Teoria i praktyka gospodarki rynkowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.TGR.SI.RROAY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria i praktyka gospodarki rynkowej |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECTS: 3 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI Status: specjalnościowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: podstawy mikro i makroekonomii Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami i problemami funkcjonowania współczesnej gospodarki rynkowej oraz ćwiczenie umiejętności interpretacji zjawisk ekonomiczno-społecznych występujących w gospodarce rynkowej z uwzględnieniem zarówno ich przyczyn, jak i skutków. W związku z transformacją rynkową polskiej gospodarki i integracją z Unią Europejską przygotowanie studentów w zakresie tej wiedzy obejmuje: charakterystykę modelową systemu rynkowego, znaczenie transformacji dla integracji z UE, mikro- i makroekonomiczne aspekty gospodarki rynkowej. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Istota teorii gospodarki rynkowej; rola i znaczenie gospodarki rynkowej we współczesnym świecie; transformacja rynkowa polskiej gospodarki.- 2 godz. 3-4. Teoria zachowań rynkowych – analiza popytu i podaży, mechanizmy i prawa rynkowe, mechanizm przywracania równowagi rynkowej - 2 godz. 5-6. Homo Economicus czyli konsument maksymalizujący zadowolenie przy świadomości własnych ograniczeń - 2 godz. 7-8. Teoria funkcjonowania przedsiębiorstwa (w tym gosp. rolnego) w gospodarce rynkowej - 2 godz. 9-10. Struktury rynkowe i ich znaczenie dla systemu rynkowego. Optimum ekonomiczne przedsiębiorstwa - proces maksymalizacji zysku dla różnych struktur rynkowych, równowaga przedsiębiorstwa - 2 godz. 11-12. Pieniądz i zmiany jego wartości - kapitalizacja i dyskontowanie - 2 godz. 13. Zrozumieć przyczyny recesji - cykl koniunkturalny i jego znaczenie dla gospodarki rynkowej - 1 godz. 14. Niedoskonałości rynku – koncepcja i podstawowe rodzaje - 1 godz. 15. Dziesięć kuszących błędów czyli efekty kiepskiego wnioskowania ekonomicznego - 1 godz. Ćwiczenia: 1-2. Charakterystyka systemu rynkowego oraz porównanie z innymi systemami gospodarczymi - wady i zalety systemów - 2 godz. 3-4. Mierzenie elastyczności popytu/podaży. Elastyczność cenowa popytu a przychody firmy - zadania obliczeniowe - 2 godz. 5-6. Budżet i preferencje konsumenta. Wpływ zmian dochodów oraz cen dóbr i usług na optymalny wybór konsumenta - zadania obliczeniowe - 2 godz. 7-8. Teoria przedsiębiorstwa - zadania obliczeniowe - 2 godz. 9-10. Równowaga przedsiębiorstwa - wyznaczanie optimum ekonomicznego oraz obliczanie zysku dla przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych - 2 godz. 11-12. Pieniądz - kapitalizacja i dyskontowanie - zadania obliczeniowe - 2 godz. 13-14. Zmiany aktywności gospodarczej - identyfikacja przebiegu cykli koniunkturalnych w gospodarce i sektorze rolnym - 2 godz. 15. Kolokwium zaliczeniowe - 1 godz. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 ECTS** 1,2 w tym: wykłady - 15 godz. ćwiczenia i seminaria - 15 godz. konsultacje - 3 godz. udział w badaniach - 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże - 0 godz. udział w egzaminie - 2 godz. praca własna (0,8 ECTS**) - 25 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Nasiłowski M. 2002. System rynkowy. Wyd. Key Text, Warszawa. 2. Milewski R. 1999. Elementarne zagadnienia ekonomii. Wyd. PWN, Warszawa. 3. Siekierski J. 2000. Teoria i praktyka gospodarki rynkowej.[w] Zarządzanie i marketing w agrobiznesie.Pr. zb. pod red. J. Żmiji i L. Strzelczaka Wyd. AR Kraków. Uzupełniająca: 1. Acocella N. 2002. Zasady polityki gospodarczej.Wyd. naukowe PWN,W-wa 2002. 2. Dach Z. 1998. Podstawy mikroekonomii.Wyd. naukowe Synaba, Kraków. 3. Dach Z. (red.). 2004. Podstawy makroekonomii. PTE, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia ekonomiczne związane z gospodarka rynkową - opisuje mechanizm działania praw ekonomicznych - zna cechy charakterystyczne podstawowych systemów gospodarczych Umiejętności: - potrafi samodzielnie dokonać interpretacji zjawisk i procesów rynkowych - potrafi samodzielnie opracować podstawowe wielkości ekonomiczne potrzebne przy podejmowaniu decyzji rynkowych - oblicza koszty, utargi, zyski przedsiębiorstwa, kapitalizację i dyskontowanie strumieni pieniężnych Kompetencje społeczne: - ma świadomość ciągłych zmian w gospodarce i wynikającej z tego konieczności nieustannej obserwacji rynku - zna i rozumie odmienność interesów ekonomicznych głównych podmiotów rynkowych - umie wystąpić, argumentować i uzasadnić swoje wypowiedzi przed grupą i rozwiązywać problemy w kilkuosobowych zespołach |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test lub pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5) wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia (średnia 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen: dobrej (4,0 - średni 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Ocenę podsumowującą z ćwiczeń stanowi średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych z: kolokwium zaliczeniowego, odpowiedzi ustnych na zajęciach, aktywności na zajęciach oraz zadań domowych. Ocena końcowa = średnia ocen z powyższych ocen formujących, tj. oceny z egzaminu (wykłady) i oceny podsumowującej (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.