Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia menedżerska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.3s.EME.SM.REKZEX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia menedżerska
Jednostka: Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej
Grupy: Ekonomia 2 st. , stacj. zarządzanie i marketing - p.obowiązkowe - sem. 3
Ekonomia II st., stacja. ekonomika zywności - p. obowiązkowe - sem. 3
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Ekonomia menadżerska to przedmiot pozwalający na łączenie elementów wiedzy ekonomicznej z teorią podejmowania decyzji. Taki sposób wykładu pozwala dostrzec istotę wielu problemów decyzyjnych, z którymi mają do czynienia menadżerowie we współczesnych przedsiębiorstwach. Dotyczą one zagadnień takich jak analiza marginalna, analiza popytu i podaży i optymalnej polityki cenowej, szacowania popytu i analizy kosztów. poruszone zostaną także problemy podejmowania decyzji w warunkach niepewności, sposobach ograniczania ryzyka i konkurencji na rynku.

Pełny opis:

Wykłady (15 godz.)

1+ 2 Wprowadzenie do problematyki podejmowania decyzji gospodarczych - 2 godz

3+4 Metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie - 2 godz.

5+6 Koncepcje teoretyczne rynku i determinanty rynku - 2 godz

7+8 Zasady podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie. Cele działalności przedsiębiorstwa. Funkcje popytu i podaży przedsiębiorstwa - 2 godz

9 + 10 Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka- 2 godz

111+ 12 Negocjacje i strategie negocjacji 2 godz

13+ 14 Planowanie i ocena przedsięwzięć inwestycyjnych- 2 godz

15. Podsumowanie 1 godz

Ćwiczenia (15 godz.)

1 + 2 Informacja jako podstawa gospodarki opartej na wiedzy - 2 godz

3+ 4 Koncepcje metod ochrony konkurencji i polityki konkurencyjnej w warunkach globalizacji - 2 godz

5+6 Optymalne decyzje w przedsiębiorstwie - 2godz

7+8 Decyzje produkcyjne i cenowe na konkurencyjnych rynkach i monopolu - 2 godz

9+ 10 Prognozowanie popytu i podaży w przedsiębiorstwie - 2 godz

11+12 Decyzje przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki otwartej - 2 godz

13+14 Dobra publiczne i analiza kosztów i korzyści - 2 godz

15. Repetytorium - 1 godz

Literatura:

1. Samuelson W. F., Marks S. G., 1998, Ekonomia menadżerska, PWE, Warszawa

2. Sztuka podejmowania decyzji, 1994, National Institute of business management, Kraków

3. Malara Z., 2006, Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności, PWN, Warszawa

4. Drucker P.F., 2000, Zarządzanie w XXI wieku, Wyd. Muza S.A, Warszawa

5. Skat-Rordam P., 2001, Zmiany decyzji strategicznych. Wykorzystanie decyzji rynkowych do rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa

6. Praca zb. pod red. H. Godlewska – Majkowska, 2009, Przedsiębiorczość, SGH, Warszawa

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

a) wiedza:

- definiuje podstawowe pojęcia ekonomiczne

- zna etapy podejmowania decyzji menadżerskiej

- zna podstawowe strategie negocjacji

- wskazuje teoretyczne podstawy racjonalnych decyzji rynkowych przedsiębiorstw

b) umiejętności:

- dokonuje prawidłowej interpretacji zjawisk i procesów z zakresu ekonomii menadżerskiej

- student potrafi samodzielnie opracować podstawowe wielkości makroekonomiczne potrzebne przy podejmowaniu decyzji menadżerskich

- posługuje się modelami i wskaźnikami z zakresu ekonomii menadżerskiej

c) kompetencje społeczne:

- ma świadomość ciągłych zmian w gospodarce i wynikającego z tego tytułu ciągłego uczenia się

- umie argumentować i uzasadniać swoje odpowiedzi przed grupą i rozwiązywać problemy (zadania) w 2-3 osobowych grupach

Metody i kryteria oceniania:

ćwiczenia i wykłady - forma pisemna pytania problemowe

ocena 3,0 - student opanował 50 % materiału

ocena 3,5 - student opanował 60 % materiału

ocena 4,0 - student opanował 70 - 79% materiału

ocena 4,5 - student opanował 80 - 89% materiału

ocena 5,0 - student opanował > 90 % materiału

Bilans nakładu pracy studenta:

Ekonomia menadżerska 4 punktów ECTS - 120 godz.

wykłady 15 godz

ćwiczenia 15 godz

egzamin końcowy 1 godz

konsultacje 4 godz

przygotowanie do ćwiczeń 20 godz

przygotowanie do kolokwiów 20 godz

wykonywanie zadań domowych 10 godz

przygotowanie do egzaminu 20 godz

przestudiowanie podręczników do ekonomii menadżerskiej 10 godz

przygotowanie referatów 5 godz

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)