Interwencjonizm w gospodarce żywnościowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.IGZ.SM.REKZEZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interwencjonizm w gospodarce żywnościowej |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Ekonomia 2 st., stacjon. ekonomika żywności - p. obowiazkowe, sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Ekonomia / ECTS: 5 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i Poziom: SM Status: specjalnościowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Gospodarka państw wysokorozwiniętych z reguły nie mają charakteru wyłącznie wolnorynkowego, lecz poddawana mniej lub bardziej różnorodnym instrumentom regulacyjnym w sferze prawnej, ekonomicznej i rynkowej. Mają one wówczas charakter społecznej gospodarki rynkowej, gdy udział instrumentów wsparcia jest większy i dotyczy w dużym stopniu problematyki socjalnej lub gospodarki rynkowej mniej lub bardziej liberalnej. Szczególnie rolnictwa i gospodarka żywnościowa krajów UE wykazuje wysoki stopień działań o charakterze interwencyjnym. Obejmują one wiele sfer regulacji podmiotowej i przedmiotowej, w tym dotyczy wsi, rolnictwa, gospodarstw rolnych, pozarolnych podmiotów gospodarczych i rynków rolnych. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Zarys historyczny interwencjonizmu państwowego w gospodarce (2 godz.) 2. Interwencjonizm państwowy – definiowanie, cele, formy i instrumenty (2 godz.) 3. Interwencjonizm państwowy w wymiarze instytucjonalnym (2 godz.) 4-5. Struktury instytucjonalne interwencjonizmu państwowego i ich zadania (4 godz.) 6. Bariery administracyjne i koszty transakcyjne – uboczne efekty działań instytucjonalnych (2 godz.) 7. Rynek rolny jako obszar interwencjonizmu państwa (2 godz.) 8. Interwencjonizm w sferze ochrony środowiska w rolnictwie oraz instrumenty jej wdrażania (1 godz.) Ćwiczenia 1-2. Instrumenty wsparcia wsi i rolnictwa w ramach środków UE (4 godz.) 3. Krajowe instrumenty wsparcia rolnictwa (2 godz.) 4. Pomiar wsparcia rolnictwa (2 godz.) 5-6-7. Wizytowanie instytucji wsparcia wsi i rolnictwa i poznawanie, zadań, zasad i procedur (w miarę dostępności; Urząd Marszałkowski, Urząd Wojewódzki, ARiMR, ARR, MARR, WDOŚ, ODR) (6 godz.) 8. Projekcja reformy wsparcia wsi i rolnictwa na lata 2014-2020 (1 godz.) Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 35 godzin., ECTS 1,3; w tym: - wykłady 15 godzin - ćwiczenia 15 godzin - egzamin pisemny / ustny 2 godzina - konsultacje 3 godziny Razem 35 godzin tj. 1,3 pkt. ECTS e-learning 0 godzin, ECTS: 0 Praca własna 115 godzin, ECTS: 3,7 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Smoleń M, Górniak E. 2007. Interwencjonizm państwowy w warunkach rynkowych. Wydawnictwo Fosze 2007. 2. Acocella N. 2002. Zasady polityki gospodarczej PWN Warszawa - Musiał 1999. Studium prospektywne interwencjonizmu państwowego w rolnictwie terenów górskich. Zeszyty Naukowe AR, z. 246. 3. Budnikowski A. 2003. Międzynarodowe stosunki gospodarcze Wyd. PWE Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Flejterski S., Wakl P.T. 2003. Ekonomia globalna. System Wyd. Delfin. Warszawa 2. Idzik M. 2007. Barometry koniunktury w programowaniu ostrzegawczym w gospodarce żywnościowej. Wydz. SGGW Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedzy Ma podstawową wiedzę z zakresów ekonomicznych i społecznych przesłanek interwencji państwa (i organizacji międzynarodowych) w gospodarkę Umiejętności Potrafi dobrać instrumenty i mechanizmy interwencjonizmu nakierowanego na wieś i rolnictwo dostosowane do sytuacjo (lub potrzeb) Potrafi zmienić podział informacji państwa o rolnictwie i wsi na poziomie podmiotu gospodarczego Kompetencje społeczne Ma świadomość potrzeby ciągłego śledzenia zmian w polityce gospodarczej Państwa i programach pomocowych UE w obszarze gospodarki żywnościowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (Wiedza, Umiejętności lub Kompetencje Społeczne) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ćwiczenia: Cześć ćwiczeniowa - sprawdzian pisemny obliczeniowy. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie co najmniej 50% punktów przewidzianych w programie ćwiczeń. Wykłady: Zaliczenie wykładów na podstawie testu zaliczeniowego. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie minimum 50% punktów. Ocena końcowa liczona jako średnia z ćwiczeń oraz wykładów (ocena z ćwiczeń + ocena z wykładów / 2) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązkowych treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne formułuje ocenę końcową posługując się podanymi wyżej kryteriami |
Praktyki zawodowe: |
brak praktyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CWA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Musiał | |
Prowadzący grup: | Wiesław Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Musiał | |
Prowadzący grup: | Wiesław Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Musiał | |
Prowadzący grup: | Wiesław Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.