Waloryzacja obszarów wiejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.WOW.SM.ROSXX.I |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Waloryzacja obszarów wiejskich |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 3 sem. Kształtowanie i rewaloryzacja środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i procedurami związanymi z rozpoznaniem walorów przyrodniczych obszarów wiejskich. Uzyskane w trakcie realizacji przedmiotu umiejętności wykorzystane mogą być przy podejmowaniu decyzji w planowaniu przestrzennym, opartym o systemy waloryzacji wybranych obszarów i ułatwią właściwe rozwiązywanie problemów inżynierskich, dotyczących zarządzania zasobami środowiskowymi tych obszarów, uwzględniającymi ich ochronę i zagospodarowanie w sposób przyjazny dla środowiska, promujący rozwój zrównoważony. |
Pełny opis: |
WYKŁAD (15 godz.) - Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska przyrodniczego, ich rola i znaczenie. Współzależności między poszczególnymi elementami środowiska. - Analiza i klasyfikacja obszarów wiejskich według kryteriów środowiskowo-przyrodniczych Jakość rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Klasyfikacja według wskaźnika wrażliwości środowiska przyrodniczego. Lokalne formy ochrony przyrody. Klasyfikacja według wskaźnika naturalnych warunków dla rolnictwa. - Analiza i klasyfikacja obszarów wiejskich według kryteriów gospodarczo-rolniczych. Klasyfikacja według wskaźnika intensywności produkcji zwierzęcej. Klasyfikacja według wskaźnika efektywności gospodarowania azotem. - Klasyfikacja obszarów wiejskich według kryterium społeczno-organizacyjnego. Klasyfikacja według wskaźnika doświadczenia doradców i rolników. Klasyfikacja według wskaźnika zaangażowania administracji. ĆWICZENIA (30 godz.) - Przegląd i charakterystyka wybranych metod i technik stosowanych w waloryzacji środowisku przyrodniczego. - Waloryzacja gleb według Witka i wsp., bonitacja gleb, kompleksy przydatności rolniczej. Ocena zawartości metali ciężkich w glebach według Kabaty-Pendias i wsp. jako przykład istotnej oceny nierolniczych właściwości gleb. - Waloryzacji układów przestrzennych jednostek osadniczych obszarów wiejskich. - Waloryzacji krajobrazów kulturowych obszarów wiejskich. - Waloryzacja wód. Systemy oceny i klasyfikacji wód powierzchniowych. - Inwentaryzacja i ocena wybranych ożywionych elementów środowiska przyrodniczego. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 75; ECTS: 3 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 45; ECTS: 1,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 30; ECTS: 1,2 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 30; ECTS: 1,2 |
Literatura: |
- Kozłowski S. 1991. Gospodarka a środowisko przyrodnicze. PWN Warszawa - Kozłowski S. 2002. Ekorozwój –wyzwanie XXI wieku. PWN Warszawa, - Nowicki M. 1993. Strategia ekorozwoju Polski. ARW Grzegorczyk Warszawa - Szyszko J., Rylke J., Jeżowski D. (red.) 2002. Ocena i wycena zasobów przyrodniczych. SGGW, Warszawa. - Obidziński A., Żelazo J. (red.) 2009. Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza. Wyd. SGGW, Warszawa, - Senetra A., Cieślak I.: 2004. Kartograficzne aspekty oceny i waloryzacji przestrzeni. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn. - Sołowiej D.: 1992. Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, WN UAM, Poznań. - Łabętowicz J., Radecki A., Wasilewski Z. 2003. Waloryzacja obszarów wiejskich na potrzeby inwestycji środowiskowych. Woda-Środ.-Obsz. Wiej., Rozprawy naukowe i monografie. Wyd. IMUZ. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Zna relacje między ekologiczną a ekonomiczną polityką pań-stwa. Wymienia najważniejsze dziedziny polityki ekologicznej państwa, zna metody wyznaczania celów polityki ekologicznej oraz wskaźniki oceny skuteczności ich realizacji. - Ma rozszerzoną wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, potrafi wybrać systemy informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania informacji o środowisku naturalnym. UMIEJĘTNOŚCI: - Wykonuje analizy demograficzne, fizjograficzne oraz rolnicze dotyczące waloryzacji i zainwestowania terenu. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji okre-ślonego przez siebie lub innych zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład oceniany w oparciu o test jednoktotnego wyboru: Na ocenę 2,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga mniej niż 65% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 3,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 65% do 72% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 3,5 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 72% do 79% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 4,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 79% do 86% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 4,5 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 86% do 93% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 5,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga ponad 93% poprawnych odpowiedzi. Ćwiczenia oceniane poprzez sprawdzian umiejętności: wykonania zadania obliczeniowego, analitycznego, czynności, wypracowania decyzji. --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.