Chemia środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.CHS.SI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia środowiska |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Treść kursu: Początek i ewolucja Ziemi, chemizm atmosfery, wód i środowiska lądowego, chemiczne zanieczyszczenie środowiska i zmiany globalne na Ziemi, odżywianie się roślin, ocena zdolności sorpcyjnych i potrzeb wapnowania gleby, skład chemiczny różnych materiałów środowiskowych, właściwości i stosowanie nawozów organicznych i mineralnych, oddziaływanie nawozów na rośliny i środowisko, ocena żyzności i zasobności gleby w składniki pokarmowe. |
Pełny opis: |
Treść wykładów: 1. Nawozy organiczne – podział i ich wpływ na środowisko – 1 h. 2. Nawozy naturalne – właściwości, działanie na rośliny i środowisko – 2 h. 3. Nawozy zielone; biomasa jako źródło energii – 2 h. 4. Nawozy mineralne – podział i wpływ na środowisko – 1 h. 5. Nawozy jednoskładnikowe – 3 h. 6. Nawozy wieloskładnikowe i mikroelementowe – 2 h. 7. Potrzeby nawozowe i podstawowe prawa nawozowe – 1 h. 8. Chemiczne zanieczyszczenia środowiska – 2 h. 9. Prognozy zmian chemicznych środowiska – 1 h. Treść ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Oznaczenie zawartości azotu w nawozach azotowych - 3 h. 2. Oznaczenie zawartości fosforu rozpuszczalnego w wodzie w superfosfacie - 3 h. 3. Oznaczenie zawartości chloru w nawozach potasowych - 3 h. 4. Oznaczenie zawartości potasu w polifosce metodą fotometrii płomieniowej - 3 h. 5. Oznaczenie ogólnej alkaliczności nawozów wapniowych - 3 h. 6. Ustalenie dawki azotu pod rośliny uprawne - 3 h. 7. Ustalenie dawki fosforu i potasu pod rośliny uprawne - 3 h. 8. Określenie ilości metali ciężkich wprowadzanych do gleby z nawozami - 3 h. 9. Oznaczenie całkowitej zawartości azotu w osadzie ściekowym - 3 h. 10. Oznaczenie zawartości metali ciężkich w materiałach środowiskowych - 3 h. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 200; ECTS: 8 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 96; ECTS: 3,84 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 66; ECTS: 2,64 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 104; ECTS: 4,16 |
Literatura: |
1. Andrew J.E. i in.: Wprowadzenie do chemii środowiska. Wyd. Nauk.-Techn., Warszawa, 1999, s. 236. 2. VanLoon G.W., Duffy S.J.: Chemia środowiska. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 611. 3. Gorlach E., Mazur T.: Chemia rolna. PWN, Warszawa, 2002. 4. Mercik St. (Red.): Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne. Wyd. SGGW, 2004. 5. Przewodnik do ćwiczeń z chemii rolnej pod red. E. Gorlacha, skrypt AR w Krakowie |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - student posiada wiedzę o podstawach i interakcjach chemizmu atmosfery, hydrosfery i litosfery - poznaje metody i identyfikuje stan i zagrożenia chemiczne środowiska umiejętności: - rozumie jedność chemiczną biosfery i środowiska abiotycznego - potrafi przeprowadzić analizę stanu i przygotować plan łagodzenia i eliminacji zagrożeń naturalnych i antropogenicznych skażeń chemicznych środowiska kompetencje społeczne: - pracuje i organizuje działania w małym zespole w celu wykonania eksperymentu laboratoryjnego - docenia wagę i potrzebę dbałości o środowisko w skali globalnej i lokalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny każdego wykonania zadania laboratoryjnego i obliczeniowego w zespołach 2-3 osobowych, uwzględniające poprawność przeprowadzenia analizy, wykonania obliczeń, interpretacji wyników i formułowania wniosków. 2. Wykonanie indywidualnego planu nawożenia w skali pola. Ocena końcowa: średnia ocen formujących, uzyskanych na ćwiczeniach. Wykłady: egzamin pisemny - z zestawu kilkudziesięciu problemów podanych na początku kursu oraz zadanie obliczeniowe. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.