Doradztwo w agrobiznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.DWA.SL.REKXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo w agrobiznesie |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Ekonomia, 5 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Ekonomia/ECTS 4/ semestr: 5 Profil: ogólnoakademicki/ Forma i poziom: SL Status: kierunkowy Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy i podstawowych umiejętności metodycznych w pracy doradczej oraz w pracy informacyjnej, jakie powinni posiadać doradcy. Tematyka przedmiotu obejmuje: definicje doradztwa oraz jego cele i zadania w gospodarce rynkowej, organizację doradztwa rolniczego w Polsce, modele doradztwa, formy, metody i techniki doradcze, teoretyczne podstawy doradztwa, teorię dyfuzji innowacji, istotę procesu komunikowania, efektywność pracy doradczej, modele podejmowania decyzji, techniki informatyczne w doradztwie, rodzaje doradztwa w UE, systemy doradztwa rolniczego na świecie oraz zasady i sporządzanie wniosków do wybranych działań w ramach PROW 2014-2020. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Doradztwo – definicje, rodzaje doradztwa w gospodarce rynkowej, znaczenie doradztwa jako dyscypliny wiedzy, 2 godz. 3. Teoretyczne podstawy doradztwa rolniczego, 1 godz. 4. Metody wpływania na zachowanie ludzkie, 1 godz. 5-6. Teoria dyfuzji innowacji: innowacyjność i innowacje w agrobiznesie, cechy innowacji, proces wdrażania i upowszechniania, kategorie osób adaptujących, rola doradców w procesie wdrażania i upowszechniania innowacji, 2 godz. 7. Modele powiązań doradztwa z nauką i praktyką gospodarczą, 1 godz. 8. Rola Doradztwa w Systemie Wiedzy i Informacji Rolniczej oraz ocena efektywności pracy doradczej, 1 godz. 9-10. Formy i metody doradztwa, modele doradztwa indywidualnego, właściwe i niewłaściwe zachowania doradcy podczas rozmowy z klientem, 2 godz. 11. Metody doradztwa grupowego i masowego, 1 godz. 12. Potrzeby klientów jako podstawa doskonalenia pracy doradczej, 1 godz. 13. Rodzaje doradztwa rolniczego w krajach Unii Europejskiej, 1 godz. 14. Organizacja doradztwa rolniczego w Polsce oraz zadania statutowe i usługi odpłatne w doradztwie rolniczym, 1 godz. 15. Systemy doradztwa rolniczego na świecie, 1 godz. Ćwiczenia: 1.Autoprezentacja w doradztwie oraz zasady pracy grupowej, 2 godz. 2. Analiza SWOT i jej praktyczne zastosowanie w doradztwie, 2 godz. 3. Technika grup nominalnych: identyfikacja problemów doradczych oraz ustalenie priorytetów, 2 godz. 4. Technika burzy mózgów: ustalanie celów pierwszoplanowych, średniookresowych i długookresowych dla określonego problemu, 2 godz. 5. Sporządzanie ulotki informacyjnej na wybrany temat i dla określonej grupy celowej, 2 godz. 6. Zastosowanie metod uczestniczących do określenia wkładu pracy doradców i rolników przy rozwiązywaniu problemów doradczych, 2 godz. 7. Analiza list zgodności w zakresie wymogów wzajemnej zgodności, tzw. cross-compliance, 2 godz. 8. Wyliczanie standardowej nadwyżki bezpośredniej - ESU dla różnych gospodarstw, 2 godz. 9-10. Wypełnianie wniosku o wpis do ewidencji producentów (1 godz.), wniosków o dopłaty bezpośrednie (3 godz.) - zajęcia na sali komputerowej z wykorzystaniem generatora wniosków 11-12. Wypełnianie wniosku dla wybranego działania w ramach PROW 2014-2020 ( wnioski na modernizację gospodarstw, praca zespołowa i prezentacja wyników), 4 godz.- zajęcia na sali komputerowej z wykorzystaniem generatora wniosków 13-15. Zastosowanie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych w postaci kreatora i aplikacji gier symulujących „ActionTrack” - gra w zakresie rozwijania kompetencji "miękkich" doradców (3 godz.) Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 50 ECTS 2 w tym: wykłady 15 godz ćwiczenia 30 godz konsultacje 2 godz udział w badaniach 0 godz obowiązkowe praktyki i staże 0 godz udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz praca własna (2 ECTS) 50 godz |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ban van den A.W., H.S. Hawkins 1997. Doradztwo rolnicze (przekład z j. ang. J. Kania, A. Michalik), Wyd. MSDR zs. w AR, Kraków 2. Kania J., 2007. Doradztwo rolnicze w Polsce w świetle potrzeb i doświadczeń zagranicznych. Zeszyty Naukowe AR, seria Rozprawy z. 318. Literatura uzupełniająca: 3. Bolland H. 1995. Podstawy komunikowania w doradztwie. Wyd. CDiEwR, Poznań 1996 4. Nęcki Z. 1992. Komunikowanie interpersonalne. Wyd. Ossolineum, Wrocław 5. Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, kwartalnik, Wyd. CDR Poznań 6. Wieś i Doradztwo, kwartalnik, Wyd. MSDR zs. w UR, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna podstawy teoretyczne doradztwa - posiada wiedzę dotyczącą metod i technik pracy w grupach i pracy doradczej - rozumie rodzaje doradztwa rolniczego - zna systemy doradztwa rolniczego na świecie Umiejętności: - ocenia i umie zastosować techniki pracy w doradztwie indywidualnym - potrafi zastosować techniki pracy w grupie - posiada umiejętność komunikowania się w doradztwie indywidualnym i potrafi właściwie zachować się przy obsłudze klienta - umie wypełnić wniosek aplikacyjny o środki pomocowe Unii Europejskiej w zakresie dopłat bezpośrednich i innych instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej z wykorzystaniem dostępnych generatorów wniosków. Kompetencje społeczne: - rozwiązuje postawione zadania zarówno samodzielnie, jak i w zespole - rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia wiedzy i umiejętności w pracy doradczej - rozwija swoje umiejętności pracy z grupą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: test jednokrotnego wyboru obejmujący 20 pytań, kolokwium obejmujące zagadnienia z ćwiczeń, udział w grze z wykorzystaniem ActionTrack. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w następujący sposób: 1. Ocena niedostateczna (2,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% i mniej niż 60% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5) również jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (61-70%). 4. Ocena dobra (4,0) student uzyskuje jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) uzyskuje średnio 71-80%. 5. Ocenę ponad dobrą (4,5) student uzyskuje jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) uzyskuje średnio 81-90%. 6. Ocena bardzo dobra wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska ponad 90% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ćwiczenia: ocena z kolokwium + ocena z wypełnienia wniosku w ramach PROW 2014-2020 oraz ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,5 ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 ocena podsumowująca (ćwiczenia) Uwaga: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CWA
CZ CWA
CWA
CWA
CWA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bogusz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bogusz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CWA
ŚR CZ WYK
PT CWA
CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bogusz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bogusz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWA
CWA
CWA
CWA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bogusz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bogusz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWA
CWA
CWA
CWA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bogusz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bogusz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.