Ochrona roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.ORO.SI.RBIOY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona roślin |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: BIOGOSPODARKA / ECTS: 8 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Cele kształcenia: zdobycie wiedzy na temat ważnych dla biogospodarki chorób i szkodników roślin uprawnych oraz metod zapobiegania i zwalczania agrofagów. Poznanie metod monitoringu organizmów szkodliwych. Studenci zostaną zaznajomieni z jednostkami chorobowymi, ich sprawcami (wirusy, bakterie, grzyby), szkodnikami roślin. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z rozpoznawaniem chorób na podstawie objawów i oznak etiologicznych, rozpoznawaniem gatunków szkodników na podstawie cech morfologicznych i powodowanych uszkodzeń roślin. Omówione zostaną takie zagadnienia jak: czynniki sprzyjające występowaniu agrofagów, odporność roślin i agrofagów, ekonomiczne aspekty ochrony roślin. |
Pełny opis: |
Wykłady 1-3. Znaczenie ochrony roślin przed agrofagami/chorobami. Zadania i podział Fitopatologii. Diagnostyka fitopatologiczna, objawy chorób infekcyjnych 4-7. Choroby nieinfekcyjne. Czynniki chorobotwórcze, ich podział i identyfikacja. 8-11. Budowa, rozmnażanie systematyka fitopatogenów. Pasożytnictwo i patogeniczność, cechy patogenów, rodzaje pasożytów. 11-15. Rozwój choroby zakaźnej. Odporność roślin na choroby, epidemia chorób roślin. 16-17. Znaczenie ochrony roślin przed szkodnikami. Podstawy ekologii szkodników. Czynniki ekologiczne. 18-19. Prognozy i sygnalizacja w ochronie roślin. Progi ekonomicznej szkodliwości. Ekonomiczne uzasadnienie zwalczania szkodników roślin uprawnych. Typy uszkodzeń i pojęcie szkodliwości. 20-21. Podział metod ochrony roślin. Kwarantanna.Metoda fizyczna i mechaniczna. 22-24. Ochrona niechemiczna: hodowlana, agrotechniczna, biologiczna. 25-27. Ochrona chemiczna. 28-30. Ochrona organizmów pożytecznych. Ochrona roślin a ochrona środowiska. Ćwiczenia audytoryjne: 1-3. Aktualny przegląd fungicydów stosowanych w uprawach roślin rolniczych. 4-10. Obliczanie efektywności ekonomicznej zabiegów ochrony roślin przed chorobami w grupach 2 osobowych. Planowanie ochrony wybranych roślin przed chorobami. Ocena raportu 11-12. Systematyka szkodników i organizmów pożytecznych należących do świata zwierząt. Omówienie ważniejszych grup zwierząt w ochronie roślin. 13-15. Szkodniki roślin zbożowych, przemysłowych, okopowych, motylkowych – biologia, szkodliwość, znaczenie. 16-18. Szkodniki roślin sadowniczych, warzywniczych – biologia, szkodliwość, znaczenie. Szkodniki magazynów – biologia, szkodliwość, znaczenie. 19-20. Opracowanie ochrony upraw przed szkodnikami – dobór metod nie chemicznych i chemicznych środków ochrony roślin. Ćwiczenia laboratoryjne: 1-2. Diagnostyka chorób wirusowych roślin – szkodliwość objawy, zasady ochrony roślin. Diagnostyka bakterioz roślin – szkodliwość objawy, zasady ochrony roślin, wybrane choroby bakteryjne. 3-4. Diagnostyka grzybów z gromady śluzorośle pasożytnicze – charakterystyka gromady, wybrane choroby, szkodliwośc objawy, , rozwój zasady zwalczania. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady biczykowe (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby, szkodliwość objawy, rozwój, zasady zwalczania). 5-6. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady workowce (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby, szkodliwość objawy, rozwój, zasady zwalczania). 7-8. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgromady podstawczaki (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby, szkodliwość objawy, rozwój, zasady zwalczania). 9-10. Diagnostyka chorób roślin powodowanych przez grzyby z podgomady grzyby niedoskonałe (charakterystyka podgromady i zestaw chorób; wybrane choroby, szkodliwość objawy, rozwój, zasady zwalczania). 11-13. Szkodniki roślin zbożowych, przemysłowych, okopowych, motylkowych – biologia, szkodliwość, znaczenie. Diagnostyka szkodników roślin uprawnych (zbożowych, przemysłowych, okopowych, motylkowych). 14-16. Szkodniki roślin sadowniczych, warzywniczych, pod osłonami – biologia, szkodliwość, znaczenie. Diagnostyka szkodników roślin sadowniczych, warzywniczych, pod osłonami. 17-18. Szkodniki magazynów – biologia, szkodliwość, znaczenie. Diagnostyka szkodników magazynowych. 19-20. Organizmy pożyteczne – biologia, znaczenie. Diagnostyka organizmów pożytecznych. Ćwiczenia terenowe: 1-5. Monitoring i diagnostyka szkodników w warunkach polowych, w magazynkach i innych obiektach gospodarczych. 6-10. Diagnostyka chorób roślin w terenie w wyznaczonych grupach Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 85, ECTS 4,0 w tym: wykłady 30 godz. ćwiczenia i seminaria 50 godz. konsultacje 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godzin praca własna 85 godz,. ECTS 4,0 |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kochman J., Węgorek W. 1997. Ochrona Roślin. Wyd. Plantpress, Kraków 2. Boczek J. Nauka o szkodnikach roślin uprawnych. Warszawa 1998. 3. Borecki Z. 2001. Nauka o chorobach roślin. Wyd. PWRiL, Warszawa Uzupełniająca: 1. Kryczyński S., Weber Z. 2010. Fitopatologia. PWRiL, Poznań. 2. Atlas szkodników roślin rolniczych: praca zbiorowa/pod red. Pawła K. Beresia; [zespół aut.: Paweł K. Bereś et al.]. Warszawa: Hortpress, 2014. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: -posiada podstawową wiedzę w zakresie biologii, morfologii, szkodliwości i zwalczania ważniejszych agrofagów, - posiada podstawową wiedzę o metodach ochrony roślin, -zna czynniki oddziaływujące na występowaniu szkodników, organizmów pożytecznych oraz chorób roślin uprawnych Umiejętności: -umie dokonać diagnostyki ważniejszych agrofagów. -potrafi dobrać odpowiednie do chronionej rośliny i zwalczanego agrofaga integrowane metody ochrony roślin -potrafi dokonać oceny zagrożenia agrofagami Kompetencje społeczne : -ma świadomość ważności zagrożeń dla biogospodarki związanych z agrofagami. -rozumie konieczność stałego dokształcania w zakresie ochrony roślin. - ma świadomość znaczenia ochrony roślin dla stanu środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach, ograniczony czasowo - test jednokrotnego wyboru. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Oceny formujące: 1. Oceny z kolokwiów 2. Sprawdzian umiejętności rozpoznawania szkodników i chorób roślin podczas każdych zajęć. 3. Ocena za wykonanie zadania obliczeniowego w zespole. 4. Ocena za wykonanie zbioru szkodników i zielnika z objawami chorób roślin. 5. Zaliczenie raportu z ćwiczeń terenowych. Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.