Regionalne uwarunkowania uprawy roli i roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.RUR.SM.RROAP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Regionalne uwarunkowania uprawy roli i roślin |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. ekonomika rolnictwa, 1 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : ROLNICTWO: / ECTS: 3 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest przedstawienie wiedzy dotyczącej przyrodniczych warunków produkcji rolniczej w ujęciu regionalnym. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane ze środowiskiem przyrodniczym i z intensyfikacją produkcji roślinnej w kraju, analiza warunków pogodowych i glebowych oraz ich wpływ na globalną produkcję w regionie. Ponadto student zapozna się z produkcyjnością roślin na obszarze Europy i Polski oraz z oceną wykorzystania rolniczej przestrzeni produkcyjnej w wybranych rejonach Polski z uwzględnieniem możliwości gospodarowania na danych terenach a także wyróżnienia regionów produkcyjnych odnośnie rolniczych roślin uprawnych. |
Pełny opis: |
Wykład: 1-2. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego w Polsce w rolniczej przestrzeni produkcyjnej 3. Ocena rolnicza klimatu w Polsce 4. Ukształtowanie terenu i trudność w uprawie roli 5. Środowisko produkcji rolniczej Polski i jego wykorzystanie oraz ocena wykorzystania jakości rolniczej przestrzeni produkcyjnej 6. Zasoby wody w Polsce, a bilans wodny kraju 7. Intensyfikacja produkcji rolniczej w Polsce na tle regionów kraju 8. Porównanie plonowania grup roślin rolniczych w Polsce i UE. 9. Wymagania głównych grup roślin rolniczych odnośnie podstawowych czynników rozwojowych (gleba, agroklimat, grupy odmian). 10. Narastanie plonu biomasy w okresie wegetacji, rola czynników plonotwórczych i plonochronnych w tym procesie. 11. Terytorialne zróżnicowanie plonowania zbóż i kukurydzy. Mieszanki zbożowe jako alternatywne rozwiązanie technologiczne. 12. Czynniki decydujące o plonowaniu gatunków roślin okopowych – bulwiastych i korzeniowych, uprawy nasienne buraków i ziemniaków (sadzeniaków). 13. Terytorialne zróżnicowanie plonowania roślin przemysłowych: oleistych, włóknistych i specjalnych.Regionalne zróżnicowanie plonowania gatunków roślin motylkowatych drobnonasiennych i ich mieszanek z trawami. 14. Rośliny strączkowe – czynniki determinujące poziom uzyskiwanych plonów w kraju. Mieszanki zbożowo-strączkowe. Międzyplony na paszę i przyoranie. 15. Nowe tendencje w regionalnych uwarunkowaniach uprawy roli i roślin oraz potrzeba ciągłego aktualizowania wiedzy. Ćwiczenia: 1-3. Projekt dotyczący regionalnych uwarunkowań uprawy wskazanych gatunków roślin w wybranych regionach kraju. Praca wykonywana indywidualnie w oparciu o przyjęte założenia. Ćwiczenie nr 1 - Przydział założeń, opis metody. 4-6. Ocena oddziaływania warunków pogodowych w różnych regionach kraju na uprawę roli i roślin. 7-8. Ocena intensyfikacji produkcji rolniczej w zależności od warunków środowiskowych, warunki glebowe i rzeźba terenu 9. Ocena rolniczej przestrzeni produkcyjnej 10. Ocena intensyfikacji produkcji rolniczej w zależności od warunków środowiskowych, agroklimat i warunki wodne 11-12. Ocena wodnych wymagań roślin uprawnych 13-14. Ocena czynników plonotwórczych i plonochronnych 15. Rejonizacja upraw 16-19. Ocena przydatności glebowo-klimatycznej dla uprawy zbóż 20-23. Ocena przydatności glebowo-klimatycznej dla uprawy roślin pastewnych 24-27. Ocena przydatności glebowo-klimatycznej dla uprawy roślin ogrodniczych 28-29. Zmiany powierzchni i struktury upraw wybranych roślin w regionach i poszczególnych województwach Polski na przestrzeni lat 30. Zaliczenie przedmiotu na podstawie opracowanych prezentacji z poszczególnych ćwiczeń Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 50, ECTS** 2,0 w tym: wykłady (podać liczbę godzin) 15 godz. ćwiczenia i seminaria (podać liczbę godzin) 30 godz. konsultacje (podać liczbę godzin) 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże (podać liczbę godzin) 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu (podać liczbę godzin) 3 godz. praca własna (1,0 ECTS**) 25 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Jadczyszyn J.. Regionalne zróżnicowanie obszarów problemowych rolnictwa (OPR) w Polsce, Instrukcja upowszechnieniowa 163, IUNiG, Puławy 2009. 2. Rocznik Statystyczny Województw, GUS Warszawa. 3. Woś A., Klimat Polski w drugiej połowie XX wieku. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2010. 4. Szczegółowa uprawa roślin. wyd 2, 2003, WAR Wrocław, praca zbiorowa, red. Z. Jasińska i A. Kotecki. 5. Regionalne zróżnicowanie produkcji rolniczej w Polsce. Raporty IUNG PIB nr.3. Uzupełniająca: 1. Ocena zrównoważenia gospodarowania zasobami środowiska rolniczego w wybranych gospodarstwach, gminach, powiatach i województwach. Studia i raporty IUNG - PIB nr. 20. 2. Krajowe bazy o glebach. Studia i raporty IUNG - PIB nr. 51(5). 3. Wybrane zagadnienia produkcji roślinnej w Polsce. tudia i raporty IUNG - PIB nr. 44(18) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1.Student ma wiedzę dotyczącą dostosowania produkcji rolniczej do właściwości środowiska 2. charakteryzuje ideę zrównoważonego rozwoju 3. charakteryzuje podstawowe problemy produkcji rolniczej w ujęciu regionalnym, 4.ma zaawansowaną wiedzę na temat terytorialnego zróżnicowania plonowania najważniejszych gatunków roślin uprawnych Umiejętności: 1. student wybiera właściwe rozwiązania zmierzające do poprawy efektywności produkcji roślinnej poprzez dostosowanie produkcji roślinnej do warunków środowiskowych 2. umie korzystać z różnych źródeł w celu wykonania zadania ćwiczeniowego 3. analizuje warunki siedliskowe 4. posiada umiejętność zrozumienia analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji z zakresu uwarunkowań makroekonomicznych rozwoju gospodarczego wyróżnionych regionów kraju, 5. posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim z wykorzystaniem dostępnej literatury z róźnych źródeł. Kompetencje społeczne: 1. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, 2. potrafi współdziałać i pracować w grupie, 3. rozwiązuje podstawowe zadania w zespole (spełniając wyznaczone funkcje) lub samodzielnie. 4. samodzielnie potrafi kierować zespołem w celu wykonania zadania lub spełniać wyznaczone funkcje w zespole, K-2 5. rozumie konieczność ciągłego dokształcania się wynikającą z postępu technologicznego i metodycznego oraz zmian w ustawodawstwie. K-1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: pisemny egzamin z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień). Ćwiczenia: 1. Oceny za wykonane obliczenia i działania realizowane indywidualnie i w zespołach dwuosobowych w trakcie prac nad sprawozdaniem z ćwiczeń. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych, 2. Poprawność wykonania sprawozdań oraz oceny z kolokwiów. Ocena końcowa (formułująca): średnia z ocen formułujących porównanie wybranych regionów kraju pod względem możliwości produkcyjnych, doboru roślin intensyfikacji produkcji - forma indywidualnego projektu. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.