Ogólna uprawa roli i roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.OUR.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ogólna uprawa roli i roślin |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, 4 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO, / ECTS: 4 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy Celem przedmiotu (semestr IV) jest przedstawienie wiedzy dotyczącej siedliska roślin uprawy polowej, biologii chwastów, metod regulacji zachwaszczenia, konstrukcji zmianowań. Podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z cechami produkcji polowej roślin, zasadami konstrukcji zmianowań roślin, regulacji zachwaszczenia, w tym stosowania herbicydów. |
Pełny opis: |
Wykłady (IV semestr): 1-2.Siedlisko roślin uprawnych: czynniki klimatyczne, topograficzne, edaficzne, biotyczne i antropogeniczne 3-4. Zmianowanie roślin nomenklatura i elementy zmianowania - pozytywne i negatywne ich cechy. Znaczenie płodozmianu we współczesnym rolnictwie 5-6. Pojęcie chwastów, klasyfikacja geograficzno-historyczna, formy życiowe, szkodliwość, źródła zachwaszczenia 7-9. Podstawy zwalczania chwastów (progi szkodliwości, krytyczne okresy konkurencji) 10-13. Przegląd metod ograniczania zachwaszczenia 14-15. Nowe tendencje w zakresie nauki o płodozmianach i herbologii Ćwiczenia IV semestr: 1-12. Ocena wymagań siedliskowo-agrotechnicznych roślin uprawnych 13-16. Podziały chwastów i ocena ich znaczenia w agrocenozach 17-20. Rozpoznawanie chwastów w różnych stadiach rozwojowych 21-30. Projektowanie regulacji zachwaszczenia. Praca w dwuosobowych zespołach w oparciu o przyjęte założenia z uwzględnieniem: a. kryterium ustalania dawek herbicydów, doboru herbicydów, sporządzanie listy kontrolnej stosowania środków ochrony roślin b. doboru herbicydów w zależności od stanu zachwaszczenia, terminu stosowania Ćwiczenia terenowe: 1-6. Ocena różnic morfologicznych między roślinami uprawnymi, rozpoznawanie chwastów w łanach roślin uprawnych oraz ocena zachwaszczenia Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 51 / ECTS: 4 w tym: wykłady: 15 godz. ćwiczenia i seminaria: 36 godz. konsultacje: 5 godz. udział w badaniach: 0 godz. udział w egzaminach i zaliczeniu: 5 godz. praca własna: 39 |
Literatura: |
1. B. Świętochowski, B. Jabłoński, R. Krężel, M. Radomska. Ogólna uprawa roli i roślin (podręcznik), PWRiL, 1996. 2. W. Roszak. Ogólna uprawa roli i roślin (materiały pomocnicze do ćwiczeń).PWN, 1997. 3. J. Kuś. Systemy gospodarowania w rolnictwie, IUNiG Puławy, 1995. 4. Z. Woźnica. Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, 2008. 5. T. Praczyk, G. Skrzypczak. Herbicydy, PWRiL, 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą siedliska roślin uprawnych, grup rolniczych roślin i chwastów. 2. Zna zasady następstwa roślin i niektórych czynników agrotechnicznych (np. herbicydy); może racjonalnie wykorzystać potencjał przyrody w produkcji roślinnej. Umiejętności: 1. Student potrafi dobrać rośliny możliwe do uprawy we wskazanych warunkach glebowo-klimatycznych. 2. Rozpoznaje najważniejsze chwasty segetalne w różnych stadiach rozwojowych, zna ich szkodliwość. 3. Potrafi regulować poziom zachwaszczenia przy użyciu różnych metod, w tym dobrać właściwie herbicydy stosownie do poziomu zachwaszczenia i szkodliwości chwastów. Kompetencje społeczne: 1.Student niektóre zagadnienia np. dotyczące doboru roślin do warunków siedliskowych, doboru herbicydów do upraw rolniczych rozwiązuje pracując w 2- osobowych zespołach - nabywa umiejętności organizowania pracy w zespole. 2.Rozumie konieczność ciągłego dokształcania się wynikającą z postępu technologicznego w rolnictwie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny za wykonane działania realizowane indywidualnie i w zespołach dwuosobowych w trakcie prac nad sprawozdaniami z ćwiczeń. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych. 2. Poprawność wykonania projektu oraz oceny z kolokwiów. Ćwiczenia terenowe: zaliczenie raportu z ćwiczeń terenowych. Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formujących. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.