Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.3s.SOC.NL.RZAXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia
Jednostka: Katedra Statystyki i Polityki Społecznej
Grupy: Zarządzanie, 3 sem, niestacj. licencjat obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE / ECTS: 3 / semestr: 3

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NL

status: kierunkowy / obowiązkowy

Wymagania wstępne: brak

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Presocjologia - historia myśli społecznej.

2. Koncepcja socjologii jako nauki; prekursorzy socjologii akademickiej.

3. Kultura w ujęciu socjologicznym; subkultura, kontrkultura, relatywizm kulturowy.

4. Interakcje, stosunki i zależności społeczne.

5. Struktura społeczna (mikro i makrostruktury społeczne).

6. Ruchy społeczne.

7. Grupy społeczne, społeczeństwo, państwo, naród, zbiorowości etniczne.

8. Rodzina jako przykład grupy pierwotnej; typy rodzin, pokrewieństwo, małżeństwo.

9. Typy społeczeństw.

10. Socjalizacja w procesach uspołecznienia jednostki.

11. Kształtowanie się osobowości społecznej jednostki.

12. Status społeczny; role społeczne; tożsamość i więź społeczna.

13. Konformizm i dewiacje na tle koncepcji ładu społecznego.

14. Stratyfikacje społeczne; klasa, kasta, klasa średnia, klasa marginalizacji społecznej.

15. Nierówności i ruchliwość społeczna.

16. Płeć kulturowa w aspekcie socjalizacji, ról oraz nierówności społecznych.

17. Socjologiczna koncepcja władzy i przywództwa.

18. Instytucjonalne formy życia społecznego.

19. Zmiana społeczna w perspektywie socjologicznej; rozwój i postęp w perspektywie zmiany społecznej.

20. Nowoczesność, późna nowoczesność, ponowoczesność.

Ćwiczenia:

1. Kultura a natura; przyczyny powstania i rozwoju kultury.

2. Potrzeby pierwotne i wtórne; skutki stałego wzrostu potrzeb wtórnych.

3. Potrzeby a wartości; pojęcie wartości i systemu wartości.

4. Kultura a cywilizacja.

5. Społeczne wzorce zachowań, ich geneza i funkcje.

6. Normy społeczne i ich rodzaje (prawne, zwyczajowe, moralne).

7. Granice norm społecznych; pojęcie anomii.

8. Grupa społeczna i jej atrybuty; rodzaje i funkcje grup.

9. Wpływ grupy na osobowość społeczną człowieka.

10. Rola społeczna w grupie; cechy szczególne roli społecznej; pozycja w grupie.

11. Rola a osobowość.

12. System kontroli społecznej; sankcje i ich rodzaje.

13. Pojęcie integracji i dezintegracji grupy; konformizm i nonkonformizm.

14. Proces badawczy w socjologii, jego etapy, metody i techniki.

15. Badania masowe przy użyciu kwestionariusza (ankieta, wywiad).

Struktura aktywności studenta:

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 20 ECTS** 0,8

w tym:

wykłady - 10 godz.

ćwiczenia - 5 godz.

konsultacje - 4 godz.

egzamin końcowy - 1 godz.

praca własna (2,2 ECTS**) 55 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Bauman Z., Socjologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.

2. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

3. Goodman N., Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.

4. Knapik W., Kowalska M., Kapitał ludzki, kulturowy i społeczny a jakość życia mieszkańców obszarów wiejskich województwa małopolskiego, Wydawnictwo Eikon, Kraków 2011.

Uzupełniająca:

1. Knapik W., Kobieta w wiejskiej społeczności lokalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.

2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.

3. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa 1972.

4. Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Wiedza:

- student posiada podstawową wiedzę stanowiącą teoretyczne podstawy socjologii jako nauki o społeczeństwie;

- student zdobywa wiedzę z zakresu pojęć, teorii oraz specyfiki socjologicznego badania zjawisk społecznych.

Umiejętności:

- student potrafi umiejscowić historię dyscypliny na tle presocjologicznej refleksji dotyczącej życia społecznego;

- student jest w stanie określić kontekst filozoficzny i intelektualny narodzin socjologii;

- student dzięki uzyskanej wiedzy na temat socjologii jako dyscypliny naukowej posiada umiejętność analizy zjawisk społecznych.

Kompetencje społeczne:

- student rozumie rolę socjologii oraz socjologa w życiu społecznym; rozumie wieloparadygmatyczność socjologii;

- student cechuje się postawą świadczącą o umiejętności odróżniania refleksji potocznej od naukowej na temat życia społecznego;

- student rozumie znaczenie podstawowych dylematów i kontrowersji związanych z różnymi podejściami do analiz społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

egzamin pisemny - pytania problemowe

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ćwiczenia:

Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru.

Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia)

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)