Statystyka matematyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.STM.NI.RROAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka matematyczna |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Rolnictwo, 1 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cel nauczania przedmiotu: Student nabywa sprawność w analizowaniu danych statystycznych, stosowaniu metod i narzędzi statystycznych. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z analizą i wnioskowaniem statystycznym właściwym dla oceny stanu i przemian zjawisk zachodzących w dziedzinach związanych z rolnictwem. |
Pełny opis: |
Wykłady: 15 godz. I.Wprowadzenie do dyscypliny naukowej statystyka (1 godz.). II.Empiryczny opis rozkładu jednej zmiennej- szeregi szczegółowe i szeregi rozdzielcze (2 godz.). III.Analiza dynamiki zjawisk (2 godz.). IV.Rozkład zmiennej losowej (2 godz.). V.Konstruowanie przedziału ufności (1 godz.). VI.Analiza współzależności, korelacja liniowa (2 godz.). VII.Regresja liniowa i jej wykorzystanie we wnioskowaniu statystycznym (2 godz.). VIII. Testowanie hipotez statystycznych.(3 godz.). Ćwiczenia: 15 godz. I. Podstawowe pojecia statystyczne (1 godz.). II.Analiza empirycznego rozkładu jednej zmiennej- szeregi szczegółowe i szeregi rozdzielcze - przykłady (2 godz.). III.Analiza dynamiki zjawisk- rozw.zadań (2 godz.). IV.Rozkład zmiennej losowej. Sprawdzian. (2 godz.). V.Konstruowanie przedziału ufności (1 godz.). VI.Analiza współzależności- korelacja liniowa (2 godz.). VII.Regresja liniowa i jej wykorzystanie we wnioskowaniu statystycznym (2 godz.). VIII. Testowanie hipotez statystycznych.(2 godz.) IX.Sprawdzian Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 150; ECTS: 6 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 120; ECTS: 4,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach. Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Jóźwiak J.,Podgórski J. Statystyka od podstaw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczna, 2007. 2. Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - jest w posiadaniu ogólnej wiedzy o analizie szeregów rozdzielczych z wykorzystaniem odpowiednich miar. - zapoznaje się z ogólną teorią współzależności zjawisk. Umiejętności: - wykorzystuje poznane miary do analizy empirycznych szeregów strukturalnych. - dokonuje analizy współzależności za pomocą miar korekcji. - buduje proste równanie regresji liniowej oraz dokonać interpretacji jego parametrów. Kompetencje społeczne: - docenia potrzebę poszerzania zakresu wiedzy oraz zastosowania jej w naukach rolniczych . |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Ocena wystawiana jest za wykonanie zadań obliczeniowych (sprawdzian 3- 4 zadania). Wykłady: Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Student otrzymuje test do rozwiązania, obejmujący przede wszystkim zagadnienia teoretyczne prezentowane na wykładach . Pozytywną ocenę zarówno z ćwiczeń jak i wykładów student może uzyskać, gdy osiągnie więcej niż 50% maksymalnej punktacji. --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.