Doradztwo w agrobiznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.DA.SL.RZAAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo w agrobiznesie |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Zarządzanie, 5 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE / ECTS: 2 / semestr: 5 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką pracy doradczej oraz w pracy informacyjnej, a także umiejętnościami, jakie powinni posiadać doradcy, chcący skutecznie konkurować na rynku produktów i usług doradczych. Program nauczania obejmuje m.in. definicje doradztwa oraz jego cele i zadania w gospodarce rynkowej, organizację doradztwa rolniczego w Polsce i w UE, modele doradztwa, formy, metody i techniki doradcze, teoretyczne podstawy doradztwa, teorię dyfuzji innowacji, istotę procesu komunikowania, efektywność pracy doradczej, modele podejmowania decyzji, techniki informatyczne w doradztwie, a także analizę systemów doradztwa rolniczego na świecie. |
Pełny opis: |
Wykłady: - Teoretyczne podstawy doradztwa rolniczego - Doradztwo – definicje, rodzaje doradztwa w gospodarce rynkowej, znaczenie doradztwa jako dyscypliny wiedzy - Rodzaje doradztwa rolniczego w Polsce i w Unii Europejskiej - Organizacja doradztwa rolniczego w Polsce - zadania statutowe i usługi odpłatne w doradztwie rolniczym - Metody wpływania na zachowanie ludzkie. Komunikaty perswazyjne vs. komunikaty informacyjne - Formy i metody doradztwa, modele doradztwa indywidualnego, właściwe i niewłaściwe zachowania doradcy podczas rozmowy z klientem - Metody doradztwa grupowego i masowego - Teoria dyfuzji innowacji: innowacyjność i innowacje w agrobiznesie - Modele powiązań doradztwa z nauką i praktyką gospodarczą. Ćwiczenia: - Omówienie zasad pracy grupowej, metod rozwiązywania problemów w grupach oraz cech skutecznego doradcy - dyskusja moderowana. - Analiza SWOT i jej praktyczne zastosowanie w doradztwie rolniczym - praca w grupach. - Zastosowanie techniki burzy mózgów w rozwiązywaniu problemów doradczych - praca w zespołach roboczych. - Identyfikacja problemów doradczych, wybór najlepszych form i metod doradczych adekwatnych do problemu. Opracowywanie metodyki doradczej - praca w zespołach roboczych. - Zastosowanie techniki grup nominalnych do poszukiwania najlepszego rozwiązania problemu doradczego - praca w grupach. - Opracowywanie metodyki doradczej (praca w grupach) - rozwiązywanie problemów rolników. - Prezentacja prac w grupach. Dyskusja podsumowująca. Struktura aktywności studenta zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego: 38 godz., ECTS 1,52, w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia 15 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie końcowym 3 godz. praca własna (0,48 ECTS) 12 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: - Leśniak L. 2013. Publiczne doradztwo rolnicze wobec wyzwań przyszłości i oczekiwań mieszkańców wsi. Wyd. CDR w Krakowie. - Ogryczak D. 2014. Doradztwo rolnicze w Polsce po 2014 r. : kompetencje, organizacja, finansowanie. Wydawnictwo Sejmowe. Kancelaria Sejmu. - Kijowski P. 2001. Doradztwo rolnicze. IERiGŻ. - Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. - Kozyra B. 2016. Komunikacja bez barier. MT Biznes. - Wawrzyniak B. 2000. Doradztwo w agrobiznesie. Wyd. WSHE Włocławek. Uzupełniająca: - Nęcki Z. 1992. Komunikowanie interpersonalne. Wyd. Ossolineum, Wrocław. - Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, kwartalnik, Wyd. CDRRiOW Poznań. - Majka-Rostek D. 2010. Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Wyd. Difin, Warszawa. - Griffin E. 2010. Podstawy komunikacji społecznej. Wyd. GWP, Gdańsk. - Kijowski P. 2001. Doradztwo rolnicze : (w świetle ankiety IERiGŻ z 2000 roku). Wyd. IERiGŻ, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - student zna podstawy teoretyczne doradztwa rolniczego, - posiada wiedzę dotyczącą metod i technik pracy w grupach i pracy doradczej, - rozumie rodzaje doradztwa rolniczego, - zna systemy doradztwa rolniczego na świecie. Umiejętności: - ocenia i umie zastosować techniki pracy w doradztwie indywidualnym, - potrafi zastosować techniki pracy w grupie, - posiada umiejętność komunikowania się w doradztwie indywidualnym i potrafi właściwie zachować się przy obsłudze klienta, - umie zaprojektować program doradczy wraz z metodyką. Kompetencje społeczne: - rozwiązuje postawione zadania zarówno samodzielnie, jak i w zespole, - rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia wiedzy i umiejętności w pracy doradczej, - rozwija swoje umiejętności pracy z grupą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: ocena końcowa: egzamin pisemny składający się z pytań otwartych (w tym problemowych). Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 średnio >90%). Ćwiczenia: ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń - opracowywanie zadań indywidualnych lub w grupach. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN CWA
WT WYK
ŚR CZ PT CWA
CWA
CWA
CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bogusz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bogusz, Chrystian Firlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.