Gospodarka wodno-ściekowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.GOS.SI.ROSXX.I |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gospodarka wodno-ściekowa |
Jednostka: | Katedra Inżynierii Sanitarnej i Gospodarki Wodnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA /ECTS 3/ semestr 3 Profil: ogólnoakademicki/ Forma i poziom: SI Status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z gospodarką wodno-ściekową obszarów wiejskich, która stanowi ważną składową życia nowoczesnego społeczeństwa. Program nauczania obejmuje zagadnienia związane między innymi z właściwościami fizykochemicznymi i mikrobiologicznymi wody, rodzajami wytwarzanych ścieków i metodami określania ich składu i ilości oraz procesami i urządzeniami służącymi do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. W programie przedmiotu przewidziano ćwiczenia terenowe, podczas których Studenci mogą zweryfikować oraz pogłębić wiedzę i umiejętności z zakresu gospodarki wodno-ściekowej obszarów wiejskich. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wiadomości ogólne - podstawowe definicje i akty prawne regulujące gospodarkę wodno-ściekową w gminie. 2. Właściwości fizykochemiczne i mikrobiologiczne wody. 3. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych, ich charakterystyka -wybrane przykłady. 4. Strefy ochronne ujęć wody. 5 - 6. Uzdatnianie wody - wybrane procesy i urządzenia służące do ich realizacji. 7. Zapotrzebowanie na wodę. Zasady obliczania potrzeb wodnych wybranych zakładów przemysłu spożywczego, rolnictwa i gospodarki komunalnej. 8. Wodociąg - definicja, elementy składowe i rodzaje. 9. Ścieki - definicja, rodzaje zasady ustalania ilości i składu ścieków. 10. Odbiorniki ścieków oczyszczonych, warunki ich odprowadzania w świetle obowiązujących przepisów. 11. Systemy kanalizacyjne - zbiorowe i indywidualne, ich charakterystyka 12 - 13. Oczyszczanie ścieków - wybrane procesy i urządzenia służące do ich realizacji. 14. Charakterystyka wybranych rozwiązań przydomowych oczyszczalni ścieków (POŚ). 15. Uwarunkowania prawne w zakresie budowy i eksploatacji POŚ. Ćwiczenia: 1. Opracowanie danych hydrometeorologicznych na potrzeby bilansu wodnego. 2. Wyznaczenie potrzeb wodnych dla gospodarki komunalnej, rolnictwa, przemysłu. 3 . Opracowanie charakterystyk zasobów wodnych dla zlewni kontrolowanych: przepływy główne oraz o określonym poziomie gwarancji. 4. Przepływy nienaruszalne: obliczenie przepływów nienaruszalnych za pomocą wybranych metod. 5. Zasoby dyspozycyjne: wyznaczenie zasobów dyspozycyjnych zwrotnych i bezzwrotnych o określonym poziomie gwarancji. 6. Bilans wodno-gospodarczy: opracowanie bilansu wodno-gospodarczego wraz z koncepcją poprawy stanu ilościowego wód w zlewni . 7. Bilans jakościowy wód powierzchniowych: wyznaczenie ładunku zanieczyszczeń powstającego na obszarze zlewni, określenie chłonności wód odbiornika w odniesieniu do zadanego stanu jakościowego wód, wyznaczenie wymaganej redukcji zanieczyszczeń. 8. Obliczenie parametrów technicznych mechaniczno-biologicznej przydomowej oczyszczalni ścieków. 9. Zaliczenie ćwiczeń projektowych. Ćwiczenia terenowe: Odbywają się na terenie Zakładu Uzdatniania Wody lub na terenie oczyszczalni ścieków. Podczas ćwiczeń Studenci zapoznają się szczegółowo z procesami uzdatniania wody lub oczyszczania ścieków i wykorzystywanymi w tych procesach urządzeniami. Struktura aktywności Studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 50, ECTS 1,4 w tym: wykłady (podać liczbę godzin) 15 godz. ćwiczenia i seminaria (podać liczbę godzin) 30 godz. konsultacje (podać liczbę godzin) 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże (podać liczbę godzin) 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu (podać liczbę godzin) 3 godz. praca własna (1,6 ECTS) 55 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: Błażejewski R. 2013. Kanalizacja wsi. PZIiTS o/Poznań Heindrich Z. 1999. Wodociągi. WSiP, Warszawa Kowal A. L. Świderska -Bróż M. 2005. Oczyszczanie wody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Szpindor A. 1999. Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi. Arkady, Warszawa Uzupełniająca: Heidrich Z. 1998.Przydomowe oczyszczalnie ścieków. Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa Trybała M. 1996. Gospodarka wodna w rolnictwie. PWRiL, Warszawa Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001 roku (DZ. U.z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka w obrębie zlewni, - zna charakterystyki zasobów wodnych w zlewni oraz zasady gospodarki wodno-ściekowej obszarów wiejskich. Umiejętności: - wykorzystuje metody statystyczne do wyznaczania wielkości zasobów wodnych zlewni, - wyznacza i interpretuje wyniki bilansów wodno-ściekowych dla obszarów wiejskich. Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę realizacji zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na obszarach wiejskich w aspekcie ilościowej i jakościowej ochrony zasobów wodnych , - rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie gospodarki wodno-ściekowej obszarów wiejskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru. Przyjęto procentowa skalę oceny efektów kształcenia, zdefiniowaną jak niżej: 1. Ocena ndst (2,0) - wystawiana jest gdy w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W,U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia Student uzyskał mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dst (3,0) - wystawiana jest gdy w zakresie każdej z trzech składowych (W,U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia Student uzyskał przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5) - wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej trzech składowych (W, U i K) efektów kształcenia (średnia 61 - 70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla oceny dobrej (4,0- średnia 71 - 80%), ponad dobrej (4,5 - średnia 81 - 90%) i bardzo dobrej (5,0 - 91% i więcej). Ćwiczenia: Studenci samodzielnie lub w grupach wykonują projekt obejmujący przedstawione w ramach ćwiczeń zagadnienia. Na koniec semestru oceniana jest poprawność wykonanego projektu oraz znajomość podstawowych zagadnień związanych z jego realizowaną tematyką. Ocena końcowa = 0,5 oceny z egzaminu (wykłady) + 0,5 oceny z projektu (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.