Ochrona roślin z podstawami przechowalnictwa I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.OROP.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona roślin z podstawami przechowalnictwa I |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: |
Rolnictwo, 1 sem, stacj. inż. obowiązkowe Rolnictwo, 4 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECTS: 4 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest przedstawienie ogólnych zasad ochrony roślin i przechowalni przed agrofagami oraz podstawowych metod i środków zwalczania agrofagów w roślinach uprawnych i przechowalniach. Podczas zajęć zostaną omówione podstawowe grupy szkodników występujące w uprawach roślin oraz przechowalniach i metody wykorzystywane w celu ich ograniczenia, zwalczania. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Rys historyczny ochrony roślin. Znaczenie ochrony roślin przed szkodnikami. Przegląd zwierząt będących szkodnikami roślin. 3-4. Podstawy ekologiczne rozprzestrzeniania się szkodników. Zdolności adaptacyjne szkodników do środowiska. 5-6. Typy uszkodzeń i pojęcie szkodliwości. Aspekty ekonomiczne ochrony roślin i progi ekonomicznej szkodliwości owadów. Lustracje, monitoring i prognozowanie. 7-8. Metody ochrony roślin stosowane do zwalczania szkodników. Metoda hodowlana. Metody mechaniczne i fizyczne. 9-10. Kwarantanna. Metody agrotechniczne. 11-12. Organizmy pożyteczne w ochronie roślin przed szkodnikami. Biologiczna ochrona roślin. Mikrobiologiczne zwalczanie szkodników. Biopestycydy z żywymi owadami. 13-14. Chemiczna ochrona roślin przed szkodnikami. 15-16. DPOR. Nowe kierunki w ochronie roślin przed szkodnikami. Ochrona roślin uwzględniająca ochronę środowiska. 17-18. Znaczenie gospodarcze szkodników magazynowych, ich biologia i ekologia oraz wykrywanie. Metody ochrony spichrzów i magazynów. Ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: 1 – 3. Budowa i systematyka nicieni. Diagnostyka ważniejszych roztoczy, skorupiaków i wijów. Budowa i systematyka owadów. Diagnostyka i rozpoznawanie uszkodzeń roślin. 4 – 6. Diagnostyka owadów bezskrzydłych - pierwotny brak skrzydeł. Diagnostyka owadów uskrzydlonych o przeobrażeniu niezupełnym i aparacie gębowym gryzącym. Diagnostyka owadów uskrzydlonych o przeobrażeniu niezupełnym i aparacie gębowym kłująco–ssącym. 7 – 9. Diagnostyka i podział owadów uskrzydlonych o przeobrażeniu zupełnym. Charakterystyka wybranych rodzin chrząszczy. 10 – 12. Entomologia stosowana. Diagnostyka szkodników wielożernych - bezkręgowce i kręgowce. 13 – 15. Diagnostyka szkodników zbóż i ich zwalczanie. Diagnostyka szkodników roślin okopowych. Szkodniki ziemniaka, buraka i ich zwalczanie. 16 – 18. Diagnostyka i zwalczanie szkodników roślin motylkowych grubo i drobnonasiennych. 19 – 21. Diagnostyka wybranych szkodników tytoniu i rzepaku oraz ich zwalczanie. 22 – 24. Diagnostyka ważniejszych szkodników warzyw, wybranych upraw sadowniczych i roślin ozdobnych. 25 – 27. Obliczanie efektywności ekonomicznej zabiegów ochrony roślin przed szkodnikami w grupach 2 osobowych. Planowanie ochrony wybranych roślin przed szkodnikami. Ocena raportu. 28 – 30. Diagnostyka szkodników magazynowych ziarna. 31 – 32. Diagnostyka szkodników surowców i produktów roślinnych. Ćwiczenia terenowe: 33–35. Diagnostyka makroskopowa szkodników i uszkodzeń roślin w terenie w grupach 10 osobowych. Ocena zbioru szkodników roślin. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 48, ECTS 2,0 w tym: wykłady 18 godz. ćwiczenia i seminaria 35 godz. konsultacje 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godzin praca własna 48 godz,. ECTS 2,0 |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Boczek J. 1998. Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, Wyd SGGW, Warszawa. 2. Wilkaniec B. (pod red.) Entomologia cz. 1 i 2. 2010. PWRiL. 3. Jaworska M. Ochrona środowiska i ochrona roślin. UR 2012. Uzupełniająca: 1. Borecki Z. 2001. Nauka o chorobach roślin. Wyd. PWRiL Warszawa 2. Kryczyński S., Weber Z. 2010. Fitopatologia. PWRiL, Poznań. 3. Häni F. i in. 1998. Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej. Wyd. PWRiL |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: -Posiada ogólną wiedzę o metodach ochrony roślin -Charakteryzuje rozwój, objawy oraz metody zwalczania chorób i szkodników -Zna metody i warunki przechowywania podstawowych płodów rolnych oraz procesy fizjologiczne zachodzące podczas przechowywania Umiejętności: -Rozpoznaje szkodniki i choroby -Planuje przeprowadzenie właściwej ochrony roślin z uwzględnieniem zasad BHP -Potrafi izolować patogeny z materiału roślinnego Kompetencje społeczne: -Rozwiązuje postawione zadania w zespole lub samodzielnie -Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych -Rozumie potrzebę poszerzenia wiedzy i dokształcania się -Ma świadomość ryzyka i skutków stosowania chemicznych oraz biologicznych środków ochrony roślin |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach, ograniczony czasowo - test jednokrotnego wyboru oraz pytania problemowe. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Oceny formujące: 1. Oceny z kolokwiów (I kolokwium- ćw. 1-9; II-10-18; III-19-24, 28-32) 2. Sprawdzian umiejętności rozpoznawania szkodników i chorób roślin podczas każdych zajęć. 3. Ocena za wykonanie zadania obliczeniowego w zespole (ćw. 25-27). 4. Ocena za wykonanie zbioru szkodników i zielnika z objawami chorób roślin (ćw. 33-35) 5. Zaliczenie raportu z ćwiczeń terenowych. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.