Ochrona roślin z podstawami przechowalnictwa II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.OROP.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona roślin z podstawami przechowalnictwa II |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: |
Rolnictwo, 5 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroekonomia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECTS: 4 semestr 5 profil: ogólnoakademicki/Forma i poziom: SI status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ochroną roślin przed chorobami, podziałem czynników chorobotwórczych, symptomami chorób, cechami patogenów, przebiegiem choroby zakaźnej, metodami ochrony roślin w okresie wegetacji oraz przechowalni. W czasie ćwiczeń zostaną przedstawione choroby infekcyjne roślin w uprawie polowej i przechowalni, ich szkodliwość i przykłady ograniczenia rozwoju, zwalczania. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 – 2. Zadania i podział fitopatologii. Diagnostyka fitopatologiczna, objawy chorób infekcyjnych roślin. Choroby nieinfekcyjne - przykłady. 3 – 4. Czynniki chorobotwórcze, ich podział i identyfikacja. Budowa, rozmnażanie i systematyka fitopatogenów. 5 – 6. Pasożytnictwo i patogeniczność, cechy patogenów, rodzaje pasożytów. Rozwój choroby zakaźnej. Odporność roślin na choroby - rodzaje i mechanizmy. Epidemie chorób roślin. 7 – 8. Metody agrotechniczne w ochronie przed chorobami. 9 – 10. Chemiczna ochrona roślin - ogólny podział środków, sposoby ich stosowania, technika ochrony roślin. 11 . Zasady BHP przy stosowaniu chemicznych środków ochrony roślin. 12 – 13. Kwarantanna roślin. 14 – 15. Warunki i sposoby przechowywania ziarna zbóż. Ocena jakości magazynowanego ziarna (zanieczyszczenia biologiczne i mechaniczne). 16 – 17. Warunki i sposoby przechowywania bulw ziemniaka (straty przechowalnicze, ubytki naturalne i odpadowe). Warunki i sposoby przechowywania wybranych warzyw i owoców. 18. Czynniki wpływające na uszkodzenie płodów rolnych w czasie zbiorów, trwałość przechowalnicza płodów rolnych. Metody chroniące ziemiopłody przed psuciem. Ćwiczenia: 1 – 2. Diagnostyka chorób wirusowych roślin - szkodliwość, objawy, zasady ochrony roślin. 3 – 5. Diagnostyka bakterioz roślin - szkodliwość, objawy, zasady ochrony roślin; wybrane choroby bakteryjne. 6 – 7. Diagnostyka grzybów z gromady śluzorośle pasożytnicze - charakterystyka gromady, wybrane choroby, szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania. 8– 9. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady biczykowate (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby, szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 10 – 12. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady workowce (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby - szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 13 – 15. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady podstawczaki (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby - szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 16 – 18. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady grzyby niedoskonałe (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby - szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 19 – 22. Aktualny przegląd fungicydów stosowanych w uprawach roślin rolniczych. 23 – 25. Planowanie ochrony wybranych roślin przed chorobami. Ocena raportu. 26 – 28. Obliczanie efektywności ekonomicznej zabiegów ochrony roślin przed chorobami w grupach 2 osobowych. 29 – 30. Diagnostyka patogenów w przechowalnictwie ziemniaka i warzyw korzeniowych. Praca wykonywana w zespołach 3 osobowych w oparciu o przyjęte założenia. 31-32.Ocena laboratoryjna mykoflory ziarna zbóż i nasion innych roślin. Warzywa i owoce o małej trwałości przechowalniczej. Ćwiczenia terenowe: 33 – 35. Diagnostyka makroskopowa chorób roślin w terenie w grupach 10 osobowych. Ocena zbioru zielnika z symptomami chorobowymi roślin. Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 63 godz., ECTS 2,1 w tym: wykłady 18 godz. ćwiczenia i seminaria 35 godz. konsultacje 4 godz. udział w badaniach 4 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 57 godz. 1,9 ECTS |
Literatura: |
Podstawowa: 1.Kryczyński S., Weber Z. 2010. Fitopatologia. PWRiL, Poznań. 2.Borecki Z. 2001. Nauka o chorobach roślin. Wyd. PWRiL Warszawa 3.Adamicki F., Czerko Z. 2002. Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka. PWRiL, Poznań. 4.Tykowska K., Dorna H., Szopińska D. 2007. Patologia nasion. Wyd. AR Poznań Uzupełniająca: 1.Häni F. i in. 1998. Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej. Wyd. PWRiL 2.Kochman J., Węgorek W. 1997. Ochrona roślin. Wyd. Plantpress, Kraków 3.Zalecenia ochrony roślin. IOR Poznań. (materiały dostępne na ćwiczeniach) 4.Bujak S. 1999. Ćwiczenia z towaroznawstwa i przechowywania produktów rolnych. Wyd. AR Lublin. 5. Ryniecki A., Szymański T. 1999. Dobrze przechowywane zboże. Poznań. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -posiada ogólną wiedzę odnośnie ochrony roślin uprawnych przed czynnikami chorobotwórczymi i metod ochrony roślin w uprawie polowe. -zna metody i warunki przechowywania podstawowych płodów rolnych oraz procesy fizjologiczne zachodzące podczas przechowywania Umiejętności: -potrafi rozpoznać choroby -umie zaplanować właściwą ochronę wybranego gatunku rośliny -potrafi izolować patogeny z materiału roślinnego Kompetencje społeczne: -rozwiązuje postawione zadania w zespole lub samodzielnie -rozumie potrzebę poszerzenia wiedzy i dokształcania się -ma świadomość ryzyka i skutków stosowania środków ochrony roślin |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny, ograniczony czasowo - test jednokrotnego wyboru. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Oceny podsumowująca: -oceny z kolokwiów -ocena z rozpoznawania chorób roślin -ocena za wykonanie zadania obliczeniowego w zespole -ocena za wykonanie zielnika z objawami chorób roślin -zaliczenie raportu z ćwiczeń terenowych. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.