Gospodarowanie na obszarach chronionych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.GOC.SM.RJBSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gospodarowanie na obszarach chronionych |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 3 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie z możliwościami gospodarczego wykorzystywania obszarów o różnym reżimie ochronnym, sposobami prowadzenia ochrony czynnej dla utrzymania właściwego stanu ochrony siedlisk i gatunków oraz nabycie umiejętności korzystania z aktów prawnych dla pozyskania informacji o zakazach, odstępstwach od zakazów i obowiązku prowadzeniu działań ochronnych na określonych obszarach. Program nauczania obejmuje zagadnienia związane z prowadzeniem gospodarki leśnej, rolniczej, rybackiej i turystycznej na terenie parków narodowych, rezerwatów przyrody, obszarów chronionego krajobrazu i obszarów wchodzących w skład sieci Natura 2000 oraz z zarządzaniem tymi obszarami. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. System obszarów przyrodniczo cennych w Polsce i regulacje prawne dotyczące ich ochrony. 2. Plany ochrony i zadania ochronne dla krajowych form ochrony przyrody. 3. Rezerwaty biosfery – łączenie funkcji ochronnej z funkcją rozwojową i logistyczną (przykłady). 4. Kategorie ochrony w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. Możliwości gospodarowania na obszarach objętych różnymi kategoriami ochrony. 5. Gospodarka leśna i łowiecka w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 6. Użytkowanie rolnicze gleb oraz turystyka i edukacja w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 7. Gospodarowanie w parkach krajobrazowych. Przepisy obowiązujące na tych obszarach. 8. Obszary chronionego krajobrazu - rolnictwo i turystyka jako główne formy gospodarowania na tych obszarach, obowiązujące przepisy. 9. Strefy ochrony krajobrazu – wyznaczanie, przepisy, gospodarowanie. 10. Cele ochrony obszaru Natura 2000. 11. Obszary Natura 2000 - przedmioty ochrony na tych obszarach, sposoby ich ochrony i wynikające z niej ograniczenia w gospodarowaniu. 12. Plany ochrony i plany zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000. 13. Konsekwencje ustanowienia obszarów Natura 2000 dla gospodarki. Sposób przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko na obszarach Natura 2000. 14. Warunki realizacji planów i przedsięwzięć znacząco negatywnie oddziałujących na cele ochrony obszaru Natura 2000. 15. Ograniczenia i korzyści dla działalności gospodarczej na terenach Natura 2000. Ćwiczenia: 1. Zapoznanie z Centralnym Rejestrem Form Ochrony. Sposób przygotowania pracy "Przepisy określające możliwości i sposoby gospodarowania na obszarach chronionych znajdujących się w pobliżu miejsca zamieszkania studenta". 2. Rolnictwo na obszarach chronionych w Polsce - skala problemu, wpływ rolnictwa na różnorodność biologiczną. 3. Aspekty ekonomiczne działalności rolniczej na obszarach chronionych, programy rolnośrodowiskowo-klimatyczne. Wymogi wzajemnej zgodności wynikające z przepisów obowiązujących na obszarach chronionych. 4. Zasady zrównoważonej gospodarki w lesie. Gospodarka leśna i łowiectwo na obszarach chronionych. 5. Rybactwo i amatorski połów ryb oraz rekreacyjne zagospodarowanie wód na obszarach chronionych. 6. Warunki pogodzenia użytkowania turystycznego i ochrony terenów cennych przyrodniczo. Europejska Karta Turystyki Zrównoważonej. Możliwości i perspektywy rozwoju turystyki na obszarach chronionych w Polsce. Przyrodolecznictwo i lecznictwo uzdrowiskowe na tych obszarach. Działalność przemysłowa i usługowa na obszarach chronionych. 7. Omówienie sposobu przygotowania projektu „Koncepcja zrównoważonego rozwoju w gminie ….”. Projekt opracowany zostanie dla gminy znajdującej się na terenie objętym siecią ekologiczną Natura 2000 (praca w 5 osobowych grupach). 8. Walory przyrodnicze gminy oraz ich ochrona – warsztaty. 9. Charakterystyka obszaru Natura 2000: przedmioty ochrony, PO/PZO – warsztaty. 10. Ograniczenia działalności gospodarczej w gminie wynikające z funkcjonowania obszaru Natura 2000 – warsztaty i dyskusja 11. Korzyści dla gminy wynikające z funkcjonowania obszaru Natura 2000 – warsztaty i dyskusja. 12. Struktura społeczna i potencjał gminy, możliwości działań proekologicznych – warsztaty i dyskusja. 13. Możliwości rozwoju przedsiębiorczości w gminie … - dyskusja i przygotowanie finalnej wersji projektu. 14. Konsultacje społeczne wybranych koncepcji zrównoważonego rozwoju gminy – gra. 15. Prezentacja projektów. Struktura aktywności studenta: zajęcia zrealizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 51, ECTS 1,7, w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 4 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. praca własna (1,3 ECTS) 39 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kaługa I. 2009. Korzyści dla rolnictwa wynikające z gospodarowania na obszarach Natura 2000, wyd. Wyd. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. 2. Makomaska-Juchiewicz M., Tworek S. 2003. Ekologiczna sieć NATURA 2000. Problem czy szansa. IOP PAN, Kraków. 3. Symonides E. 20014. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Uzupełniająca: 1. Gospodarowanie na obszarach chronionych, 2001, A. Bołtromiuk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok. 2. Zielińska A. 2013. Gospodarowanie na obszarach przyrodniczo cennych w Polsce w kontekście rozwoju zrównoważonego. Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna formy ochrony obszarowej i ich funkcje oraz wynikające z nich ograniczenia w gospodarowaniu, - zna techniki, metody i sposoby gospodarowania na obszarach chronionych, - ma wiedzę na temat sposobów prowadzenia ochrony czynnej na obszarach chronionych, - wie jakie informacje można znaleźć w planach i zadaniach ochronnych, Umiejętności: - posiada umiejętność wypowiadania się na temat gospodarowania na obszarach chronionych, uwzględniając w wypowiedziach przepisy prawne obowiązujące na tych terenach, - wykorzystuje zdobytą wiedzę w diagnozowaniu i rozwiązywaniu konfliktów społecznych wynikających z gospodarowania na obszarach chronionych - potrafi stworzyć koncepcję zrównoważonego rozwoju gminy na terenie której znajdują się obszary chronione. Kompetencje społeczne: - potrafi rozwiązywać stawiane problemy i organizować pracę w zespole. - ma świadomość strat wynikających z nadmiernego wykorzystywania zasobów przyrody na obszarach chronionych i w ich otoczeniu, - ma przekonanie o potrzebie przekonywania społeczeństwa do działań i informowania go o przedsięwzięciach czynionych na rzecz ochrony przyrody. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru i pytania otwarte) Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia ocena za: pracę pisemną, projekt i aktywność na ćwiczeniach. Ocena końcowa=0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena z ćwiczeń UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.