Gleboznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.GLB.NI.RROAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Rolnictwo, 3 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECTS: 5 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest poznanie właściwości i funkcji gleb w ekosystemach oraz podstaw ich klasyfikacji - typologicznych i użytkowych. Program nauczania obejmuje: omówienie czynników glebotwórczych i funkcjonowania trójfazowego układu w glebie, charakterystykę elementów fazy stałej gleby (ze szczególnym uwzględnieniem próchnicy) i podstawowych właściwości: fizycznych, fizykochemicznych, chemicznych gleb oraz wprowadzenie do klasyfikacji typologicznych (systematyki gleb Polski i WRB) i użytkowych (bonitacja, kompleksy przydatności rolniczej gleb) gleb. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Definicja gleby i jej wielofunkcyjność. Czynniki glebotwórcze. Charakterystyka skał macierzystych gleb Polski. Występowanie skał macierzystych na terenie Polski i ich wpływ na właściwości gleb. 2. Rola pozostałych czynników glebotwórczych - klimatu, rzeźby terenu i hydrosfery. Rola biosfery, działalności człowieka i czasu na procesy pedogeniczne. 3. Skład fazy stałej gleby, uziarnienie, porowatość, struktura, gęstość. Minerały ilaste i ich znaczenie w glebie. 4. Związki organiczne w glebie, humifikacja, ilość i skład humusu. Funkcje próchnicy w glebie, typy próchnicy, regulacja zawartości. 5. Faza ciekła - rodzaje wody, dostępność dla roślin w różnych glebach. Faza gazowa, powietrze, ODR, właściwości termiczne, regulacja stosunków wodno-powietrznych. 6. Odczyn gleb Polski, przyczyny zakwaszenia gleb. Właściwości sorpcyjne, różne rodzaje sorpcji. 7. Żyzność i zasobność gleb w składniki biogenne. Zagrożenie gleb procesami degradacji. 8. Zmienność pokrywy glebowej Polski, strefowość gleb i nazewnictwo według systematyki WRB. Ćwiczenia: 1. Klasyfikacja uziarnienia gleb i utworów mineralnych według PTG [2009]. Oznaczenie składu uziarnienia gleby metodą areometryczną Casagrande’a w modyfikacji Prószyńskiego. 2. Prezentacja i oznaczanie podstawowych skał macierzystych gleb Polski. Oznaczanie pH metodą potencjometryczną i zawartości węglanu wapnia w glebie metodą Scheiblera. 3. Typy rodzaje i odmiany struktur glebowych. Kategorie glebowe oraz warstwy i poziomy glebowe według Systematyki gleb Polski (VI wydanie z 2019 roku). Opis i charakterystyka wybranych jednostek taksonomicznych gleb należących do rzędów 1-3 oraz prezentacja najważniejszych skał macierzystych tych gleb. 4. Opis i charakterystyka wybranych jednostek taksonomicznych gleb należących do pozostałych rzędów (4-9) oraz prezentacja najważniejszych skał macierzystych tych gleb. Ustalanie gatunków, rodzajów i typów gleb na podstawie wzorcowych profilów. 5. Podstawy klasyfikacji bonitacyjnej, ustalanie klas bonitacyjnych gleb użytków rolnych i zielonych. Ustalanie kompleksów przydatności rolniczej gleb. Interpretacja i wykorzystanie map glebowo-rolniczych w skali 1:5000 do oceny przydatności gleb do upraw rolniczych, zalesienia, zabudowy terenu (budownictwa i infrastruktury). 6. Ćwiczenia terenowe: prezentacja i opis 5 profilów wybranych typów gleb występujących na obrzeżach miasta Krakowa w Pychowicach lub w Mydlnikach (do wyboru: gleba płowa, gleba brunatna, mada właściwa, mada brunatna, czarna ziemia, rędzina właściwa i rędzina brunatna). Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 47, 1,6 ECTS w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 25 godz. konsultacje 4 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. praca własna (3,4 ECTS) 103 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Mocek A. (red.) Gleboznawstwo, PWN, Warszawa 2015. 2. Miechówka A., Zaleski T., Mazurek R., Ciarkowska K., Gąsiorek M., Zadrożny P. Systematyka i waloryzacja rolnicza gleb. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie 2018. Uzupełniająca: 1. Bednarek R. i in. Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa 2004. Hillel D. Gleba w środowisku, PWN, Warszawa 2012. 2. Systematyka gleb Polski. 2011. Roczn. Glebozn. 62, 3. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu studiów student: Wiedza - zna elementarną terminologię stosowaną w gleboznawstwie, - zna podstawowe właściwości gleb, - wie jakie funkcje pełnią gleby w ekosystemach, - zna wybrane typy gleb (według Systematyki gleb Polski 2011) - zna podstawy bonitacji gleb i określania kompleksów przydatności rolniczej gleb, Umiejętności - potrafi wykonać odkrywkę glebową i opisać profil, - potrafi oznaczyć skład granulometryczny gleb, pH oraz zawartość węglanów i zinterpretować wyniki tych oznaczeń, - posiada umiejętność rozpoznawania najważniejszych skał macierzystych gleb Polski, - potrafi korzystać z map glebowo-rolniczych, Kompetencje społeczne: - efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych i terenowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru i pytania otwarte. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Ocena podsumowująca jest wystawiona w oparciu o oceny: z 2 sprawdzianów, za raport z ćwiczeń terenowych oraz aktywność na ćwiczeniach. Ocena końcowa=0,5 x pozytywna ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x pozytywna ocena zaliczenia ćwiczeń UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.