Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Waloryzacja obszarów wiejskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.3s.WOW.SM.ROSXX.I
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Waloryzacja obszarów wiejskich
Jednostka: Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza
Grupy: Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 3 sem. Kształtowanie i rewaloryzacja środowiska
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i procedurami związanymi z rozpoznaniem walorów przyrodniczych obszarów wiejskich. Uzyskane w trakcie realizacji przedmiotu umiejętności wykorzystane mogą być przy podejmowaniu decyzji w planowaniu przestrzennym, opartym o systemy waloryzacji wybranych obszarów i ułatwią właściwe rozwiązywanie problemów inżynierskich, dotyczących zarządzania zasobami środowiskowymi tych obszarów, uwzględniającymi ich ochronę i zagospodarowanie w sposób przyjazny dla środowiska, promujący rozwój zrównoważony.

Pełny opis:

WYKŁAD (15 godz.)

- Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska przyrodniczego, ich rola i znaczenie. Współzależności między poszczególnymi elementami środowiska.

- Analiza i klasyfikacja obszarów wiejskich według kryteriów środowiskowo-przyrodniczych Jakość rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Klasyfikacja według wskaźnika wrażliwości środowiska przyrodniczego. Lokalne formy ochrony przyrody. Klasyfikacja według wskaźnika naturalnych warunków dla rolnictwa.

- Analiza i klasyfikacja obszarów wiejskich według kryteriów gospodarczo-rolniczych. Klasyfikacja według wskaźnika intensywności produkcji zwierzęcej. Klasyfikacja według wskaźnika efektywności gospodarowania azotem.

- Klasyfikacja obszarów wiejskich według kryterium społeczno-organizacyjnego. Klasyfikacja według wskaźnika doświadczenia doradców i rolników. Klasyfikacja według wskaźnika zaangażowania administracji.

ĆWICZENIA (30 godz.)

- Przegląd i charakterystyka wybranych metod i technik stosowanych w waloryzacji środowisku przyrodniczego.

- Waloryzacja gleb według Witka i wsp., bonitacja gleb, kompleksy przydatności rolniczej. Ocena zawartości metali ciężkich w glebach według Kabaty-Pendias i wsp. jako przykład istotnej oceny nierolniczych właściwości gleb.

- Waloryzacji układów przestrzennych jednostek osadniczych obszarów wiejskich.

- Waloryzacji krajobrazów kulturowych obszarów wiejskich.

- Waloryzacja wód. Systemy oceny i klasyfikacji wód

powierzchniowych.

- Inwentaryzacja i ocena wybranych ożywionych elementów środowiska przyrodniczego.

Statystyka przedmiotu:

1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: -

2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 75; ECTS: 3

3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem

akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 45; ECTS: 1,8

4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne,

projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 30; ECTS: 1,2

5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do

realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 30; ECTS: 1,2

Literatura:

- Kozłowski S. 1991. Gospodarka a środowisko przyrodnicze. PWN Warszawa

- Kozłowski S. 2002. Ekorozwój –wyzwanie XXI wieku. PWN Warszawa,

- Nowicki M. 1993. Strategia ekorozwoju Polski. ARW Grzegorczyk Warszawa

- Szyszko J., Rylke J., Jeżowski D. (red.) 2002. Ocena i wycena zasobów przyrodniczych. SGGW, Warszawa.

- Obidziński A., Żelazo J. (red.) 2009. Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza. Wyd. SGGW, Warszawa,

- Senetra A., Cieślak I.: 2004. Kartograficzne aspekty oceny i waloryzacji przestrzeni. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn.

- Sołowiej D.: 1992. Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, WN UAM, Poznań.

- Łabętowicz J., Radecki A., Wasilewski Z. 2003. Waloryzacja obszarów wiejskich na potrzeby inwestycji środowiskowych. Woda-Środ.-Obsz. Wiej., Rozprawy naukowe i monografie. Wyd. IMUZ.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna relacje między ekologiczną a ekonomiczną polityką pań-stwa. Wymienia najważniejsze dziedziny polityki ekologicznej państwa, zna metody wyznaczania celów polityki ekologicznej oraz wskaźniki oceny skuteczności ich realizacji.

- Ma rozszerzoną wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, potrafi wybrać systemy informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania informacji o środowisku naturalnym.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Wykonuje analizy demograficzne, fizjograficzne oraz rolnicze dotyczące waloryzacji i zainwestowania terenu.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji okre-ślonego przez siebie lub innych zadania

Metody i kryteria oceniania:

Wykład oceniany w oparciu o test jednoktotnego wyboru:

Na ocenę 2,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga mniej niż

65% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę 3,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 65% do

72% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę 3,5 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 72% do

79% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę 4,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 79% do

86% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę 4,5 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 86% do

93% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę 5,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga ponad 93%

poprawnych odpowiedzi.

Ćwiczenia oceniane poprzez sprawdzian umiejętności: wykonania zadania obliczeniowego, analitycznego, czynności, wypracowania decyzji.

---

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U

lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów

kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub

K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad

dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego

przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami

formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)