Ogólna uprawa roli i roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.OUR.NI.RROAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ogólna uprawa roli i roślin |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, 4 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO, / ECTS: 6 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI status: kierunkowy Celem przedmiotu jest przedstawienie wiedzy dotyczącej siedliska roślin uprawnych, systemów i technik uprawy roli, specyfiki uprawy różnych gleb, układania zmianowań, systemów rolniczych. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z cechami produkcji polowej roślin, systemami rolniczymi, systemami uprawy roli i roślin oraz zmianowaniami. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Siedlisko roślin uprawnych: czynniki klimatyczne, topograficzne, edaficzne, biotyczne i antropogeniczne 3-4. Zmianowanie roślin: nomenklatura i elementy zmianowania - pozytywne i negatywne ich cechy. 5-6. Znaczenie płodozmianu we współczesnym rolnictwie. 7-8. Systemy uprawy roli a) system płużny: uprawki i zespoły uprawek; b) uproszczenia systemu płużnego uprawy roli; c) siew bezpośredni. 9-10. Specyfika uprawy różnych gleb. 11-14. Charakterystyka systemów rolniczych. 15. Najważniejsze tendencje w zakresie uprawy roli i roślin. Ćwiczenia laboratoryjne (projektowe): 1-10. Ocena wymagań siedliskowych i agrotechnicznych roślin zbożowych, okopowych, motylkowatych, przemysłowych i innych. 11-20. Konstrukcja płodozmianów i zmianowań dostosowanych do systemów uprawy roli (praca zespołowa) 21-25. Opracowanie całokształtu uprawy roli dla wybranych roślin z uwzględnieniem systemów uprawy roli. Ćwiczenia terenowe: 1-5. Ocena cech morfologicznych roślin uprawnych w różnych fazach rozwojowych. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 65 / ECTS: 5 lub 6 w tym: wykłady: 15 godz. ćwiczenia i seminaria: 30 godz. konsultacje: 10 godz. udział w badaniach: 0 godz. udział w egzaminach i zaliczeniu: 10 godz. praca własna: 60 lub 90 |
Literatura: |
1.B. Świętochowski, B. Jabłoński, R. Krężel, M. Radomska. Ogólna uprawa roli i roślin (podręcznik), PWRiL, 1996. 2.W. Roszak. Ogólna uprawa roli i roślin (materiały pomocnicze do ćwiczeń).PWN, 1997. 3.J. Kuś. Systemy gospodarowania w rolnictwie, IUNiG Puławy, 1995. 4.Z. Woźnica. Herbologia ; Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, 2008. 5.T. Praczyk, G. Skrzypczak. Herbicydy, PWRiL, 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą siedliska roślin uprawnych, grup rolniczych roślin i technologii uprawy roli. 2. Zna zasady następstwa roślin; może racjonalnie wykorzystać potencjał przyrody w produkcji roślinnej. Umiejętności: 1. Student potrafi dobrać rośliny możliwe do uprawy we wskazanych warunkach glebowo-klimatycznych. 2. Potrafi zaprojektować zmianowanie roślin w różnych technologiach uprawy roli. Kompetencje społeczne: 1. Student niektóre zagadnienia np. dotyczące konstruowania płodozmianów rozwiązuje pracując w 2 osobowych zespołach i nabywa umiejętności organizowania pracy w zespole. 2. Rozumie konieczność ciągłego dokształcania się wynikającą z postępu technologicznego i metodycznego oraz zmian w ustawodawstwie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia (oceny formujące): 1. Oceny z dwóch pisemnych sprawdzianów. 2 Zaliczenie projektu dotyczącego koncepcji produkcji roślinnej. Ćwiczenia terenowe: zaliczenie raportu z ćwiczeń terenowych. Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formujących. Wykłady: Ocena podsumowująca: ustny egzamin z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (losowo wybrane pytania). --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.