Ekofilozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.EFI.NM.RROAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekofilozofia |
Jednostka: | Wydział Rolniczo-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : ROLNICTWO / ECTS: 3 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: podstawowy/fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodną interakcji człowieka i przyrody ze szczególnym uwzględnieniem aspektów antropologicznych, etycznych i kulturowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 Pojęcie i przedmiot ekofilozofii (2h) 2 Etyka szacunku dla życia Alberta Schweitzera (2h) 3 Projekt etyki naukowej K. Twardowskiego a współczesne etyki ewolucjonistyczne (2h) 4 Ewolucjonizm (2h) 5 Człowiek wobec przyrody (2h) 6 Człowiek pomiędzy przyrodą a kulturą (2h) 7 Antropocentryzm (2h) 8 Biocentryzm (2h) 9 Idea zrównoważonego rozwoju (2h) 10 Wyzwania globalizacji 11 Wszechświat jako środowisko człowieka Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 26 ECTS 1.2 w tym: wykłady 20 godz. ćwiczenia i seminaria 0 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 1 godz. e-learning 0 godz. Praca własna (1,8 ECTS) 64 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Konstańczuk S. 2005. Wybrane zagadnienia ekofilozofii. Wyd. Akademii Pomorskiej. Słupsk. 2. Najder-Stefaniak K. 2013. Wprowadzenie do ekofilozofii. Wyd. SGGW. Warszawa. 3. Papuziński A., Hull Z. 2001. Wokół eko-filozofii. Księga jubileuszowa ofiarowana Profesorowi Henrykowi Skolimowskiemu dla uczczenia siedemdziesięciolecia urodzin. Wyd. Akademii Bydgoskiej. Bydgoszcz. 4. Piątek Z. 2008. Ekofilozofia. Wyd. UJ. Kraków. Uzupełniająca: 1. Górny M. 1992. Ekofilozofia rolnictwa. Wyd. Ekoland. Krosno. 1. Heller M., Życiński J. 2019. Dylematy ewolucji. Wyd. Copernicus Center Press. Kraków. 2. Heller M. 2013. Logos Wszechświata. Zarys filozofii przyrody. Wyd. Znak. Kraków. 3. Skolimowski H. 1991. Ocalić Ziemię – Świt filozofii ekologicznej, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - charakteryzuje ideę zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich - ma pogłębioną wiedzę z zakresu kształtowania środowiska i procesów zachodzących w biosferze - zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej Umiejętności: - posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł i form informacji w postaci dokumentów, osób, instytucji, okoliczności(konferencje) zasobów medialnych i Internetu - posiada umiejętność prezentacji własnych poglądów w różnych formach, zrozumienia i właściwego odbioru poglądów prezentowanych przez innych, dyskusji i osiągania wspólnego stanowiska Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji oraz potrafi organizować szkolenie innych osób - ma świadomość etycznej i prawnej odpowiedzialności, za jakość produkcji rolniczej i stan środowiska przyrodniczego - rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie wykonywanego zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = ocena z egzaminu (wykłady) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.