Badania marketingowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.5s.BMR.SL.RZAXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania marketingowe |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Zarządzanie, 5 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie metod badania rynku oraz instrumentów marketingowego oddziaływania przedsiębiorstwa, aby rozpoznawać warunki i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, zmniejszając niepewność decyzji rynkowych. Problematyka treści nauczania obejmuje m.in.: określenie etapów postępowania badawczego, źródła informacji, sposób doboru próby do badań, badanie pojemności i chłonności rynku, badanie instrumentów działalności marketingowej przedsiębiorstwa, podstawy badań konsumenckich. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Istota oraz obszary badań marketingowych - 1 godz. 2. Podmioty zajmujące się badaniami marketingowymi - 1 godz. 3. Podział badań marketingowych - 1 godz. 4. Proces i procedura badań marketingowych - 1 godz. 5. Źródła informacji wtórnych wykorzystywane w badaniach - ich zalety i ograniczenia - 1 godz. 6. Ilościowe informacje pierwotne wykorzystywane w badaniach - metody i techniki ich pozyskiwania - 2 godz. 7. Jakościowe informacje pierwotne wykorzystywane w badaniach - metody i techniki ich pozyskiwania - 2 godz. 8. Pomiar i skalowanie w badaniach rynkowych i marketingowych (skale metryczne i niemetryczne i ich wykorzystanie) - 1 godz. 9. Budowa kwestionariusza pomiarowego do badań pierwotnych (zasady tworzenia kwestionariusza, rodzaje pytań) - 2 godz. 10. Proces projektowania próby do badań (metody doboru losowego i nielosowego próby do badań) - 2 godz. 11. Marketingowe systemy informacyjne - 1 godz. Ćwiczenia: 1. Badanie pojemność rynku - sposoby określania pojemności rynku, badanie zasięgu i potencjału rynkowego przedsiębiorstwa - 2 godz. 3. Badanie udziału i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku (obliczanie udziałów przedsiębiorstwa w rynku i wykorzystanie ich znajomości w analizach marketingowych) - 4 godz. 4. Wybrane metody pomiaru zachowań konsumentów na rynku - metody wykorzystywane w badaniach preferencji, postaw i opinii konsumentów - 3 godz. 5. Marketingowa analiza produktu (badanie cyklu życia produktu, badanie lojalności nabywców) oraz działań promocyjnych (m.in. wskaźnik penetracji kampanii promocyjnej, wskaźnik skuteczności reklamy, ocena efektywności mediów) - 3 godz. 6. Metody analizy dystrybucji (m.in. numeryczne i ważone wskaźniki dystrybucji) - 2 godz. 7. Kolokwium zaliczeniowe - 1 godz. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 36 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia 15 godz. konsultacje 4 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 39 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kaczmarczyk S.: Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007. 2. Mynarski S.: Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001. 3. Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, pod red. K. Mazurek-Łopacińskiej, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 1997. Uzupełniająca: 4. Badania marketingowe - teoria i praktyka, pod red. K. Mazurek-Łopacińskiej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005. 5. Badania rynku. Metody, zastosowania, pod red. Z. Kędzior, PWE, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada wiedzę dotyczącą obszarów badań marketingowych oraz podziału badań według różnych kryteriów, - student zna etapy projektowania i prowadzenia badań, - student dokonuje charakterystyki ilościowych i jakościowych metod zbierania informacji pierwotnych, - student zna zasady budowy kwestionariusza oraz rodzaje pytań możliwe do zastosowania w kwestionariuszu, - student charakteryzuje metody doboru losowego i nielosowego próby do badań. Umiejętności: - student umie oszacować pojemność rynku na różne produkty i usługi, - student oblicza różne kategorie udziału przedsiębiorstwa w rynku oraz dokonuje na tej podstawie charakterystyki konkurencyjności przedsiębiorstwa lub jego produktów, - student wykorzystuje wybrane metody w zakresie badań preferencji, postaw oraz opinii konsumentów na rynku, - student wykonuje wybrane rodzaje analiz w zakresie podstawowych obszarów marketingu. Kompetencje społeczne: - student nabiera umiejętności oceny zjawisk zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstw, - student docenia potrzebę znajomości zasad prowadzenia badań marketingowych w sprawnym zarządzaniu przedsiębiorstwem, - student potrafi dokonać podziału zadań pracując w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Forma pisemna. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia definiowaną w następujący sposób: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Forma pisemna. Zakresy procentowe niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen takie same jak w przypadku oceny z wykładów. Ocena z kursu jest średnią ocen z wykładów i ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWA
CWA
ŚR CZ PT CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Matysik-Pejas | |
Prowadzący grup: | Renata Matysik-Pejas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CWA
CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Matysik-Pejas | |
Prowadzący grup: | Renata Matysik-Pejas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CWA
CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Matysik-Pejas | |
Prowadzący grup: | Renata Matysik-Pejas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CWA
CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Matysik-Pejas | |
Prowadzący grup: | Renata Matysik-Pejas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.