Fizjologia roślin z biochemią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.FRB.NI.RROAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia roślin z biochemią |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Rolnictwo, 3 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Rolnictwo/ECTS 7/semestr 3 Profil ogólnoakademicki/Forma i poziom SM status: kierunkowy Wymagania wstępne: Znajomość podstaw biologii i chemii organicznej Celem studiów fizjologii i biochemii roślin jest poznanie procesów życiowych, czyli funkcjonowania organizmów roślinnych, jako podstawy wzrostu, rozwoju i plonowania, uwarunkowanych procesami pobierania, wymiany i przemiany materii i energii, uzależnionych w swej efektywności od działania różnych czynników. Studia poszczególnych procesów fizjologicznych będą dotyczyć: a) współczesnej problematyki i metodyki badawczej, b) fizyko-chemicznych i molekularnych podstaw ich mechanizmów, c) znaczenia dla organizmów roślinnych i całej biosfery, d) aspektów praktycznych łączących się z potrzebami i oczekiwaniami różnych dyscyplin nauk rolniczych oraz praktyki rolniczej. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Składniki chemiczne roślin - podział, występowanie, rola i właściwości węglowodanów 2. Podział, występowanie, rola i właściwości tłuszczów, aminokwasów i białek 3. Budowa i rola enzymów, kwasów nukleinowych "akumulatory" energii, przenośniki elektronów, wodoru i inne), replikacja DNA, transkrypcja i translacja (biosynteza białek) 3. Gospodarka wodna roślin 3.1. Własności osmotyczne komórek, dyfuzja i osmoza. 3.2. Mechanizmy pobierania i przewodzenia wody. 3.3. Transpiracja. 3.4. Możliwości regulacji bilansu wodnego w praktyce rolniczej. 3.5. Potrzeby wodne roślin. 4. Pokarmy mineralne roślin 4.1. Rola poszczególnych składników mineralnych. 4.2. Wpływ czynników zewnętrznych na pobieranie składników mineralnych. 4.3. Fizjologiczna mechanizmy pobierania i transportu jonów. 4.4. Prawa rządzące żywieniem mineralnym roślin. 5. Fotosynteza 5.1. Budowa chlorofilu i barwników fotosyntetycznie czynnych 5.2. Metody pomiarów fotosyntezy. 6. Mechanizm fotosyntezy i jego modyfikacje u różnych roślin. 7. Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki fotosyntezy. przewodzenie związków organicznych (asymilatów) 8. Procesy oddechowe 9. Wzrost i ruchy roślin 10. Rozwój roślin 11. Cykle życiowe roślin, różnicowanie tkanek i fotomorfogeneza. 12. Hormony roślinne i związki grupy BIOS 13. Fotoperiodyczna teoria kwitnienia i wernalizacja. 14. Spoczynek nasion i ruchy roślin 15.Podstawy odporności roślin na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych Ćwiczenia: 1. Reakcja ogólna na wykrywanie węglowodanów, odróżnienie aldoz od ketoz, odróżnienie cukrów redukujących od nieredukujących, odróżnienie pentoz od heksoz, wykrywanie glicerolu, zmydlanie tłuszczów, wykrywanie grup tiolowych w aminokwasach, reakcja ksantoproteinowa 2. Reakcja biuretowa, miareczkowanie białek, właściwości ochronne koloidów hydrofilowych, wysalanie białek, wyznaczanie punktu izoleketrycznego białek 3. Wykazanie obecności katalazy i oksydazy w ziemniaku, oznaczanie aktywności kwaśnej fosfatazy, wykrywanie składników kwasów nukleinowych 4. Pęcznienie nasion, osmoza, pobieranie i transport wody. 5. Transpiracja. 6. Wzrost roślin na pożywce pełnej i na pożywkach pozbawionych poszczególnych pierwiastków, objawy niedoboru. 7. Wpływ zasolenia i odczynu podłoża na wzrost roślin, antagonizm jonów. 8. Właściwości chlorofilu, spektrofotometryczne pomiary absorpcji światła przez chlorofil, fluorescencyjne pomiary aktywności fazy jasnej fotosyntezy. 9. Wykrywanie produktów fotosyntezy, metody pomiarów fotosyntezy u roślin lądowych, Czynniki wpływające na natężenie fotosyntezy. 10. Metody pomiaru oddychania, Czynniki wpływające na oddychanie, oddychanie tlenowe i beztlenowe nasion (wykrywanie produktów, aktywność dehydrogenaz). 11. Metody pomiaru wzrostu, wskaźnikowa analiza wzrostu roślin, wyznaczanie stref wzrostu roślin. 12. Wpływ czynników zewnętrznych i hormonów roślinnych na wzrost. 13. Ruchy roślin: Fototropizm, geotropizm, termonastia, hydrotropizm, epinastia, przyczyny i metody przerywania spoczynku nasion, określenie szybkości i zdolności kiełkowania nasion, 14. Wpływ wernalizacji na rozwój generatywny roślin, wpływ długości dnia na rozwój roślin dnia długiego i dnia krótkiego, wpływ auksyny na dominację wierzchołkową, biegunowość pędu, wpływ auksyny i kwasu giberelinowego na ukorzenianie się siewek, regeneracja całej rośliny z liścia, wpływ auksyny na opadanie liści. 15. Zaliczenie ćwiczeń Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 64 ECTS 3 w tym: wykłady 30 godzin ćwiczenia i seminaria 30 godzin konsultacje 2 godziny udział w badaniach 0 godzin obowiązkowe praktyki i staże 0 godzin udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godziny e-learning 0 godzin Praca własna ( ECTS 4) 256 godzin |
Literatura: |
Podstawowa: 1. W. Filek, J. Kościelniak, F. Dubert, M. Rapacz, G. Skrudlik, Ćwiczenia z fizjologii roślin z podstawami biochemii dla studentów Wydziału Rolniczo-Ekonomicznego. Wydawnictwo AR Kraków, 2007. 2. David B. Hames, Nigel M. Hooper "Biochemia. Krótkie wykłady" Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. 3. Jerzy Kączkowski "Podstawy biochemii" WNT, Warszawa 2005. 4 . Z. Piskornik. Fizjologia roślin dla wydziałów ogrodniczych. Cz. I i II. Wyd. AR Kraków 1994 (lub nowsze wydanie ). 5. W. Czerwiński. Fizjologia roślin. PWN Warszawa 1976. Uzupełniająca: 1. J. Kopcewicz, S. Lewak (red.), Podstawy fizjologii roślin. PWN, Warszawa, 2002. 2. A. Szweykowska, Fizjologia roślin. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, 1997 lub nowsze wydanie. 3. Z. Krzywański, D. Wójcik-Wojtkowiak, Zarys fizjologii roślin. Wykłady i ćwiczenia, AR Poznań, 2002. 4. M. Kozłowska (red.), 2.Fizjologia roślin, PWR i L, Poznań, 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student" Wiedza: - zna molekularne podłoża procesów fizjologicznych, - posiada wiedzę na temat mechanizmu wpływu czynników wewnętrznych i środowiskowych na kierunek i dynamikę zmian procesów życiowych, -poznaje zastosowanie teoretycznych podstaw fizjologii roślin do rozwiązywania problemów agronomicznych i ochrony środowiska. - pogłębia wiedzę z zakresu ogólnej biologii roślin Umiejętności: - potrafi wykorzystać laboratoryjne techniki pomiarów wybranych procesów fizjologicznych roślin, - zna metody gromadzenia, opracowywania i interpretacji danych pomiarowych -wykorzystuje uzyskaną wiedzę do wyjaśniania prawidłowości funkcjonowania organizmów roślin na różnych poziomach ich organizacji Kompetencje społeczne: - organizuje i włącza się w prace grup badawczych stworzonych w celu przeprowadzenia określonego eksperymentu, - docenia potrzebę znajomości procesów życiowych organizmów roślinnych dla prawidłowego prowadzenia działalności rolniczej oraz ochrony środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). ĆWICZENIA 1. Pisemne sprawdziany: 3-5 pytań, odpowiedź na każde pytanie jest oceniana osobno i na tej podstawie obliczana jest ocena średnia z całego sprawdzianu. Pytania: materiał wykładowy + zakres problemów przewidzianych na bieżące zajęcia. Poprawa ocen niedostatecznych - pisemna albo ustna po ustaleniu 2 terminów spotkań, 2. ocena opracowań wyników pomiarów otrzymywanych w czasie ćwiczeń, 3.obserwacja jakości pracy laboratoryjnej (orientacja w zestawie analitycznym, prawidłowość i staranność pomiarów, współpraca z innymi studentami) Ocena końcowa =0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) Uwaga: Prowadzący zajęcia na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.