Informacja i komunikacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.IKS.SL.RZAXY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Informacja i komunikacja społeczna | ||
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw | ||
Grupy: |
Zarządzanie, 4 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE / ECTS: 2 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL Status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami przygotowywania właściwych komunikatów w organizacji (przedsiębiorstwie) z punktu widzenia menedżera. Celem jest także analiza procesu informacyjnego na przykładzie zarządzania organizacją oraz poznanie sposobów jego wdrażania w praktyce. Program nauczania obejmuje treści merytoryczne przedmiotu, w tym w szczególności: a) w zakresie komunikacji społecznej - istota procesu komunikowania - pojęcia, cele, sposoby, typy, formy, budowanie komunikatów informacyjnych i perswazyjnych, zasady przygotowywania prezentacji, prowadzenia debat i dyskusji; b) w zakresie informacji - istota, rodzaje i źródła pozyskiwania informacji, gromadzenie, selekcjonowanie informacji (zewnętrznej i wewnętrznej), projektowanie potrzeb, pozyskania i wykorzystania informacji w firmie. |
||
Pełny opis: |
Wykłady (15): 1. Informacja - istota, definicje, znaczenie, rola informacji w procesie podejmowania decyzji menedżerskich. 2. Rodzaje informacji i źródła pozyskania, kryteria wyszukiwania. 3. Rola informacji w zarządzaniu firmą. 4. Zarządzanie informacją w biznesie - gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji (wewnętrznej i zewnętrznej) . 5. Tworzenie bazy danych w przedsiębiorstwie - zasady, systemy przetwarzania danych. 6. Systemy informacyjne w firmie. 7. Systemy informatyczne w firmie. 8. Koszty informacji i nakłady na informatyzację. 9. Korzyści wykorzystania informacji w biznesie. 10. Informacja a społeczeństwo informacyjne. 11. Istota procesu komunikowania - definicje, cele, sposoby. 12. Formy i typy komunikowania. 13. Komunikowanie w organizacji. 14. Prowadzenie dyskusji. Zarządzanie zespołem. 15. Komunikowanie z otoczeniem. Komunikowanie z klientem. Zintegrowana komunikacja marketingowa. Ćwiczenia (15): 1. Współczesne techniki i narzędzia pozyskiwania i przekazywania informacji. Dyskusja. 2. Informacja jako wiedza. Praca w grupach i dyskusja. 3. Informacja jako podstawa podejmowania decyzji menedżerskich - praca w zespołach. 4. Informacja jako podstawa podejmowania decyzji menedżerskich - praca w zespołach. 5. Informacja, rynkowa, finansowa i marketingowa - poszukiwanie źródeł informacji. Praca w grupach. 6. Informacja, rynkowa, finansowa i marketingowa - poszukiwanie źródeł informacji. Praca w grupach. 7. Informacja wewnętrzna i zewnętrzna - analiza case study. 8. Źródła informacji w organizacji: zamknięte i otwarte - praca w grupach. 9. Kryteria oceny jakości informacji biznesowej - case study. 10. Systemy komunikowania i przepływu informacji w organizacji. Analiza i dyskusja. 11. Opracowywanie komunikatów informacyjnych i perswazyjnych. 12. Zasady organizacji spotkań dyskusyjnych - prezentacja i dyskusja. 13. Zasady organizacji debat publicznych - projekt i dyskusja. 14. Przygotowywanie komunikatu prasowego - praca w zespołach. 15. Opracowywanie projektu systemu zarządzania wiedzą i informacją dla wybranego przedsiębiorstwa. Struktura aktywności studenta zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 ECTS 1,4 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 0 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie końcowym 5 godz. praca własna (0,6 ECTS) 15 godz |
||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. 2. Świątek-Barylska I. (red.) 2016. Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Wyd. Uniw. Łódzkiego. 3. Paszta E. 2013. Systemy zarządzania informacją i komunikacją w małych i średnich przedsiębiorstwach. Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego. 4. Borowiecki R., Czekaj J. 2012. Zarządzanie informacją i komunikacją w organizacjach gospodarczych i instytucjach sektora publicznego. Wyd. Dom Organizatora. 5. Martyniuk Z. 2000. Zarządzanie informacją i komunikacją : zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych. Wyd. AE Kraków. Uzupełniająca: 1. Hamilton Ch. 2011.Skuteczna komunikacja w biznesie. PWN Warszawa. 2. Forlicz S. 2008. Informacja w biznesie. PWE Warszawa. 3. Ober J. 2007. Informacja i komunikacja w zarządzaniu. Wyd. Politechniki Śląskiej. 4. Borowiecki R., 2003. Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Wyd. Zakamycze Kraków. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - posiada wiedzę z zakresu poszukiwania, gromadzenia i opracowywania informacji, - ma znajomość systemów informacji i komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych, - ma znajomość procesów komunikowania interpersonalnego i organizacyjnego. Umiejętności: - potrafi gromadzić i opracować informacje, - umie budować systemy informacji i komunikacji w różnych strukturach organizacyjnych, - umie komunikować się i budować zrozumiałe komunikaty, - umie projektować system informacji w firmie. Kompetencje społeczne: - dostrzega konieczność stałego doskonalenia się w zakresie komunikacji społecznej i organizacyjnej, - dostrzega potrzebę doskonalenia umiejętności podejmowania inicjatyw społecznych, - potrafi w sposób kompetentny zorganizować pracę w grupie. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - pisemna forma odpowiedzi na pytania dotyczące problematyki omawianej na wykładach lub test jednokrotnego wyboru. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 średnio 90%). Ćwiczenia: ocena końcowa to średnia ocen za realizację prac indywidualnych oraz wykonane zadania zespołowe (w grupach lub w parach), w tym projektów. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Kiełbasa | |
Prowadzący grup: | Barbara Kiełbasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Kiełbasa | |
Prowadzący grup: | Barbara Kiełbasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bogusz, Barbara Kiełbasa | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bogusz, Barbara Kiełbasa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.