Ochrona roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.ORO.NI.RROAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona roślin |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: |
Rolnictwo, 5 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECTS: 6/ semestr: 5 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI status: kierunkowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z jednostkami chorobowymi, ich sprawcami (wirusy, bakterie, grzyby), szkodnikami roślin oraz ich zwalczaniem. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z rozpoznawaniem chorób na podstawie objawów i oznak etiologicznych, rozpoznawaniem gatunków szkodników na podstawie cech morfologicznych i powodowanych uszkodzeń roślin, czynnikami sprzyjającymi występowaniu agrofagów, odpornością roślin, metodami zwalczania. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Zadania nowoczesnej ochrony roślin. Podstawowe pojęcia z zakresu ochrony roślin. Typy uszkodzeń roślin. 2-3. Podstawy ekologii szkodników. Czynniki ekologiczne. 4. Prognozy i sygnalizacja w ochronie roślin. Progi ekonomicznej szkodliwości.Ekonomiczne uzasadnienie zwalczania szkodników roślin uprawnych. 5-6. Przegląd niechemicznych metod ochrony roślin (kwarantanna roślin, metody agrotechniczne, mechaniczne, fizyczne). Biologiczna ochrona roślin (metody, biopestycydy, pożyteczne organizmy). Ochrona organizmów pożytecznych. 7-8. Metoda chemiczna (podział i charakterystyka najważniejszych grup chemicznych pestycydów, bezpieczeństwo i higiena pracy z pestycydami, metody stosowania pestycydów). Ochrona roślin a ochrona środowiska. 9. Znaczenie i szkodliwość chorób roślin. 10-11. Czynniki chorobotwórcze (podział, rodzaje oraz charakterystyka czynników chorobotwórczych i ich wpływ na wielkość i jakość plonów roślin). 12-13. Objawy chorób roślin (typy zmian chorobowych, charakterystyka symptomów choroby). 14. Metody ochrony roślin przed chorobami (zasady ochrony roślin, rodzaje metod i ich charakterystyka, podstawy decydowania o wyborze odpowiedniej metody ochrony). 15. Ekonomika ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami. Ćwiczenia 1. Diagnostyka ważniejszych zwierząt będących szkodnikami roślin z gromad nicienie i pajęczaki. Praca wykonywana w dwuosobowych zespołach (ćw. 1- 30). 2. Systematyka owadów. Omówienie ważniejszych grup owadów w ochronie roślin. 3. Oznaczanie szkodników wielożerne i projekt metody ich zwalczania. 4-5. Oznaczanie szkodników zbóż i projekt metody ich zwalczania 6. Rozpoznawanie szkodników magazynów i zaplanowanie metody ich zwalczania. 7-8. Oznaczanie szkodników roślin motylkowych drobnonasiennych i grubonasiennych. Ochrona roślin motylkowatych. 9-10. Oznaczanie szkodników roślin przemysłowych. Terminarz ochrony rzepaku 11-12. Oznaczanie szkodników roślin okopowych. Ochrona buraków i ziemniaków. 13. Oznaczanie szkodników warzyw. Ochrona warzyw polowych i pod osłonami. 14-15. Oznaczanie szkodników drzew i krzewów owocowych. Lustracja zimowa. 16-17. Rozpoznawanie chorób ziemniaka cz. I (szkodliwość, objawy, etiologia, zasady ochrony; wybrane choroby). 18-19. Rozpoznawanie chorób ziemniaka cz. II (szkodliwość, objawy, etiologia, zasady ochrony; wybrane choroby). 20-22. Rozpoznawanie chorób zbóż cz. I (szkodliwość, objawy, etiologia, zasady ochrony; wybrane choroby). 23-25. Rozpoznawanie chorób zbóż cz. II (szkodliwość, objawy, etiologia, zasady ochrony; wybrane choroby). 26-27. Rozpoznawanie chorób buraka i opracowanie terminarza ochrony przed chorobami. 28-30. Rozpoznawanie chorób rzepaku, roślin motylkowatych pastewnych i wybranych roślin sadowniczych. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 50, ECTS 2,0 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godzin praca własna 100 godz,. ECTS 4,0 |
Literatura: |
Podstawowa: 1.Kochman J., Węgorek W.. Ochrona Roślin, Wyd. Plantpress, Kraków, 1997. 2. Kryczyński S., Weber Z. Fitopatologia. T.1.PWRiL, 2010. 2.Borecki Z. Nauka o chorobach roślin. Wyd. PWRiL, Warszawa 2001 Uzupełniająca: 1.Hani F. Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej. PWRiL Warszawa 1998 2.Błaszkowski J., Tadych M., Madej T. Przewodnik do zajęć z fitopatologii, Wyd. AR Szczecin. 1999 3.Boczek J. Nauka o szkodnikach roślin uprawnych. Warszawa 1998. 4.Boczek J. Niechemiczne metody zwalczania szkodników roślin. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 1992. 4.Zalecenia ochrony roślin IOR Poznań |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - posiada podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat ochrony roślin przed szkodnikami i sprawcami chorób roślin uprawnych; - zna czynniki sprzyjające występowaniu szkodników i chorób roślin uprawnych; - zna podstawowe metody stosowane w ochronie roślin; - zna podstawowe metody monitorowania występowania szkodników i chorób roślin uprawnych; umiejętności: - potrafi zidentyfikować najważniejsze szkodniki roślin uprawnych; - potrafi zidentyfikować najważniejsze choroby roślin uprawnych na podstawie objawów i oznak etiologicznych; - umie dobrać i zastosować odpowiednie metody ochrony roślin; - umie stosować progi szkodliwości najważniejszych agrofagów roślin uprawnych i potrafi je wykorzystać w praktyce; - umie dobrać środki ochrony roślin; kompetencje społeczne: - realizuje pracę w małych zespołach w celu wykonania określonego zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach - zadania testowe i problemowe. (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień) Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: - kolokwia - rozpoznawanie szkodników i objawów chorób roślin uprawnych. -oceny za wykonane zadania realizowane indywidualnie i w zespołach dwuosobowych w trakcie prac nad sprawozdaniami z ćwiczeń. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych. Ocena podsumowująca: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Boligłowa, Janina Gospodarek, Dariusz Ropek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Boligłowa, Joanna Dłużniewska, Anna Gorczyca, Dariusz Ropek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.