Gospodarowanie na obszarach chronionych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.GCH.NM.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gospodarowanie na obszarach chronionych |
Jednostka: | Zakład Gleboznawstwa i Ochrony Gleb |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, niestacj. 2 sem. Zagrożenia ekosystemów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie zakresu możliwości gospodarczego wykorzystywania obszarów chronionych i właściwego znaczenia pojęcia zrównoważony rozwój w odniesieniu do tych obszarów. Treści przedmiotu: Krajowy System Obszarów Chronionych, rolnictwo, turystyka oraz gospodarka leśna, łowiecka i rybacka na obszarach chronionych (w parkach narodowych, rezerwatach, parkach krajobrazowych, obszarach chronionego krajobrazu i obszarach Natura 2000), inwestycje na obszarach chronionych, obszary chronione a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich. |
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1. System obszarów przyrodniczo cennych w Polsce i regulacje prawne dotyczące ich ochrony. 2,3. Rolnictwo na obszarach chronionych w Polsce - skala problemu, wpływ rolnictwa na różnorodność biologiczną, aspekty ekonomiczne działalności rolniczej. 4. Gospodarka leśna, łowiecka i rybacka na obszarach chronionych w Polsce. 5. Turystyka oraz działalność wytwórcza i usługowa na terenach chronionych w Polsce 6. Plany i zadania ochronne dla krajowych form ochrony przyrody. 7. Kategorie ochrony w parkach narodowych i rezerwatach. Możliwości gospodarowania na obszarach objętych różnymi kategoriami ochrony. 8. Gospodarka leśna i łowiecka w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 9. Użytkowanie rolnicze gleb oraz turystyka i edukacja w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 10. Gospodarowanie w parkach krajobrazowych. Przepisy obowiązujące na tych obszarach. 11. Obszary chronionego krajobrazu - rolnictwo i turystyka jako główne formy gospodarowania na tych obszarach. Przepisy obowiązujące na tych obszarach. 12,13. Obszary Natura 2000 - przedmioty ochrony na tych obszarach, sposoby ich ochrony i wynikające z niej ograniczenia w gospodarowaniu. 14. Plany ochrony i zadania ochronne dla obszarów Natura 2000. 15. Sposób przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko na obszarach Natura 2000. Konsekwencje ustanowienia tych obszarów dla gospodarki. Tematy ćwiczeń 1. Zapoznanie z Centralnym Rejestrem Form Ochrony. Sposób przygotowania pracy "Przepisy określające możliwości i sposoby gospodarowania na obszarach chronionych znajdujących się w pobliżu miejsca zamieszkania studenta". 2. Uwarunkowania prawne gospodarowania na obszarach chronionych - przepisy prawne wynikające z ustawy o ochronie przyrody oraz odpowiednich rozporządzeń i uchwał (dyskusja). 3. Prezentacja przez studentów najlepiej przygotowanych opracowań. Ćwiczenia terenowe - Gospodarka na obszarze Ojcowskiego Parku Narodowego i w jego otulinie - 9 godz. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 75; ECTS: 3 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 45; ECTS: 1,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Symonides E. 2007. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Makomaska-Juchiewicz M., Tworek S. 2003. Ekologiczna sieć NATURA 2000. Problem czy szansa. IOP PAN, Kraków. Literatura uzupełniająca: Grzegorczyk M., Perzanowska J., Kijas Z. J. OFMconv, Mirek Z. 2002. Mówić o ochronie przyrody, zintegrowana wizja ochrony przyrody. IOP PAN, ISF, IB PAN, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1) zna zakres możliwości gospodarczego wykorzystywania obszarów chronionych, 2) zna przepisy obowiązujące w parkach narodowych i rezerwatach, 3) ma wiedzę na temat sposobów prowadzenia ochrony czynnej na obszarach chronionych, 4) wie jakie informacje można znaleźć w planach i zadaniach ochronnych, Umiejętności 5) potrafi odszukać przepisy obowiązujące w poszczególnych parkach krajobrazowych oraz na obszarach chronionego krajobrazu i Natura 2000, 6) posiada umiejętność wypowiadania się na temat gospodarowania na obszarach chronionych, uwzględniając w wypowiedziach przepisy prawne obowiązujące na tych terenach, Kompetencje społeczne 7) ma świadomość strat wynikających z nadmiernego wykorzystywania zasobów przyrody na obszarach chronionych i w ich otoczeniu, 8) ma przekonanie o potrzebie przekonywania społeczeństwa do działań i informowania go o przedsięwzięciach czynionych na rzecz ochrony przyrody. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia) za: 1) pracę pisemną „Przepisy określające możliwości i sposoby gospodarowania na obszarach chronionych znajdujących się w pobliżu miejsca zamieszkania studenta" (EK - 2, 5), 2) umiejętność wypowiedzi ustnej (EK - 6), 3) zaangażowanie w dyskusji (EK - 7, 8), 4) raport z ćwiczeń terenowych. Wykłady: egzamin pisemny, który będzie zawierał około 30 pytań testowych wielokrotnego wyboru i kilka pytań otwartych sprawdzających wiedzę (EK - 1-4). --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.