Nauka o organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.NAO.NL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauka o organizacji |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Zarządzanie, 3 sem, niestacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Zarządzanie ECTS 5/ semestr 3 Profil: ogólnoakademicki /Forma i poziom: NL status: przedmiot podstawowy Wymagania wstępne: znajomość podstaw zarządzania Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i podejściami w zakresie funkcjonowania organizacji oraz ich praktycznym zastosowaniem, ukształtowanie rozumienia funkcjonowania organizacji w zmiennym otoczeniu, zdobycie umiejętności rozwiązywania problemów pojawiających się w funkcjonowaniu organizacji. |
Pełny opis: |
Wykłady: Istota i przedmiot nauki o organizacji - 2; Tradycja i współczesność w nauce o organizacji - 2; Zasoby, majątek, potencjał i kapitał organizacji - 3; Organizacja – istota, pojęcie - 3; System funkcji, procesów i operacji w organizacji - 2; Modele cyklu życia organizacji - 2; Zarządzanie jako podsystem organizacji - 3; Tworzenie i przekształcanie organizacji - 2; Prawno-organizacyjne i własnościowe formy zorganizowanego działania - 3; Współdziałanie organizacji - 2; Zmiana jako warunek rozwoju - 2; Nowe podejścia do organizacji - 2; Teoria organizacji a praktyka zarządzania - 2; Ćwiczenia: Identyfikacja istoty nauki o organizacji - 1; Organizacja – istota, cechy, rodzaje i typy organizacji - 2; Zasoby i majątek - 1; Potencjał i kapitał - 1; Cechy systemu funkcji, procesów i operacji w organizacji - 1; Rozpoznawanie różnych typów organizacji - 1; Cykl życia organizacji - 1; Role i umiejętności menedżerskie - 1; koncepcje zarządzania - 1; formy zorganizowanego działania - 2; współdziałanie organizacji - 1; Rola zmian organizacyjnych - 1;ustne sprawdzenie wiadomości z projektu i wiedzy z zakresu Nauki o organizacji - 1 Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta: - udział w wykładach: 30 x 1 godz. = 30 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 x 1 godz. = 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. - udział w konsultacjach związanych z realizacją ćwiczeń: 5 x 1 godz. = 5 godz. - realizacja zadań ćwiczeniowych podczas samokształcenia: 25 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 30 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 125 godz. - 5 pkt. ECTS. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30+15 +5 =50 godz. – 2 pkt. ECTS. Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym i samodzielną pracą studenta: 20+25+30 =75 godz. – 3 pkt. ECTS. |
Literatura: |
Podstawowa: Marek S. M. Białasiewicz 2011, Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza Cyfert Sz. Krzakiewicz K. 2009, Nauka o organizacji Kożuch B. Nauka o organizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2018 – uzupełniająca: Jasińska J. 2015., Zmiany w organizacjach: Sprawne zarządzanie, sytuacje kryzysowe i warunki osiągania sukcesu Zimniewicz K. Nauka o organizacji i zarządzaniu Jerzy Korczak, Jerzy Supernat, Agnieszka Chrisidu-Budnik, Andrzej Pakuła, Nauka organizacji i zarządzania |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -posiada podstawową wiedzę o zasadach i koncepcjach zarządzania, strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw i funkcjach menedżerskich - wyjaśnia genezę nauk o organizacji, zarządzaniu myśli ekonomicznej, ich rozwój oraz rozumie współczesną organizację instytucji ekonomicznych i międzynarodowych organizacji gospodarczych oraz rodzaj więzi ekonomicznych pomiędzy organizacjami, - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu teorii organizacji i zarządzania oraz definiuje pojęcie kultury organizacji i opisuje jej wpływ na sprawność działania zespołowego. Umiejętności: -umie stosować wiedzę teoretyczną dotyczącą zachowania się ludzi w organizacji, organizować pracę grupową, zarządzać czynnikiem ludzkim,rzeczami,finansami i usługami, -potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, posługując się różnymi miernikami, wykonuje proste analizy, posługuje się normami i standardami (w tym etycznymi) w procesach zarządzania przedsiębiorstwem i we współpracy w grupie. Kompetencje społeczne: - ma świadomość ważności, znaczenia i potrzeby stałego poszerzania wiedzy w zakresie organizacji, zarządzania i ekonomii, -potrafi współdziałać i pracować w grupie, organizować pracę w małym zespole w celu wykonania określonego zadania, -potrafi budować dobre relacje z innymi i rozstrzygać dylematy zawodowe w środowisku pracy, wykazuje otwartość na innowacje, wykazuje otwartość na zmiany i innowacyjność |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci samodzielnie lub w 3-4 osobowych grupach tworzą projekt organizacji, który jest oceniany na końcu zajęć i są pytani z tego projektu oraz teorii. Z części wykładowej pisemny egzamin. 1. Ocenę niedostateczną (2,0) student otrzymuje, jeżeli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyskał mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocenę dostateczna (3.0) student otrzymuje, jeżeli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyskał przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocenę ponad dostateczną (3.5) student otrzymuje, na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, lub K) efektów kształcenia: średnio 61 – 70% 4. Ocenę dobrą (4.0) student otrzymuje, na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, lub K) efektów kształcenia: średnio 71 – 80% 5. Ocenę ponad dobrą (4.5) student otrzymuje, na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, lub K) efektów kształcenia: średnio 81 – 90% 6. Ocenę bardzo dobrą (5.0) student otrzymuje, na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, lub K) efektów kształcenia: średnio powyżej 91% Uwaga: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. Ocena końcowa = 0,6 ocena z E+0,4 ocena podsumowująca |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.