrót rolny, handel, usługi) (1h). W11. Rynek żywnościowy i czynniki wpływające na jego rozwój (1h). W12. Problemy równowagi w rozwoju sektora żywnościowego i pozostałych dziedzin gospodarki (1h). W13. Regionalne aspekty produkcji żywności i jej związki ze środowiskiem przyrodniczym (1h). W14. Rola międzynarodowych powiązań w unowocześnianiu krajowej gospodarki żywnościowej (1h). W15. Tendencje w dalszym rozwoju sektora żywnościowego w Polsce. Zaliczanie przedmiotu (1h) Tematyka ćwiczeń (C): C1. Zasady i cele polityki rolno-żywnościowej państwa. (1h) C2. Znaczenie rolnictwa w gospodarce kraju. (1h) C3. Otoczenie instytucjonalne gospodarki żywnościowej (ARR, ARiMR i inne). (1h) C4. Braki żywności w niektórych miejscach na Ziemi a problem ubóstwa. (1h) C5. Braki żywności w niektórych miejscach na Ziemi a problem ubóstwa. (1h) C6. Dioksyny, "odświeżanie żywności" (Constar), ptasia grypa i BSE oraz inne problemy zglobalizowanej gospodarki żywnościowej. (1h) C7. Niekonwencjonalne sposoby produkcji rolniczej. (1h) C8. Rolnictwo ekologiczne i produkcja tzw. zdrowej żywności. (1h) C9. Organizacja sprzedaży produktów rolnych i żywnościowych. (1h) C10. Wyjazd mający na celu zebranie aktualnych informacji np., na plac "na Rybitwach" w Krakowie. (1h) C11. Fundusze unijne z których można finansować rozwój gospodarki żywnościowej. (1h) C12. Charakterystyka producentów wybranych produktów żywnościowych. (1h) C13. Spożycie wybranych produktów żywnościowych w Polsce per capita. (1h) C14. Udział Polski w międzynarodowym handlu żywnością przed wejściem Polski do UE. (1h) C15. Udział Polski w międzynarodowym handlu żywnością - Polska członkiem UE. Zaliczenie przedmiotu. (1h) Statystyka przedmiotu: Bilans nakładu pracy studenta z przedmiotu: Podstawy gospodarki żywnościowej wykład 15 ćwiczenia 15 Zaliczenie końcowe 1 konsultacje 1 Razem godzin: 32 Liczba punktów ECTS: 1,28 Przygotowanie prezentacji ze swojej pracy 15 Penetracja literatury i innych źródeł 28 Razem godzin: 43 Liczba punktów ECTS: 1,72 RAZEM GODZINY PRAKTYCZNE: 75 Ogółem liczba punktów ECTS: 3 |
Literatura: |
Podstawowa Puchała J. 2013. Wybrane aspekty planowania, budżetowania i realizacji zadań w Małopolskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Krakowie [w:] Publiczne doradztwo rolnicze wobec wyzwań przyszłości i oczekiwań mieszkańców wsi. Red Józef Kania, Leszek Leśniak. CDR Kraków, s. 242-255. Puchała J. 2013. Rola doradców i ekspertów w usuwaniu barier wdrażania lokalnych strategii rozwoju, [w:] Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica 44. Podejście Leader i inne formy aktywizacji społeczności wiejskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. s. 187-197. (6 pkt) Czyżewski A. 1992. Gospodarka żywnościowa w Polsce i regionie. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. WarszawaGrabowski S. 1997. Gospodarka żywnościowa w warunkach rynkowych. Szkoła Główna Handlowa. Warszawa.Łuczko-Bakuła W. Chomczuk T. i inni. 2004. Gospodarka żywnościowa i obszary wiejskie wobec procesu globalizacji. Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu.Rejman, K. Halicka E. 2001. Gospodarka żywnościowa : przewodnik do ćwiczeń. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.Żmija J. Strzelczak L. 2000. Zarządzanie i marketing w agrobiznesie. Czuwajmy. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: - charakteryzuje wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich, - posiada wiedzę o funkcjonowaniu gospodarki rynkowej, roli i funkcji instytucji finansowych i gospodarczych oraz metodach zarządzania, - wykazuje znajomość metod doradztwa rolniczego, analizy ekonomicznej gospodarstw i prognozowania plonu. Umiejętności: - prezentuje własne poglądy z wykorzystaniem różnych form oraz uczestniczy w dyskusji celem osiągnięcia wspólnego stanowiska, - korzysta z komputerowego wspomagania w zakresie zbierania danych, obliczeń, interpretacji oraz prezentacji wyników, - posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym z zakresu treści nauczania powiązanych z tematem pracy dyplomowej. Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia poziomu wiedzy, - rozwiązuje postawione zadania samodzielnie lub w zespole spełniając wyznaczone funkcje, - wykorzystuje wiedzę i umiejętności w celu realizacji postawionych zadań . |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. Ocena końcowa = 0,6 ocena z Z+0,4 ocena podsumowująca z ćwiczeń Zaliczenie ćwiczeń (ocena formująca): - ocena z przygotowania do zajęć zadań problemowych z zakresu tematyki przedmiotu - aktywność na zajęciach - ocena za przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia w formie ustnej Zaliczenie wykładów: Test wielokrotnego wyboru w pierwszym terminie oraz egzamin ustny w kolejnych terminach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.