Ochrona przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.OPR.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona przyrody |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Rolnictwo, 5 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroekonomia Rolnictwo, 5 sem, stacj. inż. obowiązkowe, s. agroturystyka |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: Rolnictwo / ECTS: 3 / semestr: 5 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych zagadnień dotyczących ochrony bio- i georóżnorodności oraz obiektów cennych dla dziedzictwa przyrodniczego Europy występujących w Polsce. Program nauczania obejmuje definicję bioróżnorodności oraz metody jej ochrony, podstawowe przepisy prawa międzynarodowego i krajowego dotyczące ochrony siedlisk przyrodniczych i gatunków, najważniejsze aspekty ochrony gatunkowej i obszarowej, formy ochrony przyrody wchodzące w skład krajowego systemu ochrony i objęte ochroną międzynarodową oraz charakterystykę, zagrożenia i sposoby ochrony wybranych siedlisk i gatunków chronionych w Unii Europejskiej. Podkreślona zostanie rola rolnictwa w utrzymaniu bioróżnorodności. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony przyrody. Przyroda Polski na tle przyrody Europy. 2-3. Konwencje międzynarodowe i dyrektywy Unii Europejskiej dotyczące ochrony przyrody. 4. Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej. Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. 5-6. Priorytetowość siedlisk i gatunków. Ochrona torfowisk i siedlisk półnaturalnych wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Siedliskowej. 7. Gatunki priorytetowe występujące w Polsce - zagrożenia i ochrona. 8. Regulacje prawne dotyczące ochrony przyrody w Polsce. Ustawa o ochronie przyrody. Formy ochrony przyrody. 9. Parki narodowe i rezerwaty przyrody (rozmieszczenie, zadania, funkcjonowanie, organizacja, przepisy porządkowe). 10. Parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu i pozostałe formy ochrony przyrody (rozmieszczenie, zadania, funkcjonowanie, organizacja, przepisy porządkowe). 11. Przepisy prawne dotyczące obszarów Natura 2000. Rola Sieci Ekologicznej Natura 2000 w wielofunkcyjnym rozwoju obszarów wiejskich. 12. Zagrożenie flory i fauny Polski. Czerwone listy i księgi. 13. Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów w Polsce. 14. Struktura organizacyjna służb ochrony przyrody i system jej finansowania. Ochrona terenów zieleni i zadrzewień. 15. Ochrona dziedzictwa geologicznego (geoochrona), nowe formy ochrony georóżnorodności. Ćwiczenia: 1. Najważniejsze (międzynarodowe i polskie) organizacje mające na celu ochronę przyrody. Przegląd czasopism i stron internetowych dotyczących ochrony przyrody. Omówienie sposobu przygotowania pracy "Walory przyrodnicze gminy ………". 2. Krytyczna analiza rozdziału "Uwarunkowania przyrodnicze" w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ……". 3. Bogactwo przyrodnicze województwa małopolskiego - formy ochrony przyrody na jego obszarze. 4. Przegląd czerwonych list i ksiąg roślin i zwierząt. 5. Cele i zasady sporządzania planów ochrony terenów chronionych. Przykładowe plany ochrony parków narodowych. 6-7. Prezentacja najlepszych prac "Walory przyrodnicze gminy ………" , dyskusja na ich temat i ocena opracowań. Ćwiczenia terenowe: 1. Ćwiczenia terenowe - Ojcowski Park Narodowy, walory przyrodnicze (8 godz.) Struktura aktywności studenta: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. praca własna (1,8 ECTS) 55 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Symonides E. 2014. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 2. Ustawa o ochronie przyrody Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880 (tekst ujednolicony) http://isap.sejm.gov.pl/ Uzupełniająca: 1. Makomaska-Juchiewicz M., Tworek S. 2003. Ekologiczna sieć NATURA 2000. Problem czy szansa. IOP PAN, Kraków. 2. http://natura2000.gdos.gov.pl/ 3. Żarska B. 2005. Ochrona Krajobrazu. SGGW, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu studiów student: Wiedza: 1) ma elementarną wiedzę na temat ochrony bio- i georóżnorodności, 2) ma podstawową wiedzę o krajowych i międzynarodowych formach ochrony przyrody, 3) wie jaką rolę pełni Sieć Natura 2000 w wielofunkcyjnym rozwoju obszarów wiejskich Umiejętności: 1) posługuje się przepisami prawnymi dotyczącymi ochrony przyrody na terenach użytkowanych rolniczo, 2) posiada umiejętność przygotowania pracy pisemnej w języku polskim na temat walorów przyrodniczych określonych obszarów. Kompetencje społeczne 1) ma przekonanie o potrzebie działań na rzecz ochrony przyrody, 2) rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru i pytania otwarte. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: oceniana będzie: praca "Walory przyrodnicze gminy ………", raport z ćwiczeń terenowych oraz aktywność na ćwiczeniach. Ocena końcowa=0,5 x pozytywna ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x pozytywna ocena zaliczenia ćwiczeń UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 7 godzin
Ćwiczenia terenowe, 8 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Miechówka | |
Prowadzący grup: | Anna Miechówka, Paweł Zadrożny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.