Podstawy gospodarki żywnościowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.PGZ.SI.RROAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy gospodarki żywnościowej |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z istotą gospodarki żywnościowej oraz jej rolą w życiu gospodarczym i społecznym kraju. Na treść wykładów składają się zagadnienia wprowadzające w problematykę gospodarki żywnościowej, przedstawiające sytuację żywnościową świata oraz problemy wyżywienia ludności poszczególnych regionów. W dalszej kolejności treścią wykładów będzie charakterystyka kompleksu żywnościowego w Polsce oraz poszczególnych jego elementów, tj.: produkcji rolniczej, przetwórstwa, przemysłu środków produkcji oraz sfery usług i szeroko pojętego otoczenia. Końcowa część wykładów poświęcona zostanie regionalnym aspektom gospodarki żywnościowej ze szczególnym uwzględnieniem krajów Unii Europejskiej. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów (W): W1. Wprowadzenie w problematykę gospodarki żywnościowej. Podstawowe pojęcia. W2. Miejsce gospodarki żywnościowej w badaniach naukowych i literaturze. W3. Sytuacja żywnościowa świata. Światowa produkcja żywności, a problem ubóstwa i głodu. W4. Dotychczasowy rozwój sektora żywnościowego i jego miejsce w strukturze gospodarczej kraju. W5. Potencjał produkcyjny i kierunki rozwoju poszczególnych składników kompleksu żywnościowego. W6. Rolnictwo jako wyjściowy (surowcowy) segment sektora żywnościowego. W7. Problem efektywności i wydajności podstawowych czynników wytwórczych w rolnictwie. W8. Przemysł przetwórczy i jego rola w rozwoju sektora żywnościowego. W9. Przemysł środków produkcji dla rolnictwa i przetwórstwa rolno-spożywczego. W10. Otoczenie rolnictwa i gospodarki żywnościowej (obrót rolny, handel, usługi). W11. Rynek żywnościowy i czynniki wpływające na jego rozwój. W12. Problemy równowagi w rozwoju sektora żywnościowego i pozostałych dziedzin gospodarki. W13. Regionalne aspekty produkcji żywności i jej związki ze środowiskiem przyrodniczym. W14. Rola międzynarodowych powiązań w unowocześnianiu krajowej gospodarki żywnościowej. W15. Tendencje w dalszym rozwoju sektora żywnościowego w Polsce. Zaliczanie przedmiotu. Tematyka ćwiczeń (C): C1. Zasady i cele polityki rolno-żywnościowej państwa. C2. Znaczenie rolnictwa w gospodarce kraju. C3. Otoczenie instytucjonalne gospodarki żywnościowej (ARR, ARiMR i inne). C4. Braki żywności w niektórych miejscach na Ziemi a problem ubóstwa. C5. Braki żywności w niektórych miejscach na Ziemi a problem ubóstwa. C6. Dioksyny, "odświeżanie żywności" (Constar), ptasia grypa i BSE oraz inne problemy zglobalizowanej gospodarki żywnościowej. C7. Niekonwencjonalne sposoby produkcji rolniczej. C8. Rolnictwo ekologiczne i produkcja tzw. zdrowej żywności. C9. Organizacja sprzedaży produktów rolnych i żywnościowych. C10. Wyjazd mający na celu zebranie aktualnych informacji np., na plac "na Rybitwach" w Krakowie. C11. Fundusze unijne z których można finansować rozwój gospodarki żywnościowej. C12. Charakterystyka producentów wybranych produktów żywnościowych. C13. Spożycie wybranych produktów żywnościowych w Polsce per capita. C14. Udział Polski w międzynarodowym handlu żywnością przed wejściem Polski do UE. C15. Udział Polski w międzynarodowym handlu żywnością - Polska członkiem UE. Zaliczenie przedmiotu. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Czyżewski A. 1992. Gospodarka żywnościowa w Polsce i regionie. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa Grabowski S. 1997. Gospodarka żywnościowa w warunkach rynkowych. Szkoła Główna Handlowa. Warszawa. Łuczko-Bakuła W. Chomczuk T. i inni. 2004. Gospodarka żywnościowa i obszary wiejskie wobec procesu globalizacji. Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu. Rejman, K. Halicka E. 2001. Gospodarka żywnościowa : przewodnik do ćwiczeń. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Żmija J. Strzelczak L. 2000. Zarządzanie i marketing w agrobiznesie. Czuwajmy. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw gospodarki żywnościowej i aktualnego stanu zasobów produkcyjnych w Polsce - zna drogę wyodrębniania się kompleksu gospodarki żywnościowej w toku procesów rozwojowych Umiejętności: - student potrafi definiować zjawiska dotyczące gospodarki żywnościowej - umie wyjaśnić i rozpoznawać zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy elementami gospodarki żywnościowej - student potrafi przedstawić najważniejsze bariery rozwoju gospodarki żywnościowej w Polsce Kompetencje społeczne: - student nabywa kompetencje w zakresie oceny efektywności wykorzystania czynników produkcji w rolnictwie, zwłaszcza czynnika ludzkiego, tj. wydajności pracy - zna obiektywne przyczyny niższej wydajności pracy w rolnictwie, jako podstawy społeczno-politycznej legitymizacji prowadzenia polityki rolnej - student ma kompetencje do identyfikacji czynników determinujących funkcjonowanie rynków rolno-żywnościowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń (ocena formująca): - ocena z przygotowania do zajęć zadań problemowych z zakresu tematyki przedmiotu - aktywność na zajęciach - ocena za przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia w formie ustnej Zaliczenie wykładów: Test wielokrotnego wyboru w pierwszym terminie oraz egzamin ustny w kolejnych terminach 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.