Polityka gospodarcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.PGS.SL.REKXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka gospodarcza |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Ekonomia, 3 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z zasadami polityki gospodarczej. Poznanie funkcji polityki gospodarczej, podstawowych doktryn rozwojowych o0raz mechanizmów oddziaływań |
Pełny opis: |
Wykłady: Podstawowe funkcje polityki gospodarczej - 1 h, Uwarunkowania, cele i dziedziny polityki gospodarczej a planowanie gospodarcze - 2 h Doktryny i kierunki - 2 h Polityki sektorowe - 2 h Problemy rozwoju gospodarczego - 2 h Polityka pieniężna - 2 h Polityka fiskalna - 2 h Elementy międzynarodowej polityki gospodarczej - 2 h. Ćwiczenia: Polityka Gosp w różnych krajach - 1 h, Uwarunkowania rozwoju gospodarczego - 2 h, Merkantylizm i Liberalizm a wspolczesne kierunki - 2h, Polityki sektorowe-omowienie narzędzii-2h, Instrumenty polityki pieniężnej - 2h, Instrumenty polityki fiskalnejej oraz koordynacja - 2h, Polityka współpracy w zakresie polityki gospodarcze - 2h. Bilans nakładu pracy studenta: wykłady – 15 godz. ćwiczenia – 15 godz. egzamin końcowy – 1 godz. konsultacje – 14 godz. Razem: 45 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 40 godz. opracowanie problemów w grup – 45 godz. przygotowanie do zaliczenia – 30 godz. przygotowanie do egzaminu – 40 godz. Razem godz: 45 godz. + 155 godz : 25 = 8,0 (czyli 8 pkt ECTS) OGÓŁEM: 8 pkt ECTS |
Literatura: |
B. Winiarski red., Polityka Gospodarcza , Wyd Nauk PWN, Warszawa 2001 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu ( wykłady + ćwiczenia ) student: A/ wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia polityki gospodarczej, - identyfikuje różnice między poszczególnymi funkcjami, np. między stabilizacyjną a redystrybucyjną, - opisuje mechanizm działania najważniejszych cech i systemów gospodarczych, - wskazuje teoretyczne podstawy racjonalnych decyzji przez Państwo w zakresie polityki gospodarczej B/ umiejętności: - ilustruje graficznie kluczowe zależności w plityce gospodarczej oraz ograniczenia wyboru (w danym systemie ), - przewiduje skutki dla Państwa realizacji danej polityki gospodarczej ( interwencji Państwa lub liberalizm gospodarczy, - prognozuje zmiany zachowań podmiotów gospodaczych pod wpływem określonej polityki gospodarczej - oblicza wielkości podstawowych danych realizowanej polityki. C/ kompetencje społeczne: - ma świadomość zmian w gospodarce i wynikającej z tego konieczności dostosowań polityki do ogólnych warunków na rynku oraz permanentnego uczenia się, - zna i rozumie odmienność interesów ekonomicznych głównych podmiotów gospodarki rynkowej oraz ich skutki społeczne ( napięcia, konflikty, nierówności ), - zna i rozumie podstawowe zagadnienia polityki gospodarczej oraz zjawiska i procesy z zakresu polityki gospodarczejco ułatwia konsensus społeczny - umie wystąpić, argumentować i uzasadniać swoją odpowiedź przed grupą i rozwiązywać problemy ( wyjaśniać zjawiska) w 2-3 osobowych zespołach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, który ma pokazać stopień opanowania i rozumienia podstawowych zagadnień teoretycznych funkcjonowania polityki gospodarczej 1.Zaliczenie ćwiczeń ( oceny cząstkowe ): - 2 kolokwia pisemne, które wymagają oraz uczą systematycznej pracy i sprawdzają znajomość najważniejszych kategorii polityki gospodarczej, związków przyczynowo - skutkowych, a szczególnie umiejętność ich praktycznego zastosowania w konkretnych sytuacjach i zdarzeniach gospodarczych ( 2/3 punktów ) oraz umiejętność rozwiązywania prostych zadań samodzielnie i w pracy w grupowej, i prawidłowej interpretacji otrzymanych wyników ( 1/3 punktów możliwych do uzyskania, - punkty za aktywność na zajęciach, pod warunkiem uzyskania ze sprawdzianów 60% punktów. Skala ocen podana na początku semestru. 2. Wykłady- egzamin pisemny, który sprawdza opanowanie i rozumienie teoretycznych podstaw funkcjonowania polityki gospodarczej. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.