Marketing w agrobiznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.MAB.SM.RROXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing w agrobiznesie |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. produkcja roślinna, 3 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Koncepcja i funkcjonowanie systemu agrobiznesu. Zapoznanie z teorią marketingu agrobiznesie i zastosowanie marketingu w przemyśle produkującym środki produkcji dla rolnictwa, w rolnictwie, gospodarce żywnościowej i dystrybucji żywności. Specyfika produkcji rolniczej, rynki rolne,wymogi i wyzwania dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej po przystąpieniu do Unii Europejskiej. KIERUNEK STUDÓW : ROLNICTWO / ECTS: 3 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy/fakultatywny Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Współczesna koncepcja agrobiznesu. Łańcuch marketingowy w agrobiznesie. Rynki i mechanizmy rynkowe w agrobiznesie 2. Marketing w agrobiznesie 3. Relacje konsument-producent w gospodarce żywnościowej. Efektywność funkcjonowania rynku i ryzyko cenowe. Konsument na rynku 4. Dostawcy czynników produkcji 5. Gospodarstwa rolne, zespół producentów, grupa marketingowa jako podmiot marketingu 6. Procesy integracyjne a agrobiznes 7. Nowy produkt – innowacje na rynku żywności 8. Polityka cenowa na rynku produktów żywnościowych 9. Promocja produktów żywnościowych na przykładach krajowych i zagranicznych 10. Dystrybucja produktów żywnościowych Ćwiczenia: 1. Konsument żywności i jego zachowania rynkowe 2. Segmentacja rynków żywności – kryteria segmentacji, wybór rynku docelowego 3. Produkty żywnościowe i ich cechy 4. Dystrybucja żywności 5. Komunikacja marketingowa na rynkach żywnościowych 6. Cena i jej znaczenie w marketingu żywności 7. Zaliczenie ćwiczeń zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 34 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 56 godz. |
Literatura: |
Marketing produktów spożywczych i gastronomii. Anna Kowalska, Anna Olszańska, Stanisław Urban. 2016 Ekonomika handlu żywnością i produktami rolnymi. Stanisław Urban, Anna Olszańska (red.) 2015 Marketing w agrobiznesie – Materiały dla studentów akademii rolniczych – red. K. Cholewicka-Goździk, Wyd. FAPA, Warszawa 1996 Marketing w agrobiznesie, red. M. Duczkowska-Piasecka, Wyd. Format AB, Warszawa 1996 Zarządzanie i marketing w agrobiznesie – pod red. J. Żmiji i L. Strzelczaka, Wyd. AR Kraków, Kraków 2000 Podstawy marketingu – praca zbiorowa pod red. Jerzego Altkorna, Wyd. Instytut Marketingu, 2004 Garbarski l., Rutkowski I., Wrzosek W. – Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 1997 Kos Cz., Szwacka-Salmonowicz J. – Marketing produktów żywnościowych, PWRiL, Warszawa 1997 Marketing usług- Adrian Payne, Polskie Wyd. Ekonomiczne Podstawy ekonomii rynku i marketingu w gospodarce żywnościowej – red. J. Żmija i L. Strzelczak, Wyd. Akademii Rolniczej w Krakowie, Kraków 1996 |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - student posiada wiedzę teoretyczną (popartą realizacją zagadnień cząstkowych realizowanych na ćwiczeniach) dotyczącą idei marketingu i zastosowania marketingu w agrobiznesie, - student posiada wiedzę z zakresu produktu, ceny, promocji i dystrybucji w podmiotach agrobiznesu. umiejętności: - umie określić istotę marketingu, specyfikę marketingu na tle specyfiki systemu agrobiznesu, sporządzić sylwetkę konsumenta żywności, scharakteryzować jednostki i przedsiębiorstwa biorące udział w rynku żywnościowym - umie określić podstawowe instrumenty marketingu mix i ich wykorzystanie w w warunkach funkcjonowania systemu agrobiznesu - umie określić i zastosować źródła i metody prowadzenia badan marketingowych kompetencje społeczne: - organizuje prace w małych zespołach w celu wykonania określonego zadania - docenia potrzebę stałego poszerzania wiedzy, szczególnie ze względu na zmiany w sektorze i jego otoczeniu - posiada umiejętność myślenia twórczego i krytycznego, otwartego zarówno na samodzielne jak i grupowe rozwiązywanie problemów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. oceny za opracowanie uzgodnionego tematu w grupach 2-osobowych, prezentacja w PP, aktywność w czasie ćwiczeń, ocena z zaliczenia na ostatnim spotkaniu. Ocena końcowa; średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach Wykłady - praca pisemna - test pytania otwarte i zamknięte |
Praktyki zawodowe: |
nie przewodziano |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.