Podstawy marketingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.POM.NL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy marketingu |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Zarządzanie, 3 sem, niestacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciami dotyczącymi istoty marketingu. W ramach przedmiotu studneci mają możliwość zapoznania się m.in. ze sposobami kształtowania przez przedsiębiorstwo dostosowanej do rynku kompozycji instrumentów marketingowych (produktu, ceny, dystrybucji i promocji) oraz możliwości wpływania na zachowania konsumentów. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Geneza i rozwój koncepcji marketingu - marketing, a inne sposoby działania na rynku, reguły marketingowe - (2 godz.) 2. Zachowania nabywców na rynku i ich konsekwencje marketingowe - uwarunkowania procesu postępowania konsumentów, etapy procesu postępowania konsumentów. (2 godz.) 3. Polityka produktu w przedsiębiorstwie - miejsce produktu w marketingu, podział produktów według różnych kryteriów, struktura produktu według T. Levitta, cykl życia produktu, marka produktu. (2 godz.) 4. Polityka dystrybucji - podział kanałów dystrybucji, intensywność dystrybucji i jej powiązanie z rodzajami produktów, wybór pośredników w procesie dystrybucji, merchandaising. ( 2 godz.) 5. Polityka promocji w przedsiębiorstwie - miejsce promocji w marketingu, instrumenty promocji i ich funkcje, projektowanie kampanii promocyjnej. (2 godz.) 6. Cena jako element gry rynkowej - rodzaje strategii cen, zmiany i różnicowanie cen. ( 2 godz.) 7. Strategiczna opcja marketingu - strategie marketingowe. (3 godz.) Ćwiczenia: 1. Warunki funkcjonowania przedsiębiorstw - identyfikacja szans i zagrożeń płynących z otoczenia przedsiębiorstw. ( 2 godz.) 2. Segmentacja rynku - wybór kryteriów segmentacji i próba wyodrębnienia na tej podstawie segmentów rynku, wybór rynku docelowego. (2 godz.) 3. Zachowania nabywców na rynku, jako podstawa działalności marketingowej przedsiębiorstwa - hierarchia potrzeb, procesy decyzyjne nabywców, rodzaje ryzyka dostrzeganego przez nabywców i sposoby ich redukcji, kształtowanie lojalności nabywców. (2 godz.) 4. Działania i decyzje przedsiębiorstwa związane z produktem - m.in. poszukiwanie pomysłów na nowe produkty, identyfikacja funkcji opakowań. (3 godz.) 5. Dystrybucja w działalności marketingowej przedsiębiorstwa - formy dystrybucji sklepowej i pozasklepowej, wybór kanału dystrybucji przez przedsiębiorstwo. (2 godz.) 6. Działania związane z promocją w przedsiębiorstwie - mechanizm oddziaływania promocji, instrumenty promocji. (2 godz.) 7. Cena jako element marketingu mix - sposoby ustalania cen. (2 godz.) |
Literatura: |
1. Altkorn J. (red.): Podstawy marketingu. Instytut Marketingu, Kraków, 2003. 2. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing - Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa, 1996. 3. Kotler Ph.: Marketing. Dom Wydawniczy REBIS, Warszawa 2005. 4. Pilarczyk B., Mruk H. (red.): Kompendium wiedzy o marketingu. PWN, Warszawa, 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Słuchacz powinien znać istotę i podstawowe założenia marketingu, teorię zachowań konsumentów na rynku oraz instrumenty oddziaływania marketingowego przedsiębiorstwa na rynek. Umiejętności Dokonanie analizy możliwości i zagrożeń działania przedsiębiorstw na rynku w warunkach zidentyfikowanych zmian. Wybór zmiennych segmentacyjnych dla określonych produktów i usług. Przeprowadzenie analizy zachowania konsumentów na rynku z uwzględnieniem rodzajów decyzji nabywczych, dostrzeganego ryzyka i możliwości jego redukcji w procesie zaspokajania określonych potrzeb. Podejmowanie decyzji o rozwoju nowego produktu, klasyfikacji elementów struktury produktu, opisu funkcji opakowań. Podejmowanie decyzji dotyczących wyboru i kształtowania kanałów dystrybucji w określonych warunkach. Wybór podstawowych form promocji w określonych warunkach. Podejmowanie decyzji w zakresie kształtowania ceny produktów. Kompetencje społeczne Docenianie potrzeby stałego poszerzania wiedzy w zakresie podstawowego instrumentarium marketingu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady Egzamin- forma pisemna (test) z treści wykładów. Zaliczenie- forma pisemna z treści ćwiczeń + zaangażowanie w pracę i kreatywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.