Ekonomika obszarów problemowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.EOP.NM.REKZZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika obszarów problemowych |
Jednostka: | Zakład Ekonomiki i Organizacji Rolnictwa |
Grupy: |
Ekonomia II st., niestacj. zarządzanie i marketing - p. fakultatywne, 3 sem |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dysparytetów rozwoju warunkowanych różnorodnymi czynnikami natury przyrodniczej (ukształtowanie terenu, klimat, gleby), geograficznej (położenie przygraniczne), niedorozwojem infrastruktury gospodarczej i instytucjonalnej oraz słabym kapitałem społecznym itp. W trakcie ćwiczeń przedstawione będą analizy przypadków rozwiązywania różnorodnych aspektów problemowości mikroregionów (gmin, wsi) poprzez kreowanie konwencjonalnych niekonwencjonalnych rozwiązań w zakresie dopływu kapitału finansowego i wzmocnienie kapitału ludzkiego. |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Obszary problemowe w teorii ekonomicznej i społecznej (2 godz.) 2. Przyczyny powstawania i klasyfikacja obszarów problemowych (2 godz.) 3. Obszary problemowe w Unii Europejskiej (2 godz.) 4. Polska delimitacja i waloryzacja obszarów problemowych (2 godz.) 5. Wspieranie instytucjonalne obszarów problemowych (2 godz.) ĆWICZENIA 1. Niekonwencjonalne formy aktywizacji obszarów problemowych – analiza przypadków (2 godz.) 2. Aktywizacja wiejskich obszarów problemowych na poziomie regionu (szklaków owocowy i oscypkowy) (2 godz.) 3. Aktywizacja subregionów poprzez podejście Lieder (1 godz.) Zaliczeni przedmiotu w formie testu |
Literatura: |
Musiał W. 2008. Ekonomiczne i społeczne problemy rozwoju obszarów wiejskich Karpat Polskich. IRWiR PAN Warszawa. Stanny M., Drygas M. 2010. Przestrzenne, społeczno-ekonomiczne zróżnicowanie obszarów wiejskich w Polsce IRWiR PAN Warszawa. Spychalski G. 2005. Mezoekonomiczne aspekty kształtowania rozwoju obszarów wiejskich IRWiR PAN Warszawa. Domański R. 2006. Geografia ekonomiczna, Ujęcie dynamiczne. PWN Warszawa. Rosner A. 2002. Zróżnicowanie przestrzenne obszarów wiejskich pod kątem widzenia struktury gospodarczej W: Wiejskie obszary kumulacji barier rozwoju. IRWiR PAN Warszawa. Bański J. 2006. Geografia polskiej wsi PWE Warszawa. Fedyszak-Radziejewska B. 1995. Rolnicy, przedsiębiorcy mieszkańcy wsi wobec wymagań gospodarki rynkowej W: Wieś i rolnictwo wobec transformacji systemowej IRWiR PAN Warszawa. Kłodziński M. 2006. Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin i małych miast IRWiR PAN Warszawa. Botfroniuk A. 2009. Wpływ Natura 2000 na rozwój obszarów wiejskich W: Przestrzenne, społeczno-ekonomiczne zróżnicowanie obszarów wiejskich w Polsce IRWiR PAN Warszawa. Rosner A. 2002. Wiejskie obszary kumulacji barier rozwojowych IRWiR PAN Rosner A. 1999. Typologia wiejskich obszarów problemowych IRWiR PAN Warszawa. Musiał W. 2010. Demograficzne i społeczne uwarunkowania powstawania wiejskich obszarów problemowych W: czynniki rozwoju obszarów wiejskich w gospodarce opartej o wiedze UR Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma wiedze z zakresu delimitacji i klasyfikacji obszarów problemowych w Polsce i UE Zna przyczyny powstania obszarów problemowych i rozwiązywania problemów zapóźnienia rozwoju gospodarczego. Umiejętności: Potrafi wskazać obszary problemowe w Polsce i genezę ich powstawania Potrafi wskazać instrumenty wsparcia gmin, wsi i gospodarstw położonych na obszarach problemowych Potrafi obliczyć wysokości należnych kwot finansowych. Potrafi wskazać instytucje zajmujące się wspieraniem rozwoju gospodarczego w tym kapitału ludzkiego i wspierania regionalnego Potrafi kreować propozycję rozwiązań danego typu problemowości. Kompetencje społeczne: Ma świadomość złożoności zagadnień dotyczących obszarów problemowych Rozumie docenia społeczne i ekonomiczne skutki migracji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ćwiczeń poprzez aktywność w dyskusji i jej merytoryczność (zaliczenie dopuszczające do egzaminu). Ocena przedmiotu całościowa obejmująca materiał wykładowy i ćwiczeniowy poprzez test wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Musiał | |
Prowadzący grup: | Wiesław Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rachwał | |
Prowadzący grup: | Piotr Rachwał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rachwał | |
Prowadzący grup: | Piotr Rachwał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.