Ekonomia menedżerska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.EME.SM.REKZEX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia menedżerska |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Ekonomia 2 st. , stacj. zarządzanie i marketing - p.obowiązkowe - sem. 3 Ekonomia II st., stacja. ekonomika zywności - p. obowiązkowe - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Ekonomia menadżerska to przedmiot pozwalający na łączenie elementów wiedzy ekonomicznej z teorią podejmowania decyzji. Taki sposób wykładu pozwala dostrzec istotę wielu problemów decyzyjnych, z którymi mają do czynienia menadżerowie we współczesnych przedsiębiorstwach. Dotyczą one zagadnień takich jak analiza marginalna, analiza popytu i podaży i optymalnej polityki cenowej, szacowania popytu i analizy kosztów. poruszone zostaną także problemy podejmowania decyzji w warunkach niepewności, sposobach ograniczania ryzyka i konkurencji na rynku. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.) 1+ 2 Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji gospodarczych - 2 godz 3+4 Metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie - 2 godz. 5+6 Koncepcje teoretyczne rynku i determinanty rynku - 2 godz 7+8 Zasady podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie. Cele działalności przedsiębiorstwa. Funkcje popytu i podaży przedsiębiorstwa - 2 godz 9 + 10 Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka- 2 godz 111+ 12 Negocjacje i strategie negocjacji 2 godz 13+ 14 Planowanie i ocena przedsięwzięć inwestycyjnych- 2 godz 15. Podsumowanie 1 godz Ćwiczenia (15 godz.) 1 + 2 Informacja jako podstawa gospodarki opartej na wiedzy - 2 godz 3+ 4 Koncepcje metod ochrony konkurencji i polityki konkurencyjnej w warunkach globalizacji - 2 godz 5+6 Optymalne decyzje w przedsiębiorstwie - 2godz 7+8 Decyzje produkcyjne i cenowe na konkurencyjnych rynkach i monopolu - 2 godz 9+ 10 Prognozowanie popytu i podaży w przedsiębiorstwie - 2 godz 11+12 Decyzje przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki otwartej - 2 godz 13+14 Dobra publiczne i analiza kosztów i korzyści - 2 godz 15. Repetytorium - 1 godz |
Literatura: |
1. Samuelson W. F., Marks S. G., 1998, Ekonomia menadżerska, PWE, Warszawa 2. Sztuka podejmowania decyzji, 1994, National Institute of business management, Kraków 3. Malara Z., 2006, Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności, PWN, Warszawa 4. Drucker P.F., 2000, Zarządzanie w XXI wieku, Wyd. Muza S.A, Warszawa 5. Skat-Rordam P., 2001, Zmiany decyzji strategicznych. Wykorzystanie decyzji rynkowych do rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 6. Praca zb. pod red. H. Godlewska – Majkowska, 2009, Przedsiębiorczość, SGH, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: a) wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia ekonomiczne - zna etapy podejmowania decyzji menadżerskiej - zna podstawowe strategie negocjacji - wskazuje teoretyczne podstawy racjonalnych decyzji rynkowych przedsiębiorstw b) umiejętności: - dokonuje prawidłowej interpretacji zjawisk i procesów z zakresu ekonomii menadżerskiej - student potrafi samodzielnie opracować podstawowe wielkości makroekonomiczne potrzebne przy podejmowaniu decyzji menadżerskich - posługuje się modelami i wskaźnikami z zakresu ekonomii menadżerskiej c) kompetencje społeczne: - ma świadomość ciągłych zmian w gospodarce i wynikającego z tego tytułu ciągłego uczenia się - umie argumentować i uzasadniać swoje odpowiedzi przed grupą i rozwiązywać problemy (zadania) w 2-3 osobowych grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia i wykłady - forma pisemna pytania problemowe ocena 3,0 - student opanował 50 % materiału ocena 3,5 - student opanował 60 % materiału ocena 4,0 - student opanował 70 - 79% materiału ocena 4,5 - student opanował 80 - 89% materiału ocena 5,0 - student opanował > 90 % materiału Bilans nakładu pracy studenta: Ekonomia menadżerska 4 punktów ECTS - 120 godz. wykłady 15 godz ćwiczenia 15 godz egzamin końcowy 1 godz konsultacje 4 godz przygotowanie do ćwiczeń 20 godz przygotowanie do kolokwiów 20 godz wykonywanie zadań domowych 10 godz przygotowanie do egzaminu 20 godz przestudiowanie podręczników do ekonomii menadżerskiej 10 godz przygotowanie referatów 5 godz |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.